Rörelsehinder iFokus

Rörelsehinder

Etiketthjälpmedel
Läst 526 ggr
Vixxen
2020-05-01 19:00
2

Brandskydd

Vad kan man använda för brandvarnare som funktionshindrad? Det är kan vara svårt att klättra på en stege för att byta batteri. Vad har ni för tips och råd?

Brandfilt är nödvändig att ha hemma och den är ganska lätt att hantera även om man har en funktionsvariation.

Brandsläckare är ofta tunga och svåra att hantera. Hur löser man det hemma?

DesK
2020-05-01 19:17
1

De nya brandvarnarna har inga ytbergart batterier, jag bytte till sådana här hemma för cirka två år sedan. Ang brandsläckare, så finns det ju små och lätta brandsläckare, men även dessa kan vara för tunga och svåra att hantera för en del.

/Désirée

Vixxen
2020-05-01 19:23
1

#1 Men brandvarnaren ska ju upp i taket även om inte batteriet ska bytas.

DesK
2020-05-01 19:26
1

Sant, jag tar hjälp av mina killar för att sätta upp sånt. Klättrar inte på stege pga mitt dåliga balanssinne. Har man ingen hemma som man kan få hjälp av, så,får man nog fråga någon vän.

/Désirée

Lillyrod
2020-05-01 19:51
2

Brandvarnare utan utbytbara batterier är, i mitt tycke, hemska. Bostadsrättsföreningen här sätter upp sådana och de väsnas i tid och otid. Enligt vicevärden ska de hålla i 10 år men jag har redan tagit livet av två på under 5 år.

När de väl sätter igång att tjuta måste man ha sönder dem för att de ska tystna. Den första tog vi av daga med en hammare. Den andra började vid 4 på morgonen och den slängde jag i en hink vatten som jag turligt nog hade stående. När jag sedan tog upp den igen så började den tjuta så fort den var torr. 

Nu när brf kommer och sätter upp sådana plockar jag ner dem och slänger. Jag har min egen som jag byter batteri på var tionde månad. 

Att ta sig upp och få ner samt döda en tjutande brandvarnare som inte går att ta bort batteriet på är ingen lek kan jag säga.

Då är det bättre att ha en vanlig och sen be någon byta batteri en gång om året.

S.L
2020-05-01 19:55
2

Att sätta i Litiumbatteri så slipper man byta batteri lika ofta dom har mycket längre hållbarhet. Normalt sägs det att man ska byta batteri varje år i sina brandvarnare det behövs inte med Litiumbatteri. Vi har 4 (ej i köket) brandvarnare i varje rum våra är sammankopplade så varnar en varnar alla. Brandsläckare ska man ha större än dessa små som är mer till för att ha i bil husvagnen båt då dom är för små för husbrand. Jag tänker hellre liten än ingen alls i ditt fall vi har en liten i sovrummet och större i hallen. En brandfilt inne och en i bilen. Du kanske skulle ha 2 filtar inne och två mindre släckare i olika rum så du lättare kan välja en av dom. Sen finns det hjälp att få vid batteribyten hyresvärd eller om man har insats så tycker jag gott man kan kolla om "vaktmästare" kan hjälpa om det behövs byta batteri.

Caeli
2020-05-01 23:02
2

Kommunen har ofta en "fixartjänst" som hjälper äldre och funktionshindrade med riskfyllda sysslor.

Vixxen
2020-05-02 00:52
1

Tack för alla funderingar!

Eda
2020-05-14 23:10
2

Clas Ohlson har släckspray som bara väger 600 g och de har också brandsläckare som bara väger 1 och 2 kg. Se: https://www.clasohlson.com/se/search?text=brandsl%C3%A4ckare

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.