Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 1275 ggr
[ThisIsWheels]
2015-10-19 18:02

Vad säger du?

Vad säger du och varför? 

Jag säger funktionsnedsättning eftersom jag tycker att det inte finns några hinder. Men det är ju bara min åsikt 😉

Annons:
thenameless
2015-10-19 23:34
#1

Jag säger egentligen handikapp, För jag är så gammal och tycker allt detta ändrande av ord hela tiden för att vara PK är fånig och devalverar orden i sig.

Invalid Skröppel funktionshindrad, handikappad, funktionsnedsatt. Alla dessa ord betyder precis samma ska. Bara att överkänsliga människor  känner sig utpekade om de blir kategoriserade.

Rykande heta nyheter! Alla människor kategoriserar andra människor hela tiden alltid, Det är så våra hjärnor fungerar och förenklar sitt arbete

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Emmliss
2015-10-20 00:02
#2

Håller med dig thenameless, jag byr mig inte så mycket om vad man kallas, dessutom tycker jag många gör det till en så stor sak. Eller så är det bara jag som inte tycker det gör nått :)

thenameless
2015-10-20 11:04
#3

Det är du och jag :-)  Jag är ganska okänslig för ord.

Jag är handikappad ifrån födseln och jag blir inte bättre hur många gånger man än ändrar benämningen på det

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Maria
2015-10-20 11:58
#4

Nedsättning förknippar jag med nedsättande fast jag vet att det inte alls är samma sak  så funktionshindrad eller handikappad är egentligen ganska bra ord, tycker jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

RuiXue
2015-10-20 22:00
#5

Svårt val det där. Jag brukar mest säga funktionsvarierad, funkis eller skröppel, men skröppel är mest ett ord jag använder kring andra med variationer, och då bara om mig själv och/eller på ett lättsamt sätt. 

Handikappad använder jag sällan, för det är också ett sånt där ord som kan ha en negativ klang för många. Däremot säger jag självklart handikapparkering för vem har tid att säga parkering för rörelsehindrad? Men i ickeformella sammanhang så kallar jag det för skröppelruta 😂

Jag gillar ord som är lite roliga och av alla benämningar på funkisar så är det skröppel som lättast får mig att skratta hehe

Jennie


thenameless
2015-10-21 13:43
#6

#5 Ja så gör jag med Skröpel använder jag på skämt nästan bara med andra skröppel.

Jag tror att det har ursprung ur ordet "Skröplig "? som ju betyder lite sjuk och svag. Men som sagt, bara ett ord och jag tyckte det lät roligt när folk började säga det och det tilltalade min ironiska humor

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
RuiXue
2015-11-09 01:47
#7

Jag har rejäl galghumor med! Jag och en kompis som är "stappelbara" och kan gå lite, kallar oss ibland för lyxinvalida eftersom vi har möjlighet att resa oss upp ur våra rullstolar om vi vill eller behöver. Men runt normfungerande så får jag använda annat språk så att det inte uppstår missförstånd.

Jennie


thenameless
2015-11-09 14:02
#8

Vissa personer kan bli väldigt upprörda om man använder "nedsättande ord" även emellan invalider.Kanske är det dubbelmoral av oss att använda orden som vi inte vill att "normisarna" inte ska?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Maria
2015-11-09 15:22
#9

När jag har huvudvärk brukar min man säga att "Det är bara fantomsmärtor"😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

RuiXue
2015-11-11 01:11
#10

Man får känna på situationen helt enkelt. Med mina närmaste hjulbenta (ett annat favoritord för rullstolsburen) vänner så kan jag använda typ vilka ord som helst för vi har samma humor. Men vi vill inte att någon använder vissa ord OM oss. Vi använder heller aldrig "nedsättande ord" utanför vänkretsen eller om någon skulle ta illa upp

Jennie


thenameless
2015-11-11 10:21
#11

Typ så

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: