Övrigt om rörelsehinder

Åktips för bussresor med SL-buss

2016-12-07 19:40 #0 av: Eda

Häromdan var jag på en informationstur per buss anordnad av Keolis och SL som handlade om hur man säkrast åker buss i Stockholm om man är äldre eller har funktionsnedsättning. (Det mesta av informationen gäller nog även för bussresor på andra platser i Sverige)

Vad jag inte kände till var att man inte får åka sittandes på en rollator och hur man skall stå i en buss för att få bästa balansen, inte heller visste jag att man ska stå kvar vid första bussens trottoarmarkering om det står flera bussar i rad på en busshållplats.

Vad jag också undrat över är ”strykbrädans” funktion eftersom jag tyckt att den tar bort onödigt stort utrymme, jag tänkte aldrig så långt som att den var till för att undvika Whiplashskador för rullstolsburna. 

Om man blivit fel eller dåligt behandlad skall man klaga, vissa uppgifter är då viktiga att memorera.

Om detta har jag skrivit i min blogg. Länk till inlägget, klicka här 

Anmäl
2016-12-16 16:52 #1 av: thenameless

Nu brukar jag aldrig spänna fast mig i bussen. Men bra att man kan det om man vill

Anmäl
2016-12-16 18:42 #2 av: Eda

Jag kan rekommendera att man gör det!
Idag när jag åkte buss (ståendes i gången) tvärnitade busschauffören och jag med flera andra flög över 1 m framåt, detta fast jag höll i mig ordentligt i ledstången.  Inget brutet, men rejält ont i armen. 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.