Annons:
Etiketthjälpmedel
Läst 6190 ggr
Emmliss
11/17/15, 10:22 AM

Smart drive till manuell rullstol

Har hittat en hjälp motor till en manuell rullstol som verkar hur smart som helst! http://www.max-mobility.com/smartdrive#mx2 Så nu undrar jag om det är någon som har någon erfarenhet av smart drive? Har även kollat på e-motion hjul men det är inte riktigt det jag letar efter, det är ju mer så att det blir lättare att putta sig fram.

Annons:
JonnaCecilia
11/17/15, 10:09 PM
#1

Den verkar ju suverän. Har mailat återförsäljaren o Sverige, ett företag som heter Decon, för att se om det erbjuds via HMC eller privat. I USA kostar den dryga 50'000 kr och det var ett ställe som sade sig ligga under normalt marknadspris.

thenameless
11/18/15, 1:33 AM
#2

Smart drive verkar ju vara som att sätta en utombordare på stolen. Men är inte funktionen densamma so "E-motionhjul"?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Emmliss
11/18/15, 3:03 PM
#3

#1 okej det låter spännande och se vad dom säger! 😊 Ska höra med hjälpmedelscentralen i min Kommun om dom kan ta hem smart drive. #2 nja inte riktigt samma, med e-motionhjul måste du putta hela tiden men skillnaden är att den hjälper till så det inte blir tungt att putta. Med smart drive behöver du inte putta helatiden utan ett putt då sätter du igång den, och sen kör den av sig själv, sen styr du bara själv 😊

thenameless
11/18/15, 5:33 PM
#4

Det låter livsfarligt…. ta det lugnt med den. se till att ha en" killswitch"

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
11/19/15, 1:43 AM
#5

Känner en som provkört Smart Drive och älskade den! Tyvärr var det inte uppköpt i hennes region så hon kunde inte få en då i alla fall. Tror jag känner en som har Smart Drive med, men är inte helt säker, de är inte så vanliga än eftersom regionerna inte fått upp ögonen för hur smidigt det är för personer som inte behöver elhjälp hela tiden. 

Smart Drive har dock en svaghet… Våt mark! Den får sämre grepp och kan stå och slira eller inte kunna bromsa i våt väderlek så den lämpar sig inte en regnig dag eller på vintern om det är snö. Minns jag rätt så håller tillverkaren på att försöka åtgärda det problemet, men just att enheten inte fungerar som den ska på våta vägbanor (det kan rent av bli farligt för brukaren) är nog huvudskälet till att regionerna inte upphandlat enheten ännu.

Jennie


RuiXue
11/19/15, 1:46 AM
#6

E-Fix eller E-Drive däremot kanske kan vara något? De är typ samma fast olika tillverkare. Det är ett drivaggregat man sätter på en manuell rullstol, och så kör man med joystick, men det går även att köra manuellt även om det blir galet tungt. Man skulle kunna säga att det är joystick variant av E-Motion och E-Move hjulen.

Jennie


Annons:
Emmliss
11/20/15, 9:37 AM
#7

Okej viste inte att dom skulle släppa vid blöta underlag, men det finns ju två versioner av den, första som som har ett batteri under sittsen och den nya har bara en enhet som ska vara förbättrad. I instruktions filmen så kör dom på gräs och i en vatten pöl, så dom kanske har fixat problemet. Bra tips! Måste kolla vad det är för något. :)

RuiXue
11/30/15, 4:55 AM
#8

Kan hända den nya varianten har löst problemet med det dåliga greppet på vått underlag. Vet att de jobbat hårt på att lösa problemet för att regionerna ska våga upphandla.

Jennie


thenameless
11/30/15, 8:41 AM
#9

Är inte greppet en fråga om däcken? Använd vinterdäck eller däck med grov mönstring så går det bättre. Fast motorn kanske slirar om hjulen inte fäster också kan behövas en lågväxel?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Emmliss
11/30/15, 3:46 PM
#10

Humm ja det är ju inte riktigt däck på den, utan typ många hjul på ett hjul eller hur jag nu ska förklara :p Har varit till hjälpmedelscentralen och fått mitt freewheel och då frågade jag om dom hade smart drive och en i länet hade fått en sån, men tydligen inte var så nöjd,då det inte gick att köra på grus då det fastnar mellan hjulen och att det som sakt slirrar på blöt mark. Dock vet jag inte om det var den första eller andra versionen den personen hade fått. Har tid efter jul till HMC och då ska vi kolla på vad som skull passa mig, har fått tips om twion hjul som är som ett e-motionhjul men kan styras med telefonen och har inte andra finesser. :)

Upp till toppen
Annons: