Annons:
Etikettövrigt
Läst 1001 ggr
Eda
2/25/18, 4:52 PM

Hobbytips

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Egna foton

I förrgår när jag var på Syfestivalen i Älvsjö såg jag flera aktiviteter som jag tror passar om man är rullstolsburen eller sängliggande.

Förutom de vanligaste sysselsättningarna som stickning, virkning, quiltning så visade de; knyppling, frivoliteter, tovning, vävning, bandflätning, Kumihimo, smyckestillverkning m.m.

Vävning med liten bordsvävstol tror jag skulle fungera bra om man sitter i rullstol eller sitter i säng och placerar vävstolen på knäna och lutar mot ett sängbord. Vävstolarna kommer från Charlottendals gård. Den minsta vägde bara 1,1 kg och var 20 cm bred, den kostade 1.200:-. De som var större var hopfällbara (och ännu dyrare). 

Likaså bandflätning, såg väldigt enkelt ut med en bräda i knäet lutad mot ett bord (man kan säkert använda en tunn skärbräda och sätta fast det man skall fläta med en lite bredare pappersklämma).

Vad som också visades var små dockmöbler och interiörer från Kotte Toys. Materialet är platta skivor med utstansade möbeldelar, om man beställer av dessa så kommer de i brev.
Min man tycker att de är jättetrevliga och har hitintills gjort fem stolar och ett bord. Allt som behövs  för tillverkningen  är sandpapper, trälim och färg.  Är möblerna stoppade får man själv skaffa material till det.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
bernil55
2/26/18, 9:35 AM
#1

Väva låter så roligt, har bara testat på nån leksaksvävstol för länge sen. Och flamsk vävnad har jag på gång sen länge, den ramen är stor och bökig.

Eda
2/26/18, 1:16 PM
#2

Väva är jätteroligt, men har man inte vävt tidigare är det nog bra om man hittar någon som kan vara behjälplig med att sätta upp en väv om man inte gjort det tidigare.

Med riktigt små vävstolar är man mer begränsad med vad man kan göra, men det är ju praktiskt om de är små och hopfällbara. Glimåkra har också en bordsvävstol, något pris hittade jag inte på den. På min blogg har jag skrivit lite om vävstolar, där du kan se en bild på den:  https://textilochtips.wordpress.com/2013/02/15/textila-och-konstnarliga-aktiviteter-for-personer-med-rorelsehinder/

Ofta kan man hitta billiga begagnade vävstolar på t.ex. Blocket. Jag hade för länge sedan en stor vävstol där jag t.o.m. kunde väva mattor, men efter att vi sålt vår sommarstuga hade jag tyvärr inte plats med den och jag fick väldigt dåligt betalt när jag sålde den med en mängd tillbehör och garner.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Upp till toppen
Annons: