Annons:
Etikettersjukdomarskador
Läst 812 ggr
F_annelie
2019-08-13 20:55

Steloperation i fotled

Jag är väldigt plattfot och har tidigare opererat detta genom att de flyttade hälen och korrigerade senor. Men foten är nu, 8 år senare, plattare än någonsin och jag har svårt att gå ordentligt då leden böjer sig felaktigt. Jag har artros och ont i främre foten då den sjunker ner för mycket. Men är det värt att operera nedre fotleden? Någon som har erfarenhet av hur det blir efter en sådan operation? Blir man smärtfri eller uppkommer nya problem? Jag ska kunna gå som vanligt, men finns det andra negativa aspekter som är bra att veta? Och hur lång tid tar det innan man är smärtfri efter operationen? Jag är så rädd att jag gör det hela värre!!

Annons:
Sindri
2019-08-13 22:12
#1

Har du testat att använda pelott? De lyfter upp det främre fotvalvet. Du bör också kunna få remiss till ortopedtekniker för att få specialgjorda fotbäddar. De kan dock ta mycket plats i skorna och man får betala en del själv. Så testa med pelott först. De från Rehband med silikon under kan man flytta mellan olika skor. 
Jag har opererat mina fötter fem gånger för olika problem - endast en operation blev riktigt bra. Jag tror ingen ortoped kan säga om hur utfaller blir - vi har alla så olika förutsättningar.

F_annelie
2019-08-13 23:29
#2

Tack Sindri för ditt svar. Grejen är att jag redan gått igenom allt det du nämner både innan och efter den förra operationen, så jag har både pelotter, gjutna inlägg och specialskor. Men värken är där likväl. Vilka operationer har du gjort? Vad var det som inte blev bra och vilken var det som blev bra? Hur har det påverkat dig i vardagen?

Sindri
2019-08-13 23:34
#3

Jag har opererat Hallux Valgus och hammartå och tagit bort en del av en stortå som hade artros. Det har fått en del oönskade sidoeffekter p.g.a. läkare som inte gjort rätt. En hallux och en hammartå är fortfarande besvärliga. Överväger operation igen, men vet inte om jag orkar. Det går ju för det mesta bra ändå, men jag är ledsen för en del skor jag inte kan ha längre.

Upp till toppen
Annons: