Annons:
Etikettpersonlig-service
Läst 3818 ggr
thenameless
2016-10-22 14:24

Varför assistansen dras in?

Som det skrivs mycket om här och på systersajter runt om i nätdjungeln

Så har ju Assistansbedömningarna blivit mycket hårdare och restriktivare senaste åren. Många har dött pga av FKs tolkningar.

Här har Aftonbladet försökt förklara varför? FK följer tydligen domar som blivit prejudicerande.

Och detta har fått fortgå i det skymda. Politiker och tjänstemän har känt till men inte reagerat och gjort något.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23762341.ab

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
bernil55
2016-10-23 23:40
#1

Jag läste och försökte förstå det här med domarna för länge sen men det är svårt.  Ska läsa artikeln ordentligt men nu är hjärnan trött. Jag har röstat på Svensktoppen, pust! 😛

(Jag tar alla uppdrag på allvar)

thenameless
2016-10-24 00:16
#2

"Två domar i Högsta förvaltningsdomstolen från 2012 och 2015 har förändrat situationen för många funktionshindrade.

Sedan dess har bestämmelserna för personlig assistans omtolkats, vilket medfört hårdare bedömningar och ny praxis för Försäkringskassan.

–  De här domarna pekar verkligen på en mer restriktiv tolkning. Vi är skyldiga att följa domstolarnas beslut, säger Monica Svanholm, områdeschef inom funktionsnedsättning på Försäkringskassan."

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
2016-10-24 00:29
#3

Det framgår väldigt tydligt ibland att FK fuskar för att personen inte ska nå 20 tr, tycker jag i alla fall. 😡

thenameless
2016-10-24 11:12
#4

Jag tror inte du har fel?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

landsbygdsbo
2017-01-13 00:06
#5

#0

Gör inte FK rätt då man "FK följer tydligen domar som blivit prejudicerande."

Det är ju därför dessa domar är prejudicerande, för att man ska ta beslut i enlighet med dem.

Hade väl varit värre om FK struntat i rättspraxis och inte följt lagen

thenameless
2017-01-14 12:47
#6

#5 Det är domar som dömts väldigt snävt och fel i min mening. Men jag förstår att du tycker att det är bra. Hjälp till ta fram vargbössan och sikta mot framtiden…

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
landsbygdsbo
2017-01-14 13:50
#7

#6 Jag förstår att du inte håller med de prejudicerande domarna. Men för att ett rättssamhälle ska fungera så måste vi ha den typen av uttolkning av lagar.

Då kan nämligen lägre instanser följa dessa domar. vilket är syftet.

Din brist på respekt för vårt demokratiska regelverk illustreras förnämligt av "Hjälp till ta fram vargbössan och sikta mot framtiden..."

Personligen skulle jag inte sänka mig till den nivån att ta till vapen mot vårt fungerande och demokratiska rättssystem. Du tycks ju vara av en annan åsikt…det får stå för dig.

Din insikt om hur politik bedrivs och vilka regler som finns visar du ju när du anklagar M Andersson för ministerstyre. En allvarlig anklagelse och funnes där fog så skulle hon bli avsatt per omgående.

Upp till toppen
Annons: