Annons:
Etikettövrigt
Läst 2247 ggr
Eda
2016-12-07 19:40

Åktips för bussresor med SL-buss

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Häromdan var jag på en informationstur per buss anordnad av Keolis och SL som handlade om hur man säkrast åker buss i Stockholm om man är äldre eller har funktionsnedsättning. (Det mesta av informationen gäller nog även för bussresor på andra platser i Sverige)

Vad jag inte kände till var att man inte får åka sittandes på en rollator och hur man skall stå i en buss för att få bästa balansen, inte heller visste jag att man ska stå kvar vid första bussens trottoarmarkering om det står flera bussar i rad på en busshållplats.

Vad jag också undrat över är ”strykbrädans” funktion eftersom jag tyckt att den tar bort onödigt stort utrymme, jag tänkte aldrig så långt som att den var till för att undvika Whiplashskador för rullstolsburna. 

Om man blivit fel eller dåligt behandlad skall man klaga, vissa uppgifter är då viktiga att memorera.

Om detta har jag skrivit i min blogg. Länk till inlägget, klicka här 

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
thenameless
2016-12-16 16:52
#1

Nu brukar jag aldrig spänna fast mig i bussen. Men bra att man kan det om man vill

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Eda
2016-12-16 18:42
#2

Jag kan rekommendera att man gör det!
Idag när jag åkte buss (ståendes i gången) tvärnitade busschauffören och jag med flera andra flög över 1 m framåt, detta fast jag höll i mig ordentligt i ledstången.  Inget brutet, men rejält ont i armen.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Eda
2020-01-04 08:47
#3

När jag igår uppdaterade ovanstående blogginlägg hittade jag filmen TRYGGARE BUSSRESA FÖR DIG SOM SENIOR. Den ger handfasta tips och råd för dig som behöver extra stöd på din resa. Filmen är drygt nio minuter lång och är en samproduktion mellan SL och Keolis (2019-05-09)

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Upp till toppen
Annons: