Annons:
Etikettanhöriga
Läst 1171 ggr
[KelseyKomatsu]
2016-04-05 11:33

Hur gammal var du?

Hej! Detta är kanske en lite annorlunda fråga, men tänkte att det kunde vara intressant att höra era svar :) 

Hur gammal var du när läkarna upptäckte din funktionsnedsättning och hur gammal var du när dina föräldrar berättade för dig?

Läkarna upptäckte min funktionsnedsättning när jag var runt 3 månader ungefär. Jag var mycket svagare än mina syskon och hade inte tillräckligt med kraft för att äta. Jag har ingen diagnos, men läkarna säger att jag har en muskelsjukdom och att jag endast har 10% muskelstyrka. 

Mamma och pappa berättade för mig redan när jag var 2-3 år gammal. Dem gjorde inte någon stor sak av det utan berättade bara att jag är svagare än mina syskon och måste vara försiktig när jag går eftersom jag även har dålig balans. 

// Kelsey

Annons:
Maria
2016-04-05 11:43
#1

10% muskelstyrka låter lite. Kan du överhuvudtaget gå?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[KelseyKomatsu]
2016-04-05 13:27
#2

#1 Ja det kan jag, men bara inne och väldigt korta sträckor :)

bernil55
2016-04-06 09:15
#3

Frågan passar inte riktigt mig men jag svarar ändå:

Jag var nog aningen mer än 40 när jag märkte att jag hade svårare att gå i trappor;  jag snubblade lätt. Mina rörelsehinder visade sig bero på MS och jag har sedan sakta blivit sämre.  Går (efter ca 20 år till)  lite inomhus med rollator, annars elrullstol.

Ojdå, detta visar ju hur gammal jag är!  😎

Jag har i alla fall haft ett antal rörliga år och är glad för allt jag kunde göra då.

Skorpion76
2016-04-09 10:40
#4

Jag var 13 månader när jag genomgick en datortomografi för första gången och då sa läkarna att jag inte skulle börja tala före tre års ålder, mina föräldrar kunde inte räkna med att jag skulle kunna gå någon gång och dessutom var jag helt blind. Dessutom skulle jag få problem i skolan eftersom jag skulle få läs- och skrivsvårigheter!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2016-04-09 10:45
#5

#4 Så fel de hade🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

thenameless
2016-04-10 01:35
#6

#4 Ja blind verkar du ju inte vara och skriva kan du ju.

Mej upptäckte de min skada på direkt när jag kom ut. Så där var inga direkta översasskningar

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
Skorpion76
2016-04-10 06:25
#7

#4 Hehe, ja! Till en början hette det att det var mina föräldrar det var fel på eftersom de klagade alldeles för mycket, men under en läkarrond i Västervik tittade en läkare från Linköping mig i halsen med en spatel och efter det sa han att jag hade en typisk cp-skada.  Fråga mig inte hur man ser en sådan sak genom att titta någon i halsen, men det blev så knäpptyst bland de andra läkarna i rummet at man hade kunnat hört en knappnål falla.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2016-04-10 07:52
#8

#7 Kan det vara så att läkaren kollade kräkreflexen i halsen?

När jag gör mina regelbundna neurologiska undersökningar så är alltid halskollen med.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skorpion76
2016-04-10 08:20
#9

#8 Det är möjligt! Jag vet inte!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

bernil55
2016-04-28 09:44
#10

#7 Jag läser just om dåliga sväljreflexer (dysfagi), struplock som inte "slår till" och sånt, men det gäller folk som haft stroke eller har MS så det verkar inte vara typiskt CP.

På grund av att jag själv sägs snarka (hm) blev jag intresserad av denna pryl, som  även ska kunna hjälpa dem som har dysfagi

En liten sidoutläggning. 🙂

thenameless
2016-04-28 11:36
#11

Intressant jag har hört liknande fall där de blivit diagnosticerade på udda sätt.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: