Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 40576 ggr
RuiXue
10/16/16, 3:28 AM

LSS

Som säkert alla vet så drivs det numera en väldigt hård linje gällande LSS insatser och då speciellt assistans till personer med funktionsnedsättning. 

En kvinna med MS fick nyligen sätta livet till på grund av indragna assistanstimmar trots att hon ansökt om fler timmar och hade intyg på att behovet fanns, och det verkar även som att någon eller några i hennes fall dragit in på assistansen av ren illvilja då hon på grund av handläggningstiden hotat JO anmäla eller rent av JO anmälde situationen, något hon hade rätt till att göra och som inte ska påverka utfallet utav ansökan. Handläggningstiden får helt enkelt inte ta hur lång tid som helst i en situation som är relativt akut. 

Förbundet Unga Rörelsehindrade där jag är aktiv och även är förbundsstyrelseledamot riskerar nu att förlora sin nyrekryterade Generalsekreterare som själv lever med en funktionsnedsättning i form av medfödd muskelsjukdom, på grund av att Stockholms Stad just avslog hennes assistansansökan trots att läkare och tidigare hemkommun alla anser att hon behöver assistans då hon måste ha hjälp med bland annat påklädning och toalettbesök för att kunna ta sig till samt vistas på arbetsplatsen, samt att hon behöver hjälp under resorna till och från arbetsplatsen på förbundets kansli, och hjälp upp i händelse av fall, hemtjänst kan inte möta dessa behov, i alla fall inte utanför hemmet. Att jobbet som Generalsekreterare på förbundet är hennes drömjobb samt att hon är perfekt för jobbet både vad gäller kompetens och erfarenhet verkar myndigheterna inte bry sig om, inte heller att hon hade turen att hitta boende i Stockholm med kort varsel och flyttade från Öland till Stockholm. Just nu har hon fått fly hem till Öland på grund av assistanssituationen medan hon överklagar beslutet från Stockholm, något som går ut över hennes arbete då inte allt kan göras på distans. Bara att hoppas på att de får lite vett i skallen snart i Stockholm så att hon kan vara tillbaka på sitt arbete snart! 

Regeringen och Försäkringskassan har helt klart gått för långt, detta är bara toppen av ett isberg på personer som drabbats utav den hårdare linjen, bara två exempel utav hundratals om inte tusentals fall där individen drabbats negativt och förlorat sin frihet och trygghet i vardagen i regeringens jakt på fuskare och pengar, fuskare som för den delen endast utgör någon enstaka promille och inte alls de procent som försäkringskassan pratar om. 

Det har gått för långt och som aktiv i funktionshinderrörelsen samt att jag själv lever med ett hjälpbehov som hemtjänst inte kan möta, så tänker jag hela tiden på "Vad kan vi göra för att lösa detta?" samtidigt som jag känner mig otroligt maktlös och arg. Vad regeringen och försäkringskassan inte verkar förstå är att INGEN är immun! Vem som helst kan när som helst i livet drabbas av en skada eller sjukdom som gör att hen får en omfattande funktionsnedsättning som kräver personlig assistans för att kunna leva sitt liv så som hen själv önskar.

Assistans kostar pengar ja, men 87% av assistanskostnaden är löner och på dessa löner betalas det inkomstskatt utav de som tar emot lönen= pengar kommer tillbaka till staten. Personlig assistans kostar dessutom mindre per timma än hemtjänst, plus att assistansen bidrar till att väldigt många fler i landet har ett arbete och därmed betalar inkomstskatt och får större köpkraft. Men varför kan inte politiker och tjänstemän se och fatta detta?

Nästa gång kan det vara Åsa Regnér själv som drabbas av något och får behov av personlig assistans för att kunna leva självständigt och kunna fortsätta arbeta- för ja, många med assistans kan arbeta, och det är just assistansen som är villkoret för att kunna ha ett arbete i de fallen eftersom man med de allra flesta arbeten inte kan komma naken till jobbet om man nu ens kan komma upp ur sängen utan hjälp. 

