Annons:
Etikettmedfödda-ryggmärgsskador
Läst 2592 ggr
Jessicahagstrom94
2/24/16, 12:57 PM

Kan man få bidrag?

Hej! Det är som så att jag har ryggmärgsbråck och kan inte gå långa sträckor utan att få väldigt ont. Därför har jag en bil med handreglage för gas och broms. Är det någon som vet om man kan få bidrag för att sätta i ett sånt reglage i en ny bil? Kan man ta den jag redan har och sätta i en ny bil? Måste ju dessutom ha en ny bil typ väldigt omgående. Kan man få bidrag för det också?

Annons:
Vixxen
2/24/16, 6:38 PM
Jessicahagstrom94
2/24/16, 10:43 PM
#2

Verkar väldigt komplicerat. :/ men det får man väl ta att det är.

thenameless
2/25/16, 12:01 PM
#3

trglagen borde ju gå att flytta över? kolla md en verkstad eller kunnig vän

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Jessicahagstrom94
2/25/16, 7:06 PM
#4

Nej dom kan endast sätta in den i en ny bil om det är en likadan.

thenameless
2/25/16, 11:46 PM
#5

#4 Det är ju enklast så. men även på annat märke borde man kunna anpassa pedalerna med lite vilja och våld?

Men jag är ingen expert så jag sak hålla käften här

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
2/26/16, 9:47 AM
#6

Om du måste ha en ny bil är det väl det du och en läkare ska förklara på ett sånt sätt att FK förstår att det är nödvändigt.

Du har alltså fått bilstöd en gång? Vilken firma fixade reglaget? De måste ju veta vad som går göra.

Medan jag hade min bil ändrades reglerna så bilen man köper ska funka i 9 år, inte 7 som det var innan. Men om ens behov förändras måste man väl få nytt bilstöd. Men det måste alltså bevisas.

Men det är ett tag sen jag läste på, så jag bara surrar på fritt nu. (Ej tid att kolla länken ovan nu)

Annons:
Jessicahagstrom94
2/26/16, 10:42 AM
#7

Jag har listat ut hur jag ska göra, har skickat till min läkare att hon måste skriva på en blankett osv. Så får vi ta det den komplicerade vägen som kommer ta typ 3 månader… måste alltså ha både ny bil och nytt handreglage. Svindyrt annars. Frågan är om bilen jag har nu håller i mer än 3 månader till, pappa har nog fått laga varenda del på den nu och ändå går saker sönder med jämna mellanrum.

thenameless
2/26/16, 3:29 PM
#8

Håll ut. för det verkar ju som att du behöver en ny bil om du inte har råd att skicka in den du har på en riktig genomrenovering?

Själv kör jag bara med automat som tur är.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Vixxen
2/26/16, 7:55 PM
#9

Ja, det gäller att hålla noga koll på vilka förutsättningar FK har innan man skaffar ny bil eller gör någon annan förändring annars kan man bli utan både bidrag OCH anpassning.

Det kan vara så att du måste träffa en trafikinspektör från Trafikverket också.

Jessicahagstrom94
2/28/16, 9:15 PM
#10

Nä, lämnar inte in den på en verkstad för en genomkoll. Det har jag inte pengar till, för det blir väl dyrt? Får förmodligen träffa nån, vet inte hur det kommer gå till. Men ny bil lär jag ha.

thenameless
2/29/16, 11:02 AM
#11

Det är dyrt. Kanske inte att få en utvärdering på vad som behövs göras? Men att genomföra lagningarna kostar ju. Men kanske inte lika mycket som en ny bil hoppas jag? Det beror på hur mycket du gillar bilen?

Själv har jag aldrig ägt en bil av anledningen att det är skitdyrt

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Jessicahagstrom94
2/29/16, 5:55 PM
#12

Kan inte ha en bil som går sönder med jämna mellanrum.

thenameless
3/1/16, 12:52 AM
#13

Då är det nog till att köpa en nyare årsmodell tyvärr. Äldre bilar går sönder oftare

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
Jessicahagstrom94
3/4/16, 12:45 PM
#14

Jag vet. Men behöver iallafall bidrag till både det och att handikappanpassa den.

thenameless
3/4/16, 6:44 PM
#15

Det finns en massa fonder och stiftelser du kan söka pengar i om du  är ung? kolla på närmsta bibliotek. De brukar ha böcker och förteckningar över alla fonder etc.  Det går att söka på nätet. men det är omständigt

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: