Hjälp välja rullstol för nybörjare
Hej,
Ska skaffa min första rullstol och vill ha era tips på bästa lätta rullstol som jag kan hantera själv. Jag kan gå ca 50m så vill kunna lägga den i bilen själv. Arbetsterapeut har beställt en cross då de fanns inne men hur är den att köra själv mot en ex. Panthera? De tar inte emot på Hjälpmedelscentralen nu pga covid så kan inte prova en massa olika. Hur länge fick ni vänta på er rullstol?
- Redigerat 2021-05-06 12:33 av Nlisa
Rekommenderar Panthera. Finns många lätta modeller.
#1: Vilken kan passa som första rullstol tror du?
Beror på dina behov!
S3 och U3 är väl standardmodell.
Kanske U3 light är en bra modell om du behöver en lätt rullstol.
Gå in och läs om de olika modellerna.
Utgångspunkten måste vara dina behov!
#3: Hur lång tid tar det att få en Panthera när/om man lyckats övertyga at att beställa en?
#4: Tiden måste du kolla med din arbetsterapeut och hjälpmedelscentralen.
Vad har du för behov/svårigheter? Mer än att den ska vara lätt.
Ryggstöd? Höjd?
Hjul? Spox?
Fotstöd? Fotbåge?
Dyna?
Vet inte det är min första.
#6: Vad är det som gör att du vill använda rullstol? Vilken typ av skada har du?
Kan du lyfta benen själv? Hur mycket orkar du lyfta med armarna?
Kommer du bara köra rullstolen själv eller ska någon annan vid behov köra dig?
Har du kört rullstol något förut? Du kanske behöver en kurs i rullstolsteknikskörande?
Behöver du ha en krycka med dig på rullstolen?
Lite saker som du behöver tänka igenom och svara på. Det är dina behov som avgör!
En persons rullstol passar inte alltid någon annans!
- Redigerat 2021-05-06 20:10 av Vixxen
#7: Jag kan inte gå ner än max 50m. Jag kan lyfta benen själv men är svag i både ben och armar. Tänker att det vore bra om någon kunde ner putta på vid behov men vill kunna vara självständig och ta mig ut själv. Behöver inte ha med krycka.
#8: Du får prova dig fram hur mycket du orkar rulla rullstolen själv. Är du svag i armarna behöver du kanske en modell som är lättmanövrerad dvs. framför allt inte klumpig och tung. Ska någon köra dig behöver du handtag bak på rullstolen.
Ingen kryckhållare behövs då, men du vill nog ha någon sorts väska fäst på rullstolen.
Sen är det viktigt vilken dyna du väljer. Tryckavlastande och välventilerad är viktigt om du ska använda rullstolen dagligdags.