Eller ska man behöva demonstrera utanför Riksdagen endast iförd nattlinne eller underkläder, för rätten till ett värdigt liv och tillvaro?

Jennie


Annons:
thenameless
10/16/16, 11:12 AM
#1

Fruktansvärt, Men vårt samhälle har blivit grymmare och hårdare under lång tid och om man inte håller måttet? ska man bort.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

thenameless
10/16/16, 11:43 PM
#2

Vi såg ju dessutom häromveckan vad som blir konsekvensen av att de räknar minuter och sekunder brukarna är på toaletten.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
10/17/16, 11:10 AM
#3

#1 Du uttrycker eländet så bra. Det är verkligen fruktansvärt det som hänt! Och det du berättar om Generalsekreteraren är också så grymt, så sorgligt, så sjukt! 😭

Själv traskar jag på men dagen närmar sig alltmer, då jag inte kan gå alls, vad händer då? Jag vet att hemtjänst är döden, när man är ensamboende. Chansen att få personlig assistans minskar hela tiden och handläggningstid ett år? Hallå? Åtminstone det måste ge något straff!  Arg

RuiXue
10/18/16, 5:25 AM
#4

Hemtjänst är en sådan där insats som egentligen inte passar någon, men kan fungera för personer som sällan eller aldrig lämnar hemmet annat än för eventuellt snabba ärenden, eller om man endast behöver hjälp med enstaka insatser men i övrigt klarar sig, kan handla om att få hjälp med att städa till exempel. 

Har man ett hyfsat aktivt liv utanför hemmet så är assistans det enda alternativet om man har ett hjälpbehov för att få vardagen att fungera, assistenten är där du är och hjälper dig när hjälpen behövs, hemtjänsten kommer bara till ditt hem, efter ett schema de själva gjort upp som kanske inte alls passar dig, och följer inte med dig när du är ute såvida du inte är beviljad att gå och handla och det råkar vara den dagen på hemtjänstens arbetsorder. 

Så för någon som har ett hjälpbehov i vardagen och samtidigt arbetar eller studerar eller bara rent allmänt är aktiv utanför hemmet, så är assistans det enda vettiga. 

För mig skulle aldrig hemtjänst fungera till exempel. Jag måste själv få välja vem som kommer, när hen kommer och vad som ska göras, klarar inte psykiskt av att ha femtielva olika människor springande hos mig i tid och otid och som aldrig lär sig just mina behov och rutiner, sedan har jag möten på annan ort rätt som det är och kan behöva någon som tar över körningen OM det skulle ske att jag medan jag är på annan ort blir väldigt trött eller smärtpåverkad så att körningen hem blir svår, det händer även att jag är på annan ort en hel helg och det brukar köra mig totalt i bott fysiskt. Senast jag var i Stockholm på sammanträde så låg jag i vilorummet hela sista dagen för att klara resan hem senare på dagen, var så totalt fysiskt slutkörd av resan upp, hantera mitt bagage (kabinväska), sammanträdet i sig och så skulle jag ju med tåget hem igen med trots att jag var som en kringla av smärtor och helt utmattad. Det är en månad sedan som jag var iväg nu, har fortfarande inte återhämtat mig men ändå måste en få vardagen att fungera. De flesta dagar får jag bara på mig ett nattlinne och det är en bedrift att ta en dusch, anses dock "för frisk" för assistans eftersom jag "kan" klä på mig själv osv. Det tas ju ingen hänsyn till att jag inte klarar momentet var dag, och min situation är långt ifrån unik. Hemtjänst är lätt nog att få beviljat, men för assistans så vet man snart inte vad som krävs eftersom även personer med sondmatning och andningshjälp nekas trots att annan omfattande funktionsnedsättning finns hos personen också. 

Sedan får man absolut inte glömma att assistans kostar mindre per timma än hemtjänst eller andra insatser, assistans är helt enkelt win-win både för brukare, staten och assistenten.

Jennie


thenameless
10/18/16, 5:04 PM
#5

#4 Hur kommer det sig att Assistans är billigare än hemtjänst? Det är ju ändå en person som arbetar med en person hela dagen istället för flera??

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: