Annons:
Etiketthjälpmedel
Läst 2115 ggr
Eda
2018-05-14 22:06

Lyfta hopfällbar rullstol i och ur baklucka

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Övre bilden: Foto från Eloflex:s hemsida Undre bilden: Foto från Autoadapts hemsida 

Om man använder hopfällbar rullstol och själv skall få in den i en baklucka på en bil eller om man har någon som är behjälplig men som inte är tillräckligt armstark finns det flera knep och hjälpmedel att tillgå.

Firman Eloflex har t.ex. flera tips på hur man kan lyfta eller häva in och ut en rullstol i bakluckan samt förslag på hjälpmedel som ramper och olika lyftanordningar. Om detta har jag skrivit i min blogg, se: Lyfta hopfällbar rullstol i och ur en bils baklucka

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Eda
2020-02-27 09:31
#1

Eloflex har nu hopfällbara lastramper (7,5 kg) som underlättar i och urlastning av deras hopfällbara elrullstolar. För de större rullstolsmodellerna krävs 2 ramper. Maxvikt 60 kg per ramp. 
https://eloflex.se/ramp-2/

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Vixxen
2020-02-27 18:23
#2

Bra tips! Även Permobil har olika lösningar för att lyfta rullstolar om man kontaktar dem. Här finns en lösning: http://www.permobil.com/Documentation/produktblad/SE/Bilanpassning/Rullstolslyftar/Permolift_webb.pdf

Eda
2020-02-27 23:24
#3

Vad bra! Jag kan tänka mig att det är ännu viktigare med hjälp för att lyfta ur Permobiler eftersom de är så pass tunga.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Vixxen
2020-02-27 23:30
#4

#3 De har även lösningar för vanliga rullstolar om man tar kontakt.

Eda
2020-03-01 10:29
#5

Jag har nu mejlat Permobil och frågat om deras lyftlösningar, återkommer när jag får något svar.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Vixxen
2020-03-01 13:24
#6

#5 Bra!

Annons:
Eda
2020-03-02 08:01
#7

Svaret från Permobil var: 
"Vi har sålt våran bilanpassningsdel till ett företag som heter Starmobility. Så kontakta dom och se vad dom har att erbjuda."

Så jag har nu mejlat vidare och väntar på svar.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Vixxen
2020-03-02 10:54
#8

#7 Att de sålt hade jag ingen aning om.

Eda
2020-03-05 17:41
#9

Har nu fått följande svar från https://starmobility.se/: Vi säljer Permolift Compact 180 vi har dock inte fått upp den på vår hemsida, det nya namnet är förövrigt Starlift Compact 180.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Upp till toppen
Annons: