Annons:
Etikettvardagsbestyr
Läst 812 ggr
Eda
2/4/19, 11:01 AM

Slippa halka i vinter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad jag kommit fram till gällande isdubbar för skor.

1. ICEBUG, OC-system med utfällbara dubbar. 
Praktiskt med att de alltid finns med om man är ute och går och plötsligt märker att det är halt, men det är besvärligt att stå på ett ben och fälla ut respektive in dubbarna. (Hittar man en busshållplats där man kan sitta underlättar det.) Det kan vara svårt att fälla in piggarna igen om småsten fastnat på sulorna.
De hjälper inte mot värsta halkan, häromdan ramlade jag med dem pladask på gatan, som tur var på ändan så jag slog mig inte! 

2. TVÄRSTOPP är bra mot halka, bättre än Icebug OC-system , men har endast dubbar på hälen. De är relativt lätta att ta på och av med en rem. 

3. SPRINGYARD CROSS COUNTRY, (även kallad Sportgrip) är bäst i test: De är bäst mot halka eftersom de har dubbar både fram och bak, men är besvärliga att dra på och av (möjligtvis beroende på att mina vinterkängor är väldigt grova). Jag får absolut inte av och på mig dom om jag skall stå på ett ben! Om det är jättehalt ute och jag sen skall inomhus använder jag därför dessa men tar med mig inneskor och kliver ur mina kängor med broddarna kvar och byter till inneskorna.

Om inköpsställen, tester m.m. se: https://handikapptips.wordpress.com/2015/07/15/skotillbehor/

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Grodan
2/4/19, 11:56 AM
#1

Min mor skulle behöva kängor med broddar som man kan fälla ut med en app… LOL (hon kan inte böja sig ner så lätt och kan inte fälla ut broddarna inomhus med risk för att förstöra parkett, mattor osv och i hallen ut kan hon halka då det är halt stengolv)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Eda
2/4/19, 12:13 PM
#2

#1 Ja, det skulle jag också behöva! Men hon får väl göra som jag gör, d.v.s. kliva ur skorna med broddarna kvar och sätta på  inneskor.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

starhawk
2/4/19, 12:18 PM
#3

Hade ingen aning om att dom hade dom där namnen !?! jag har botaniserat lite här och där, största problemet är storleken

Tvärstopp har jag två av, den första modellen har rätt breda men alltför korta remmar, den andra som är av samma storlek enligt märkningen har något smalare men tillräckligt långa remmar den har dessutom fem dubbar till skillnad från den förstas fyra. Har dock ej testat dom än.

Springyard cross country har jag också två av, den första skulle man möjligen få på på ett par lågskor eller "gympadojor". Knappast lämpliga skor om vintern.  Den andra som är märkt med samma storlek kan man med ett visst besvär få på på vinterkängorna, det gäller att sitta med torra skor i knät och dra och slita för att få dom på plats knappast något man tar av i första taget när man väl fått på dom. Dom har mer dubbar än den första modellen med sex fram och fyra bak. Har använt dom idag och dom ger utmärkt grepp, dock är dom lite läbbiga att gå omkring med inomhus så inneskor är att föredra. Att ta av dessa tillfälligt är uteslutet med tanke på besväret att få på dom.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Upp till toppen
Annons: