HjÀlpmedel

Rullstol

2018-11-16 18:04 #0 av: Malrub80

Hej alla. 😀
Jag har ett dilemma.
Har varit hemma i snart 1 Är, pga utmattningssyndrom och fibromyalgi som stÀller till det. Jag kan inte gÄ lÄnga strÀckor innan jag har sÄn fruktansvÀrd vÀrk i lÀndrygg och höfter. Allt liksom lÄser sig och jag kan knappt fÄ upp benen över en tröskel.
Detta har genererat i att jag gÀrna undviker situationer dÀr jag mÄste gÄ lÄngt, stÄ eller inte kan ta mig med bil.
Livet tar en paus... och jag kan inte köra bil en lÀngre stund dÄ min UMS förhindrar mig.
Min pojkvÀn har föreslagit att jag ska försöka fÄ tag pÄ en rullstol, sÄ att jag kan vara med pÄ allt jag gÄr miste om...
Men hur fÄr man ens tag pÄ en?
Jag har Àn sÄ lÀnge ingen diagnos som styrker min smÀrta i lÀndrygg/höfter, vÀntar pÄ mr nu.
Finns det nĂ„n hjĂ€lp att fĂ„?!? đŸŒč

AnmÀl
2018-11-16 18:10 #1 av: Maria

Jag gissar att du Àr under utredning vad det gÀller fibromyalgi och utmattningssyndrom. Försök att fÄ en remiss till en arbetsterapeut.

/Maria

AnmÀl
2018-11-16 20:00 #2 av: Malrub80

Maria: Jag har diagnosen fibromyalgi sedan 2013. Utmattningssyndromet kom som ett brev pÄ posten efter att ha försökt vara som alla andra hela tiden.
Har remiss till mr pÄ lÀndrygg och höfter, samt röntgen pÄ rygg.
Har pratat med lÀkare, kurator, reumatolog, fysioterapeut samt arbetsterapeut. Ingen av dem vill göra nÄgot förrÀn man vet vad som pÄverkar min rygg och mina höfter.
Under tiden hÄller jag mig i stallet eller hemma, dÀr vet jag att jag kan vila nÀr jag behöver.

AnmÀl
2018-11-16 20:12 #3 av: Maria

Aha. Det kan ju vara sÄ att genom att anvÀnda rullstol att du förvÀrrar din situation sÄ du kanske fÄr avvakta tills MR Àr gjord.

/Maria

AnmÀl

Bli medlem pÄ iFokus

För att kunna delta i diskussionen mÄste du bli medlem pÄ iFokus. Det gÄr snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgÄng till över 300 sajter.