Annons:
Etikettövrigt
Läst 1602 ggr
Eda
5/23/17, 11:21 AM

IZ Collection, modekläder för rullstolsburna

Tråkig nyhet, den välkända kanadensiska webbutiken IZ COLLECTION, med verkligt snygga anpassade kläder för rullstolsburna, har av ekonomiska skäl upphört!

IZZY CAMILLERI är en av Kanadas mest välkända modedesigners, hon har studerat mode och design på Sheridan College och sysslat med kläder i över 30 år. Hon har designat kläder till bl.a. Angelina Jolie, David Bowie och Meryl Streep (i filmen Djävulen bär Prada med en röd-och svart rävpäls). 
Hennes första anpassade kläder var till en rullstolsburen journalist. Under fem år lärde hon sig att göra kläder anpassade för personer som sitter i rullstol.

År 2009 startade hon IZ Collection, till en början gjorde hon bara damkläder men så småningom också kläder för män. Försäljning skedde förutom i Kanada och alla amerikanska stater också till 15 länder i Europa.
Vid varje försäljning gick 10% till välgörande ändamål, pengarna gick till organisationer som försöker göra samhället mer anpassbart t.ex. genom anskaffa ramper till svåråtkomliga platser.

I höstas skrev de på IZ Collections hemsida: Det är beklagligt att det nu är dags för oss att ta en ta en paus från IZ Collection. Vi vet inte vad framtiden kommer att utvisa för IZ och om eller när vi kommer tillbaka i någon ”reinkarnation”.

Eftersom webbsidan nu är nedlagd har jag börjat plocka bort alla kläder som finns med i mina blogginlägg. Tråkigt, tråkigt!

Om ni vill se ett exempel på deras vinterkollektion  för 2016 kan ni gå in på följande länk:
https://fashionista.com/2016/08/iz-collection-adaptive-clothing

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
bernil55
5/25/17, 9:46 AM
#1

Verkligen k läckra kläder! Tyvärr har inte sjuka/handikappade så ofta råd att köpa sådant. Jag är inte 100% rullstolsburen men har i alla fall kollat priser på svenska kläder ibland.

Eda
5/25/17, 10:21 AM
#2

Jag har också märkt att kläder för personer med funktionsvarianter ofta är dyra. Det beror kanske på att kläderna inte görs i så stora upplagor, å andra sidan tycker jag det verkar som många befintliga anpassade modeller på kläder hänger med under ganska lång tid, vilket borde medföra att kläderna skulle kunna göras billigare. (Enligt  Funka finns det 130.000 rullstolsburna i Sverige.)

Det var egentligen därför jag började med att lägga ut mönster gratis på nätet i min textilblogg för att de som behöver denna typ av kläder och själv har möjlighet att fixa ihop kläder eller känner någon som kan det. Dessa kläder tänkte jag skulle bli billigare och personligare med eget val av tyg och modell.

När det gäller IZ Collection, som gav bort 10% i välgörande ändamål kanske det hade varit bättre om kläderna hade varit 10% billigare! En annan orsak till låg försäljning kan också vara att kläderna enbart såldes på nätet och inte i några butiker.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

bernil55
5/27/17, 1:01 PM
#3

Liten upplaga tänker jag på i första hand. Och tänk så olika smak och behov folk har! Jag kan t ex inte alls ha syntet. Och jag är lång. Och numera även stor på andra ledden. ;-)

Hemsydda kläder i enkla modeller men kul tyger skulle jag kunna leva med. Jag har periodvis gjort det även som frisk eftersom jag hade en sömmande syster (nej flera) och sen sydde själv.

Nu försöker jag bara laga/sy om, men det funkar inge bra. 

Sy går men nåla t ex är för pilligt .

Eda
8/12/17, 10:28 PM
#4

Trevlig nyhet!

Vad jag senast läst om Izzy Camilleri (2017-08-02) är att hon kommer nu att starta ett samarbeta med Silvert´s firma som säljer anpassade kläder, där hon och två av hennes mannekänger kommer att medverka.🌺

Se: https://www.facebook.com/IZadaptive/posts/10154677173257791

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Eda
9/27/17, 11:00 AM
#5

Jag fick just reda på att Silvert´s nu säljer snygga anpassade jeans med hennes design.
Se: https://www.silverts.com/show.php?search=izzy+Camilleri+

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Upp till toppen
Annons: