Annons:
Etikettvardagsbestyr
Läst 2485 ggr
Eda
1/10/16, 11:46 AM

Har någon tips för personlig hygien på resor?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I min blogg har jag just gjort ett inlägg som handlar om hur man hjälper sängliggande person med personlig hygien, som hårtvätt, toalettbestyr m.m.
Bilden ovan är från Euforias hemsida.
Se: https://handikapptips.wordpress.com/2016/01/05/tvatta-sangliggande-i-hemmet/

Nästa inlägg skall handla om restips gällande personlig hygien för personer med rörelsehinder.
Vad jag hitintills kommit fram till är: Stora mjuka babytvättlappar, våtservetter, förfuktade tvätthandskar, fickdusch, ”hårtvättsmössa” (hårtvätt utan vatten), medtagbart duschgrepp att sätta fast i dusch/badrum  så man inte ramlar, olika pottor för resebruk, kisstratt, nattblöjor, toatorkare i resemodell och medtagbar toalettförhöjare.

Har någon av er några ytterligare förslag är jag tacksam för tips!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
RuiXue
1/11/16, 12:15 AM
#1

Ofta kan hotell ordna duschstol om man säger till, har de inte egna så finns det firmor som hyr ut så de kan hyra in när en gäst behöver. 

Annars är våtservetter och/eller handspray i sån där liten sprayflaska i pennformat min bästa vän när jag är ute någonstans eller reser. I rullstol får man ju lätt väldigt smutsiga händer, främst tänker jag då på sådant som kan göra oss sjuka mer än det synliga smutset. Brukar säga att köra manuell rullstol är som att gå på händer på marken, för det går ju inte att undvika att komma i kontakt med hjulen med händerna. 

När en "Pennspray" är tom så kan man fylla på den igen med någon handsprit, eller parfym om man så önskar. De går att återanvända i alla fall och jag har bara använt mina till handrengöring. Alcogel eller flytande handsprit går lika bra vilket som i en sådan där penna.

Jennie


thenameless
1/11/16, 5:41 PM
#2

När jag legat på sjukhus med gips och liknande använde jag tvättlappar och baljor med ljummet vatten man fick sitta/ligga på lakansskydd.

Skulle jag tvätta håret som jag fortfrande hade då fick jag plasta in gipset och köra duschstol. kan man inte sitta fanns det duschbäddar som var som en brits med vallar och ett avloppsutlopp..

Jag antar att man skulle kunna ta en större skål och ställa under huvet7nacken om man behöver tvätta håret?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Eda
1/12/16, 9:16 AM
#3

Till Jennie: Bra med duschstolen. - Alcogel i påfyllbar pennformat-flaska är en jättebra idé. (Jag har en sån själv i handväskan om jag skall äta ute, men tänkte inte på den i det här sammanhanget.)
Jag förstår att man måste bli jättesmutsig om man själv  rullar en rullstol. Men är det inte många som använder handskar? Om man gör det finns det några praktiska i galon eller liknande som är avsköljbara?
………………………………………………….

Till thenameless: Om du kollar på https://handikapptips.wordpress.com/2016/01/05/tvatta-sangliggande-i-hemmet/ så finns där flera olika sorts baljor som man kan ha i sängen för hårtvätt som går att köpa och också förslag på hur man med en specialpreparerad mössa kan göra rent håret utan vatten!
Min fråga var egentligen vad som är praktiskt att ha med på resor om man har rörelsehinder.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

thenameless
1/12/16, 7:14 PM
#4

Ok det gör det säkert. jag har turen att slippa fundera på saken

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
1/15/16, 9:35 PM
#5

Jag använder mest bara handskar när det är våt väderlek och/eller kallt ute, eller om jag känner att mina händer behöver bättre grepp just den dagen. 

Använder bara Tegera Pro, för det finns inga handskar med bättre grepp och flexibilitet! Dessutom är de lätta att få tag på, finns på Clas Ohlson och andra butiker som säljer Tegera 👍 http://www.clasohlson.com/se/Arbetshandske-Tegera-Pro/Pr406929002 Jag har även vinter varianten som har tjockt foder och därför blir lika varma som ett par skidhandskar, tyvärr verkar de ha utgått åtminstone på Clas Ohlson, så vet inte om/när jag kan få tag på nya. Men borde gå att köpa ett par sommarhandskar i en större storlek och ha tunna vantar under i värsta fall.

Jennie


Eda
1/21/16, 5:54 PM
#6

Tack för svaret!

Vinterhandske TEGERA Pro 9126 och 9146 som är vattentäta finns att köpa bl.a. hos Ahlsell som har butiker i hela Sverige.
Jag tar inte med handskarna i restipsinlägget nu utan spar tipset till ett senare inlägg.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
thenameless
1/21/16, 7:24 PM
#7

Nu är det löjligt kallt ute, Så nu måste man ju ha handskar om man förflyttar sig i stol. Jag har ett par vantar jag använder men det är tumvantar så inte optimalt.

Men hjälper hygienen lite iaf. Annars ta med en necesär med det nödvädiga på resa.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: