Annons:
Etikettvardagsbestyr
Läst 3174 ggr
Eda
12/26/15, 6:51 PM

Muff – praktisk i rullstol

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

_En muff, kan man säga, är en kombination av vantar och väska och praktisk om man har svårt att sätta på och ta av handskar. Den är vadderad och har sina båda ändar öppna för att man skall kunna värma händerna inuti den. Är den försedd med band/snodd kan man inte heller tappa den.
Den var modern på 1940-talet, men ser faktiskt riktigt camp ut! Syr man en ficka på baksidan kan man där förvara t.ex. nycklar, mobil och plånbok.
_Sömnadsbeskrivning finns i min blogg.
Se: Skippa handskar & väska använd en retro-muff i stället!

BloggarTextilochtips och handikapptips

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
VildaVittra
12/26/15, 6:58 PM
#1

Jag är faktiskt väldigt trött på dina reklamtrådar, det är många på iFokus som betalar för reklamfritt (http://www.ifokus.se/about/ad-free) och med dina inlägg slipper de ju inte sånt. Dessutom betalar du inte för reklamen, det vet jag för du har postat inlägg på mina sajter också. Här kan du läsa om att betala för reklam för din blogg: http://www.ifokus.se/about/advertise

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Eda
12/26/15, 7:13 PM
#2

Oj då!
Eftersom mina bloggar är ideella och jag inte säljer något, trodde jag inte att de räknades som reklam. Mönstren som finns i mina bloggar är gratis och det är ju knappast någon idé att skriva att jag gjort ett mönster till något om ingen hittar dem.

Jag tar inte heller emot någon ersättning från några butiker.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

DesK
12/26/15, 7:34 PM
#3

#1 Du är varken värd eller Medarbetare på den här sajten. Vi är många som är glada och tacksamma för Edas tips om bra hjälpmedel med mera!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

VildaVittra
12/26/15, 7:37 PM
#4

#3 Skrev jag att jag var det? Eller skrev jag inte om att det var just JAG som var trött på smygreklamen? Jag står fast vid att de som betalat för reklamfritt ska få ha just reklamfritt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

DesK
12/26/15, 7:43 PM
#5

#4 Eda ägnar sig inte åt smygreklam, hon berättar och tipsar om bra saker för funktionshindrade. Om du ogillar det, så gör det på de sajter där du är admin. Att leta upp en viss persons inlägg på olika sajter och sedan klaga på dem, är inte okej. Förutsatt att det inte handlar om något regelbrott och det vet du mycket väl. Eda säljer ingenting utan hon jobbar ideellt.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

RuiXue
12/27/15, 4:59 AM
#6

Eda har dessutom godkännande av mig som Sajtvärd att posta sina tips på denna iFokus sajt.

Jennie


Annons:
thenameless
12/27/15, 1:53 PM
#7

Jag vill ha fungerande "muffar" för drivringarna. Finns det?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Leffe
12/27/15, 5:15 PM
#8

Skulle vilja få tag på en muff till handen som sköter elrullstolens manöverdonet och över densamma. Tips på dylikt

thenameless
12/27/15, 7:55 PM
#9

#8 Bra tanke Leffe men borde inte n vanlig muff kunna funka? kanske bara en resårremsa insydd i ena änden så den fäster runt "joystickroten"?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Leffe
12/27/15, 8:26 PM
#10

Den verkar så stor och klumpig till den funktionen

thenameless
12/28/15, 2:07 PM
#11

Den stora blå ser stor ut men den sarta verkar mindre? Men jag kan ha fel. Det går kanske bättre att kapa armen på en gammal päls eller kanske en täckjacka och sy om?.

Har du provat att fåga Permobil?De kanske har något i sitt utbud

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
1/2/16, 12:07 AM
#12

Jag, som brukade sy och fixa mycket funderar… Men själv har jag handskar för jag ska t ex använda kameran stup i ett. 🙂

RuiXue
1/2/16, 2:02 AM
#13

För den som vill ha värme och samtidigt bra grepp så kan jag inte göra annat än att rekommendera Tegera Pro i vinterutförande om ni kan hitta dom- Clas Ohlson har haft tidigare men vintervarianten verkar ha utgått där… Men sommarvarianten är helt suverän den med, och köper man en storlek större så bör man kunna ha ett par tunna vantar under för att få ett par varma handskar vintertid. http://www.clasohlson.com/se/Arbetshandske-Tegera-Pro/Pr406929002 Jag har både sommar och vintervariant och det ska mycket till innan man får dåligt grepp med dom handskarna!

Jennie


Annons:
thenameless
1/3/16, 4:25 PM
#14

Jag har bara handskar på vintern. jag blir skitig som fan men det är prizset jag får betala….

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
1/4/16, 4:35 AM
#15

Jag har handskar på om det är våt väderlek överhuvudtaget, eller om jag har ont i händerna och bara känner att jag behöver bättre grepp. Jag har drivringar i titan så de blir hala som en såpad ål när det regnar 😂 Helt omöjligt att ta sig fram utan handskar då även på plan mark.

Jennie


thenameless
1/4/16, 6:07 PM
#16

Instämmer. vet inte vad det är för material i mina men det är metall iaf

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
1/7/16, 5:03 AM
#17

Det vanligaste är titan eller aluminium i drivringarna. Jag har 19mm breda titandrivringar, 16 är standard men de tyckte jag var för smala för att få grepp om.

Jennie


thenameless
1/7/16, 5:02 PM
#18

Du har stenkoll på detaljer,, Jag är glad om allt funkar Jag har nog standardomkrets och storlek.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Emmliss
1/8/16, 10:10 PM
#19

#17 du har verkligen kolla på allt om rullstolar. Det är kul med någon som är intresserad :) Själv har jag börjat intressera mig mer för det. Nu när man har en själv :) Har du kollat nått på dom rullstolarna med stötdämpare? :)

RuiXue
1/9/16, 1:04 AM
#20

Nja, allt kan jag inte 😛 Men har läst på och kollat upp en hel del. Framförallt måste man kunna mycket själv för att det ska bli bra om man har en kropp som inte riktigt följer normer.  Min utprovning av nuvarande rullstol var ju bara lite över 3 år sedan så minns rätt väl när jag fick prova olika drivringar där.

Jennie


Annons:
thenameless
1/9/16, 1:06 AM
#21

#19 Är det standardstolar eller elrullstolar?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
1/9/16, 1:11 AM
#22

WCMX (rullstolsskating) rullstolar är stötdämpade, både under sits och med frogleg till länkhjulen. Quickie har stötdämpning tillgängligt med i åtminstone någon av sina rullstolar, och de har även frogleg som tillval, de stolarna är dock vardagsstolar medan WCMX är anpassade för att åka i skateramper med också, de är extra förstärkta för att tåla tuffa tag. 

Har hört blandade recensioner om stötdämpade manuella stolar, tydligen kan kraftöverföringen från brukare till rullstol försämras något, plus att stötdämpningen lägger till en massa extra vikt. Det ska annars ge en behagligare körning enligt vad jag hört.

Jennie


Emmliss
1/9/16, 10:04 AM
#23

#21 manuell rullstol :) #22Låter intressant! Har kollat lite på WCMX stolar dom ser ju sköna ut men framför allt väldigt snygga :D Skulle vara skönt ibland med en dämpad rullstol ibland, då när man har mycket värk :) Men kan verkligen tänka mig att dom väger en del. Visste däremot inte att Quickie hade några med stötdämpare.

thenameless
1/9/16, 2:13 PM
#24

jag ror det skulle kännas konstigt med dämpad stol? Helt klart en tillvänjningsperiod. Att det kan vara bra för dem som kör i skateboardramper kan jag tänka mig men då vardagskör man ju inte med de stolarna.

WCMX har jag aldrig hört talas om?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

thenameless
1/9/16, 2:18 PM
#25

Jag googlade dem lite javascript:nicTemp();  Hade jag varit ung hade jag säkert hakat på och testat detta?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
1/11/16, 12:25 AM
#26

Aaron "Wheels" Fotheringham är nog världens mest kända WCMX åkare, själv fattar jag inte hur han vågar! Jag vågade knappt ens åka kana på rumpan ner för en ramp när jag var yngre 😂

Jennie


thenameless
1/11/16, 5:35 PM
#27

Jag lade upp ett antal filmer med de där för något år sedan i en tråd. Vet inte om jag vågat åka  i ramp på det viset heller? men det är nog en vanesak som allt annat? Man börjar  med korta åk inte så högt upp på kanterna osv…

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
Upp till toppen
Annons: