Annons:
Etikettanhöriga
Läst 1909 ggr
Eda
2017-11-20 13:46

Julklappstips för personer med rörelsehinder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I min blogg skrev jag igår ett inlägg: FÖRSLAG PÅ PRESENTER & JULKLAPPAR speciellt lämpade för personer med rörelsehinder, för personer med demenssjukdom och för personer med synnedsättning.

Följande tips på presenter tycker jag är speciellt lämpade vid rörelsehinder.**
Har någon några fler tips ni tycker är bra?
**
BRICKOR, t.ex. sådansom står stadigt om man har den på knäna, sängbord och hopfällbara säng- och skrivbrickor.
SeBord och brickor lämpliga vid rörelsehinder

**
BÖCKER
finns ju hur många som helst, en trevlig bok om man är intresserad av fåglar och fågelläten, men inte har möjlighet att komma ut i naturen är boken: FågelsångavJan Pedersen och Lars Svensson, finns bl.a. på AdlibrisochBokus.com**

**
FOTORAM digital **med bilder som kan visa förinmatade bilder och också små filmer, om personen har svårt att bläddra i en fotobok. (Finns i många butiker om man googlar på det).

**
FÖRHÖJNINGSARTIKLAR TILL MÖBLER
T.ex. en liten dyna gärna med handtag som man kan ta med sig till vänner som har låga sittmöbler (finns att köpa, men är lätt att fixa själv). Se: Förhöjning av befintliga sittmöbler, bord och sängar**

.**
HJÄLPMEDEL FÖR På – OCH AVKLÄDNING
T.ex. strumppådragare, knappknäppare, påklädningspinnar, griptänger m.m. Se: Hjälpmedel för på- och avklädning**

**
HOBBYMATERIAL TILL:
Akvarellmålning. Se: Akvarellmålning utan kunskaper …………………
Kalligrafi, med vilken man kan göra personliga gratulationskort, inbjudningskort, placeringskort m.m. Se: Kalligrafi & skönskrift för nybörjare ………………… 
Målarböcker.  Se: Målarböcker för vuxna och förtryckta canvasdukar**
…………………
*Påtbräda (för påtning av t.ex. mössor & halsdukar). Se: PÅTA (quick knit) med en hand*
…………………
*Rit- och skrivmaterial: Specialpennor extra tjocka, 3-kantiga, med tyngder & reumatikerpenna. Penngrepp, pennförstorare, penslar, skriv- och ritstöd m.m. Se: Hjälpmedel för att skriva, rita och måla………………… Spelkortshållare.  Se:Spel, kortlekar och pussel för personer med demenssjukdom …………………  Specialsaxar.  Se: Ytterligare sömnadstips vid funktionsnedsättning*

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
bernil55
2017-11-22 10:08
#1

Boken Fågelsång fick jag för något år se, den är bra. Jag kommer ut under sommarhalvåret i alla fall och har även träd utanför lägenheten, så jag fotar mycket fåglar.  Men vill lära mig vad jag ser och hör.  Finns mycket på nätet men jag gillar böcker.

Eda
2018-12-08 08:56
#2

Foto: Iris hjälpmedels hemsida

Nu åter aktuellt med julklappar, en del nya förslag har tillkommit sedan jag skrev inlägget förra året. 

T.ex Band it – som syns på bilden som är till hjälp för personer med synnedsättning för att kunna identifiera föremål som t.ex shampoo-, balsamflaskor och rengöringsmedel.
Se: https://handikapptips.wordpress.com/2017/11/19/forslag-pa-presenter-julklappar/#more-4981

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Eda
2019-11-21 09:32
#3

Inlägget FÖRSLAG PÅ PRESENTER & JULKLAPPAR är nu uppdaterat med många bilder tillagda för lättare överskådlighet!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Eda
2021-12-12 09:02
#4

🎁⛄🌲❄️🎅🤶

Länkarna är nu åter uppdaterade, se: https://handikapptips.wordpress.com/2017/11/19/forslag-pa-presenter-julklappar/

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Länkarna är uppdaterade 2021-12-11 Här kommer förslag på presenter speciellt inriktade för personer med: 1. RÖRELSENEDSÄTTNING 2. DEMENSSJUKDOM 3. SYNNEDSÄTTNING 4. SAMT YTTERLIGARE FÖRSLAG PÅ PRESENTER från läsare Bor man på platser som har faktiska butiker med anpassade artiklar och inte bara webbutiker är det ju mer praktiskt att handla där om presenterna behöver bytas. I…
Upp till toppen
Annons: