Annons:
Etikettanhöriga
Läst 1144 ggr
Gronstedt
2017-10-30 12:09

Får det gå till så här?

En äldre anhörig till mig togs in på korttidsboende för att hemtjänsten bedömde fallrisken och därmed skaderisken för stor i hemmet. Efter en tid på korttidsboendet föll personen och ådrog sig en mycket allvarlig höft- och bäckenfraktur, som medfört att hen med stor sannolikhet aldrig mer kommer att kunna gå, ens med rollator. (Boendets förklaring av hur det kunde hända låter inte sannolik, men det är en annan historia.) Efter snart 3 veckors sängliggande är det nu dags för hen att få börja sitta upp. Men det går inte, för sjukhuset kan inte ordna fram någon rullstol. 

Kort före skadan fick hen tydligen en rullstol utskriven på korttidsboendet, som ligger en knapp halvmil från sjukhuset. Eftersom hen har en rullstol kan hen inte få tillgång till någon annan rullstol. Och rullstolen kan inte transporteras från boendet till sjukhuset.

Nyss ringde en arbetsterapeut från sjukhuset till mig och sade att det åvilar mig att hämta rullstolen på boendet och köra den till sjukhuset. När jag frågade om han på fullt allvar menade att en äldre skattebetalare skulle lämnas utan adekvat vård om inte en annan skattebetalare körde 10 mil för att förflytta hens personligen utskrivna hjälpmedel 4 km, sade terapeuten att det inte var så viktigt, det var bara om jag (alltså, om JAG!) ville att hen skulle slippa vara sängliggande under den tid som kommer att gå (okänt hur lång, men förmodligen minst flera dagar) innan hen flyttas tillbaka till korttidsboendet.

Jag frågade vad som skulle ske om jag inte hämtade rullstolen och fick svaret att då förblir personen sängliggande, trots att långvarigt sängliggande medför risk för komplikationer av lungsjukdom. 

Jag frågade hur det går för dem som inte har anhöriga som kan utpressas och fick svaret att för sådana personer "löser man det". Jag undrar om det betyder att de får ligga och dö ohjälpta eller att det egentligen finns resurser …

Jag tyckte det var tillräckligt illa att jag är tvungen att sköta tvätten åt personen på korttidsboendet, med detta går utöver allt jag väntat mig. Vart kan jag vända mig för att protestera eller anmäla?

Annons:
Maria
2017-10-30 12:39
#1

Det låter helt bedrövligt.

Kan du inte vända dig till kommunen för att höra hur du ska gå vidare?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Loris M
2017-10-30 13:26
#2

Fy vilket bemötande! 😡

Det borde ju gå att göra något åt det på fler sätt. Du kan vända till patientnämnden som kan förklara och reda ut situationen, kontakta verksamhetschefen eller göra en anmälan IVO. 

https://www.ivo.se/for-privatpersoner/klaga-pa-varden/

Vixxen
2017-11-01 18:53
#3

Se till att få en riktig vårdplanering på sjukhuset med både vården och kommunen innan de skickar hem din anhöriga.

Gronstedt
2017-11-02 08:30
#4

#1, #2: Tack för tips, men jag möts överallt av medkännande ojanden och total ovilja/oförmåga att svara på frågor eller agera. Det enda jag verkar kunna göra är att skicka in en anmälan, som sedan försvinner i ett svart hål.

#3: Vårdplanering? Driver du med mig? Det var bestämt och avtalat mellan 4 olika instanser att det skulle göras en vårdplanering med den berörda personen, mig, representanter för kommunens biståndshandläggning samt ansvarig sköterska och konsulterande expertsköterskor från sjukhuset. Vi väntade och väntade på kallelsen. Efter ett par dagar frågade vi vad som hände och fick svar att "Vaddå? Hen ska tillbaka till korttidsboendet där hen skadades, det är redan bestämt."

Maria
2017-11-02 08:43
#5

Jag vet inte vilka korrekta vägar man ska gå men detta måste du ta vidare. Här har ju flera saker brustit.

I värsta fall så är väl media sista utvägen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Vixxen
2017-11-02 19:46
#6

#4 Nej,  jag driver inte med dig… 

Vad jag vet hade du inte skrivit något om att ni haft en inplanerad vårdplanering som inte blev av? Ursäkta, men saker du inte talat om är svåra att veta…  😮

Annons:
Gronstedt
2017-11-04 18:39
#7

#6: Det var avsett som ironi, med målsättning att spegla hur fullkomligt osannolikt det är att Västra Götalandsregionen skulle sköta sina vårdärenden efter reglerna. Om det inte gick fram, är det bara att beklaga.

Upp till toppen
Annons: