Övrigt om rörelsehinder

Hobbytips för en hand – påta en mössa!

2015-11-11 12:47 #0 av: Eda

Fotot med påtringarna är från Slöjd-Detaljer. Fotot med mössorna är eget foto

Påtning (quick-knit) och stickning fungerar faktiskt även om man bara kan använda den ena handen. 

Exempel på vad som kan påtas är schalar, mössor, babyvantar, babyfiltar, benvärmare, sockor, strumpor, gosedjur och mycket annat.  

I min blogg finns beskrivning på hur man kan påta med en hand, litteraturlista och länkar till Youtube-filmer som visar påtningstekniker och stickning med en hand. Klicka här  

BloggarTextilochtips och handikapptips  

Handikapptips och Textilochtips har referenswebbplatser på Facebook 

Gilla gärna och dela

Anmäl
2015-11-11 20:40 #1 av: thenameless

Jag vet ine vad "påtning" är Sticka ja. Men det görs ju med stickor inte med en Luciakrona?

Anmäl
2015-11-15 00:34 #2 av: RuiXue

Har länge tänkt testa Quick-knit men det har inte blivit av ännu, när jag stickar så blir det med vanliga stickor av gammal vana Gapskrattar

Jennie

Anmäl
2015-11-15 11:25 #3 av: Eda

Jag stickar också hellre än påtar dels för att jag tycker att det går snabbare och dels för att det går åt mer garn vid påtning.
Men det är roligt att påta och jag tycker det är jättebra att tekniken fungerar om man bara kan använda den ena handen eller om man har svårt att greppa om stickor!

Anmäl
2015-11-15 13:06 #4 av: thenameless

Men hur går det till? Jag har svårt att föreställa mig hur man stickar med den där grejen?

I din blogg ser det nästan ut som virkning?

Anmäl
2015-11-15 13:08 #5 av: Maria

#4 Har du aldrig gjort sådana där långa "ormar" av garn med spikar eller nubb i en gammal trådrulle av trä?

Det är samma princip.

/Maria

Anmäl
2015-11-15 19:35 #6 av: Eda

Om Thenameless går in på min blogg: https://textilochtips.wordpress.com/2015/11/08/pata-quick-knit-med-en-hand/ och tittar på YouTubefilmerna som står nämnda så tror jag han förstår hur det går till. Där finns också två filmer som visar hur man kan klara av att sticka med en hand!

Anmäl
2015-11-15 23:48 #7 av: thenameless

Ok det är samma sak som att virka. Ni kunde ha sagt det ifrån början. Ska kolla Edas film

Maria: jag virkade ett flera meter långt snöre i syslöjden i mellanstadiet... det var bara ordet Påtning jag inte förstod

Anmäl
2015-11-16 01:30 #8 av: RuiXue

Jag brukade påta med fingrarna som barn, en gång blev det en påtning som räckte igenom hela lägenheten från mitt rum ut till köket Gapskrattar

Jennie

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.