Annons:
Etikettövrigt
Läst 708 ggr
Eda
2019-11-14 22:17

Stipendier och fondmedel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I min blogg har jag nu skrivit om hur man kan hitta STIPENDIER & FONDMEDEL man kan söka om man har olika former av funktionsnedsättning. Olika bidragsgivare kan ha speciella krav på t.ex. ortsanknytning, ålder, civilstånd, typ av funktionsnedsättning, vilken ekonomi man har etc. Exempel på vad bidragen kan gälla är pengar till inköp av datorer, rekreationsresor, studier, tandvård, transportmedel, tvätt/diskmaskiner, frididshjälpmedel och mycket annat som ger glädje och underlättar vardagen.

Om ni känner till någon mer fond än de jag nämnt i min blogg som man kan söka gällande rörelsehinder, skriv gärna och berätta.

Länken till min blogg är: https://handikapptips.wordpress.com/2019/11/14/soka-bidrag-genom-stipendier-fondmedel/

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Eda
2019-11-29 16:52
#1

På Länsstyrelsernas gemensamma stiftelsedatabas finns det många olika stiftelser där man kan söka stipendier och bidrag. I denna bas är det inte helt lätt att hitta för man får upp olika träffar beroende på vilket sökord man använder. 
Exempel: Om man söker på Dalarnas län med ordet; blind = 0 träff, ordet: syn = 1 träff, ordet; synskadad  = 1 träff, ordet; synnedsättning – 0 träff.
………………………..

 Om man i stället använder den stora internationella databasen Global Grant är det betydligt lättare att hitta, se www.globalgrant.com/remote. Den har 24 000 registrerade fonder och donatorer från hela världen:

På Global Grant kan alla (enskilda och föreningar) leta gratis om de har/eller skaffar ett lånekort från ett bibliotek, alternativt kan man abonnera på tjänsten mot kostnad. Det är ju mycket praktiskt att kunna sitta hemma och söka i lugn och ro.
………………

Stora fondboken 2019 : över tusen fonder för allt mellan himmel och jord av Elin Algotsson, Lars Hellman, ISBN: 9789197917612, kan också vara till stor hjälp, den finns att köpa i handeln och går också att låna på bibliotek.

Beskrivning:
Om du är i en livssituation där du behöver ekonomiskt stöd är vår förhoppning att den här boken kan vara till hjälp. Låna den på biblioteket, om de inte har den hemma be dom beställa den.

I den här boken har vi sammanställt de 1000 bästa bidragen och goda råden från 25 års erfarenhet av att hjälpa människor och organisationer att söka bidrag för:

Sjuka och funktionshindrade

Försörjningsstöd till ekonomiskt behövande

Studier och utbildningar

Kultur, miljö och projekt

Föreningar och organisationer

Innehåll: De 1 000 bästa svenska och utländska bidragen och stipendierna

Register med alla bidrag indelade efter ort och ändamål

Hur du skriver en bra ansökan

Nya exempelbrev
………………………………………

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Eda
2021-08-11 06:46
#2

Länkarna till blogginlägget om vem och var man kan söka stipendier och fondmedel är nu uppdaterade, se: https://handikapptips.wordpress.com/2019/11/14/soka-bidrag-genom-stipendier-fondmedel/

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Länkarna uppdaterade 2021-08-10 Om man behöver hjälpmedel och bostadsanpassningsbidrag skall man i första hand söka hjälp genom sitt landsting och kommun. Hjälpmedelsförskrivningen är reglerad av bestämmelser i olika lagar, till exempel hälso- och sjukvårdslagen, HSL och patientlagen. Lagarna finns på Riksdagens webbplats. I det sammanhanget bör nämnas att trots dessa lagar finns är det väldigt…
  • Redigerat 2021-08-11 14:06 av Niklas
Upp till toppen
Annons: