Rörelsehinder iFokus

Rörelsehinder

Etikett: hjälpmedel
Läst 77 ggr
Sandra73
0

Rollator på is och hala underlag

Jag har en muskelsjukdom och har använt käpp som stöd när jag går ett tag. Frö det mesta räcker den fortrarande till, men nu inför vintern överväger jag att investera i en rollator för att våga mig ut när det är halt (och kanske för längre promenader på sommaren också). Finns det någon här som har erfarenhet av att använda rollator på isiga trottoarer? Ger den ett bra stöd eller är risken att halka lika stor som utan rollator?

Eftersom jag "bara" är 50 år gammal känns det som ett stort steg att börja visa mig offentligt med rollator, så jag skulle vilja vara säker på att det är värt investeringen.

Niklas
2

Jag har ingen som helst egen erfarenhet, men det finns broddar att sätta på rollatorhjul:

» Nordic Winters - Rollatorbroddar

Sen läste jag att ett annat problem som kan drabba rollatoranvändare på vintern, är att snö fastnar i bromsarna och låser hjulen när det är djup snö. Där jag läste det rekommenderades rollator med skivbromsar i stället.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Nordic Winters har utvecklat Rollatorbroddar för en trygg promenad med din rollator. Fri frakt och fri retur. Vintersäkra din rollator idag.
Maria
3

Jag var 49 när jag fick min första rollator så jag förstår känslan.

Jag har ingen erfarenhet med isiga gator men jag vet att det finns olika hjul. Jag skulle satsa på en rollator med rejäla hjul.

/Maria

Vixxen
3

Hör med en arbetsterapeut på Vårdcentralen som bör kunna hänvisa dig till en bra vinter-rullator.

Det är inte lätt när man är ung och tvingas använda olika hjälpmedel.
Jag är i samma ålder som du, men nyttan man har av hjälpmedlen överväger i långa loppet.

Sandra73
1

Tack för alla era svar! Jag tror att en rollator kan hjälpa när det är isigt, så försöker nog hitta en som är både bra och snygg (så långt som rollatorer kan vara snygga :D)