Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 2197 ggr
Eda
2016-06-12 16:12

Resa till en allt annat än funktionsanpassad ö

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Just hemkommen från en vandringsresa på den vackra gröna ön Korfu kunde jag konstatera att denna ö verkar lika lite funktionsanpassad som övriga Grekland. På det sista hotellet vi bodde: Corfu Mare strax utanför Korfu stad finns dock en ramp som alternativ till trappor upp till hotellet för resväskor och rullstolar samt också en RWC-toalett (sovrummen tror jag inte var anpassade).

På det asiatiska museet i Korfu stad som har en mycket intressant samling finns likaså en ramp samt hiss för rullstolar. Inne på museet satt en man i rullstol och delade ut broschyrer! För övrigt såg man få personer med funktionsnedsättning utomhus.

På trottoarerna var det inte ens framkomligt för gående eftersom greker med förkärlek använder trottoarer som parkeringsplatser!

I Korfu stad köpte jag den turkosrandiga tunikan som syns på bilden ovan. Modellen är otroligt lättsydd och lustigt nog sydd i samma modell som jag har beskrivning på i min Textilochtips-blogg, klicka här.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
pudelfixa
2016-06-13 12:38
#1

Behöver några tips! Vill till Grekland! Sitter i rullstol! Vad ska jag åka?

pudelfixa
2016-06-13 12:38
#2
Eda
2016-06-13 16:19
#3

Hej!
Anteros lär ha anpassade resor till Kreta, se:  http://anteroab.se/index.php

Kolla också med med WellTrips, se:  http://welltrips.com/  och
Lega Travel, se:  http://www.lega.se/sv/page.asp?pageid=58

Funktionshinder.se har också restips för Grekland i deras Forum, men det är lite krånglig sökning på den sajten.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

thenameless
2016-06-13 21:20
#4

#1 Är du inte ett vårdpaket utan kan hantera din rullstol och funktion i armarna? Så tror jag att grekland funkar generellt se bara till att få ett rum på bottenvåningen om du ska ut på vischan?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
2016-07-18 11:57
#5

Fel tråd, går det ta bort?

RuiXue
2016-07-28 13:16
#6

Jag var på Kreta förra året, i Adelianos Kampos utanför Rethymno. Jag är delvis gående så gick där- värmen hjälpte något så att det gjorde mindre ont. Men det hade med viss möda fungerat att ta sig fram med rullstol där med, åtminstone med hjälp. Så dit skulle man nog kunna åka även som heltidsbrukare av rullstol om man nöjer sig med poolen på hotellet vad gäller bad. Hotellet jag och mina vänner bodde på var inte anpassat och vi bodde en våning upp utan hiss, men ja, det går ju för min del. Det var däremot ett väldigt litet hotell och rätt billigt. De större, dyrare hotellen på orten var säkert bättre anpassade.

Jennie


Annons:
Upp till toppen
Annons: