Annons:
Etikettvardagsbestyr
Läst 559 ggr
Svartsynt
11/30/18, 1:57 PM

Lära katten inte vara i vägen för rullstolen?

Hej!

Jag är rullstolsburen och har en kattflicka vid namn Maisie på 5 månader här hemma som är hopplös på att vara "i vägen". Det är gulligt att hon vill vara i närheten av mig mest hela tiden, men jag tvingas vara på helspänn hela tiden och ständigt se efter var hon är innan jag vågar köra rullstolen någonstans. Det är ganska jobbigt att ha det på det viset när jag försöker att få saker gjort, men tvingas stanna upp och vänta tills hon har flyttat på sig stup i kvarten. Hon har absolut ingen självbevarelsedrift eller respekt för att akta sig för hjulen. Jag ser alltid efter att hon är ur vägen innan jag börjar köra, men då händer det att hon kommer kutande in precis framför rullstolen och lägger sig ner och rullar omkring på golvet och fånar sig bara någon centimeter ifrån hjulen. Livsfarligt! Hon testar verkligen min reaktionsförmåga vid sådana tillfällen! Galen Jag är ständigt livrädd att jag ska råka köra på henne och skada henne! Gråter Det hade varit fruktansvärt! 

Jag vet inte hur jag ska lära henne att hålla sig på lite avstånd medan jag kör, men att hon kan komma fram till mig när jag står still? Jag vill ju absolut inte att hon ska lära sig "den hårda vägen" genom att bli påkörd, för det skulle kunna bli allvarliga konsekvenser eftersom min rullstol är så tung. Jag vill ju inte heller att hon ska bli rädd för rullstolen eftersom hon då också skulle bli rädd för mig då jag och rullstolen hör ihop, så att säga. Jag vill bara att hon ska förstå att hon måste akta sig för hjulen medan jag kör. Men hur ska det gå till…? Funderar

Har någon av er förslag på hur jag kan lösa detta?

Annons:
Eda
12/19/18, 8:20 AM
#1

Jag fick en idé, men jag vet inte om den är realistisk och det är att du skaffar dig någon form av tuta och en sprayflaska med vatten. Sen när du kör tutar du och om katten kommer i närheten sprayar du också. Så fort rullstolen står stilla slutar du att tuta och spraya. Tror du det kan fungera?

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Upp till toppen
Annons: