Annons:
Etiketthjälpmedel
Läst 1633 ggr
Eda
4/27/16, 11:00 AM

Hjälpmedel för att skriva, rita och måla

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har försökt att kolla upp vad som finns på marknaden att köpa när det gäller dessa kategorier och sammanställa med bilder och länkar till butiker.

Det finns faktiskt många hjälpmedel som jag googlat fram och inte kände till som t.ex. specialpennor för olika behov, penntyngder för att motverka darrningar och skakningar i händer, speciellt lätta pennor för svaga händer, pennkors för att fingrarna inte skall korsa varandra, pennor som kan glida fram, krit- och tuschhållare samt massor av olika mer eller mindre ”vanliga” penngrepp.  

När det gäller målning med t.ex. greppvänliga penslar är utbudet inte så stort, mest hittar man om man söker på barn- och schablonpenslar, men de är ofta inte av så hög kvalité. Sen finns det fingerpenslar som man fäster på fingerspetsarna och specialpenslar med kulformade handtag anpassade speciellt för små händer och speciella behov samt lite andra penslar.

Ställbara bordsskivor finns som jag tror fungerar speciellt för rullstolsburna och för sängliggande om man placerar de ovanpå ett rullstolsbord eller sängbord (jag har inte testat).

Har man problem med synen finns speciella luppglasögon som skall fungera på nära håll när man skriver och arbetar. Sen finns det flera typer av förstoringsglas på fot med och utan belysning. Det finns också förstoringsglas man kan hänga med en snodd runt halsen. En sådan har jag faktiskt sytt med, men för min del var det inte bra för så fort jag rörde mig darrade glaset och jag blev sjösjuk.
**
Ortoser** (stödförband) för fingrar och handleder kan ibland vara till hjälp, men om det har jag inte skrivit så mycket.

Om mun- och fotmålare tänker jag skriva jag i ett separat inlägg. 

För att komma till inlägget: Hjälpmedel för att skriva, rita och måla. Klicka här

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Upp till toppen
Annons: