Annons:
Etiketthjälpmedel
Läst 1079 ggr
Åsa Lennmark
4/1/16, 4:51 PM

Rullstol för lång man

Min bror behöver en högre rullstol. Han har redan den högsta som finns på Hjälpmedel Sam 55 cm sitthöjd. Han är 197 lång med låånga ben. Han skulle få en tjockare sittdyna i gamla rullstolen men den höjer bara 3 cm, och ännu mindre när han sitter på den. Finns det någon här med förslag.

Annons:
VildaVittra
4/1/16, 5:10 PM
#1

Har ni provat att lägga en stum skiva under dynan?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Åsa Lennmark
4/1/16, 5:17 PM
#2

Tack bra idé, men jag tror det blir för lågt i alla fall. Hans förlamade ben vinklas utåt när han sitter med foten på fotstödet, och då sväller benet och han får eksem och sår på benet. Nån som vet om det finns högre rullstol?

VildaVittra
4/1/16, 5:24 PM
#3

Ytterligare en "har ni provat om"-fråga. Har ni provat om det går att fixera hans ben med exempelvis en kil samt sänka fotstöden?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Åsa Lennmark
4/1/16, 5:34 PM
#4

Går inte att sänka fotstödet mer, men ska fråga arb.terapeuten efter kil på måndag. Tack för tipset.😃

VildaVittra
4/1/16, 5:42 PM
#5

Har ni varit på hjälpmedelscentralen eller bara hos arbetsterapeuten?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Åsa Lennmark
4/1/16, 6:11 PM
#6

Hade kontakt med arbetsterapeuten idag och hon hade bara förslag på den nya dynan. inte varit på hjälpmedelscentralen än.

Annons:
VildaVittra
4/1/16, 8:36 PM
#7

#6 Begär att få komma dit, vissa AT är inte helt superkunniga. En jag var i kontakt med påstod att det inte fanns hjälpmedel för synskadade. *rolling eyes*

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

bernil55
4/2/16, 9:51 AM
#8

Är det manuell  eller elrullstol det handlar om? Jag har långa ben och elrulle, därför undrar jag. 🙂

bernil55
4/2/16, 9:53 AM
#9

Hur mäter ni sitthöjden förresten? Jag kommer inte åt att mäta min tror jag. Uterullstol alltså, jag har en inne också.

pudelfixa
4/2/16, 1:21 PM
#10

Hej! Jag är nästa 1, 90 polaren 2 meter. Du måste be arbets. Mäta kroppen! Viktigt är sätet och benen! För oss blev det kanon. Fick också en permobil för att jag skulle komma ut vintertid! Har lärt mig att tacka ja till allt även om jag inte behöver det nu! Annars blir det bara jobbigt att få det senare! Bor i Stockholm kanske lättare här? Lycka till!

Upp till toppen
Annons: