Annons:
Etikettövrigt
Läst 3233 ggr
Eda
2015-11-11 12:47

Hobbytips för en hand – påta en mössa!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Fotot med påtringarna är från Slöjd-Detaljer. Fotot med mössorna är eget foto

Påtning (quick-knit) och stickning fungerar faktiskt även om man bara kan använda den ena handen. 

Exempel på vad som kan påtas är schalar, mössor, babyvantar, babyfiltar, benvärmare, sockor, strumpor, gosedjur och mycket annat.  

I min blogg finns beskrivning på hur man kan påta med en hand, litteraturlista och länkar till Youtube-filmer som visar påtningstekniker och stickning med en hand. Klicka här  

BloggarTextilochtips och handikapptips  

HandikapptipsochTextilochtipshar referenswebbplatser på Facebook 

Gilla gärna och dela

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
thenameless
2015-11-11 20:40
#1

Jag vet ine vad "påtning" är Sticka ja. Men det görs ju med stickor inte med en Luciakrona?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2015-11-15 00:34
#2

Har länge tänkt testa Quick-knit men det har inte blivit av ännu, när jag stickar så blir det med vanliga stickor av gammal vana 😂

Jennie


Eda
2015-11-15 11:25
#3

Jag stickar också hellre än påtar dels för att jag tycker att det går snabbare och dels för att det går åt mer garn vid påtning.
Men det är roligt att påta och jag tycker det är jättebra att tekniken fungerar om man bara kan använda den ena handen eller om man har svårt att greppa om stickor!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

thenameless
2015-11-15 13:06
#4

Men hur går det till? Jag har svårt att föreställa mig hur man stickar med den där grejen?

I din blogg ser det nästan ut som virkning?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Maria
2015-11-15 13:08
#5

#4 Har du aldrig gjort sådana där långa "ormar" av garn med spikar eller nubb i en gammal trådrulle av trä?

Det är samma princip.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Eda
2015-11-15 19:35
#6

Om Thenameless går in på min blogg: https://textilochtips.wordpress.com/2015/11/08/pata-quick-knit-med-en-hand/ och tittar på YouTubefilmerna som står nämnda så tror jag han förstår hur det går till. Där finns också två filmer som visar hur man kan klara av att sticka med en hand!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
thenameless
2015-11-15 23:48
#7

Ok det är samma sak som att virka. Ni kunde ha sagt det ifrån början. Ska kolla Edas film

Maria: jag virkade ett flera meter långt snöre i syslöjden i mellanstadiet… det var bara ordet Påtning jag inte förstod

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2015-11-16 01:30
#8

Jag brukade påta med fingrarna som barn, en gång blev det en påtning som räckte igenom hela lägenheten från mitt rum ut till köket 😂

Jennie


thenameless
2015-11-16 16:12
#9

Det var grejen med virkning, iaf den version jag lärde mig i skolan. Det blev bara långa rep av det. Men i edas film verkar det ju kunna bli en filt eller något? S+  den där prylen e bra på det viset

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Eda
2024-02-23 15:15
#10

Det är nu nästan 10 år sedan jag skrev om Påtning (quick-knit) i min blogg, länkarna är nu uppdaterade,
se:
https://textilochtips.wordpress.com/2015/11/08/pata-quick-knit-med-en-hand/

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

..yss                                                                                Uppdaterad 2024-02-19     Påtning är en rolig hobby för såväl män, kvinnor som barn! Obs!…
Upp till toppen
Annons: