Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 1823 ggr
RuiXue
2015-10-07 02:53

Tillgänglighet i samhället

Den lokala tidningen där jag bor har fått upp ögonen för problematiken som råder i min hemort kring järnvägen. Det finns just ingen överfart eller underfart som är tillgänglig för personer med rörelsehinder då det på den mest centrala underfarten som är en gångtunnel på stationsområdet saknar hiss. Avsaknaden av hiss gör att samhället blir väldigt tvådelat då det är svårt att röra sig fritt utan att använda bilen, ska man som rörelsehindrad i rullstol ta tåget så gäller det att ha en mycket god rullstolsteknik och balans samt styrka för att alls klara att ta sig till perrongen på andra sidan järnvägen, och det ska även vara torrt väder annars får man otillräckligt grepp för att klara backen om man nu alls har fysisk förutsättning för att klara den ens en solig dag. 

Jag blev intervjuad av en journalist igår angående stationen då det borde vara en självklarhet med hiss i ett stationsområde där både rullstolar, rullatorer, barnvagnar och resenärer med bagage rör sig, gångtunneln är dessutom anlagd på 90-talet så den faller ju in under de regler som finns. Kommunen hävdar att den är anpassad, men till dem kan jag då bara säga: Låna en rullstol på vårdcentralen och försök själva! 

Foton togs också igår utav journalisten. Hon vart riktigt blek när jag satte mig på bakhjulen och rullade ner för backen samtidigt som jag förklarade att det var det säkraste sättet för en person med nedsatt balans framåt (som vid en hög ryggmärgsskada där bålmuskulaturen är påverkad) att ta sig ner för en backe eller ramp samt att det är det mest kontrollerade sättet att ta sig ner rent generellt och med mindre risk för att man får tvärstopp i händelse av någon ojämnhet eller skräp på vägen som länkhjulen kan fastna i. Det såg farligt ut tyckte journalisten, och rena rama cirkuskonsterna. 

Till saken hör att gångtunneln även har omlottbommar en bit upp i backen från tunneln, dessa bommar ökar risken för skador både för rörelsehindrade och andra om man skulle råka tappa kontrollen av någon anledning och far handlöst in i bommarna. 

Jag hoppas på att detta leder till förändring på stationsområdet. Det optimala vore att de installerar den hiss som borde installerats direkt. Nu är inte det något enkelt avhjälpt hinder för att de var dumsnåla och inte installerade det direkt. Men en delvis seger vore åtminstone att bli av med bommarna om så bara på ena sidan så att man i alla fall slipper åka slalom! 

Jag kan klara att ta mig till andra sidan järnvägen i rullstol när jag har en hyfsad dag och med bra väderförhållanden samt handskar, men jag känner många som skulle ha betydligt svårare eller rent av inte skulle klara det alls på grund av sin funktionsnivå. Men även om jag fysiskt klarar stationen under bra förhållanden så får jag sota för det efteråt. Efter intervjun och bilderna igår så kom jag hem helt utmattad och orkade knappt röra mig alls på resten av dagen. Idag har också varit en dag med väldigt lite ork plus att mina händer gjort ont av ansträngningen i backen igår. 

Händer det inget nu, så lutar det åt att anmäla formellt, men jag vill helst slippa det då jag inte ens vet vart man vänder sig och verkligen inte orkar någon utdragen process. Men anpassat är det verkligen inte då många inte kommer fram alls, och det verkligen inte går om det inte är bra väder!

Jennie


Annons:
thenameless
2015-10-07 13:44
#1

Det är alltså trappor upp ifrån gångtunneln till perrongen?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
2015-10-07 13:54
#2

Hu, vilket äventyr det låter som, att ta sig fram där! Jag tycker verkligen de som bestämmer ska prova själva!

thenameless
2015-10-08 11:09
#3

De byggde om gångtunneln under frösundaleden när de rev Råsundastadion och tog bort backen upp till bussen byggde en trappa istället…..

Men som tur är har de en barnvagnsramp  upp nu så jag tar den om jag har kajen med mej, Inte så tnngt som jag trodde.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2015-10-10 00:49
#4

Det är trappa, eller backe med omlottbommar. Som rullstolsbrukare är det alltid svårt att ta sig fram där, och omöjligt i vått väder då man inte får något grepp om drivringarna. Både backen i sig och omlottbommarna utgör en fara för skador med om man tappar kontrollen över sin rullstol eller cykel.

Jennie


thenameless
2015-10-10 01:18
#5

Jag vet inte riktig vad omlottbommar är för något? men misstänker något jag tror det är. Det låter ju knepigt testa att ta tag i bommarna istället och dra dig ram med dem i den passagen

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2015-10-11 22:21
#6

Sådana här, fast i en backe! http://www.t-d.se/tdimages/188727/image.jpg?mode=crop&width=628&height=382&scale=canvas&handleportrait=true  

De är farliga om man skulle råka tappa kontrollen, och de är i vägen så att man inte kan utnyttja fart nerifrån när man ska upp. De sitter liksom så till att man i backen nästan måste stanna helt för att åka slalom mellan.

Jennie


Annons:
thenameless
2015-10-11 22:26
#7

Det är ju det de är till för så . Då fungerar de, Jag kan inte heller köra igenom sådana i full fart, lite fart fungerar ju då kan man använda händerna för att manövrera sig igenom em

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2015-10-12 21:25
#8

Bara det att de är livsfarliga om man skulle halka på drivringen eller tappa kontrollen vid nedfart, och uppför så hade man utan bommarna kunnat ta fart nere i tunneln för att få lite skjuts på vägen upp för den rätt långa backen, men vid bommarna så försvinner all fart och man får börja från noll igen vilket gör backen än värre, och så har vi då problemet med våt väderlek som gör att man får sämre grepp till och med om man har handskar på. Känner många som inte skulle klara att ta sig till andra sidan järnvägen ens vid torr väderlek just på grund av hur backen är utformad på båda sidor järnvägen och bommarna. Hade man åtminstone kunnat få bort en bom så att de bara stoppar biltrafik så hade det varit en delvis vinst, men det absolut viktigaste är att få dit en hiss på båda sidor så att alla oavsett funktionsnivå och väder kan ta sig från den ena sidan järnvägen till den andra. 

Mamma som cyklar tar till och med långa omvägar för att slippa bommarna i den gångtunneln. De är besvärliga till och med om man leder cykeln igenom.

Jennie


thenameless
2015-10-13 10:04
#9

Du får undvika den backen när det regnar helt enkelt. Gör som mamma och kör runt?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2015-10-14 22:49
#10

Finns inget annat lämpligt sätt att ta sig till andra sidan järnvägen om man är rörelsehindrad, åtminstone inte om man inte är i bil. Men skulle jag nu till exempel ta bilen fram till stationen för att ta tåget ner mot Göteborg, så skulle jag vara tvungen att åka till grannorten norrut och vända med tåget för att komma tillbaka till bilen igen om det är en dag som det inte går att ta sig mellan de olika sidorna genom tunneln på grund av väder eller dagsform, och ingen har möjlighet att flytta bilen till andra sidan när man är borta, och det håller inte! Dels blir det en betydligt dyrare resa och dels är det en onödigt lång resa, plus väntan på tåg som går tillbaka hem. 

Vad gäller tunneln så kan man heller inte förlita sig på att man kan få hjälp, det kan vara så att ingen annan är i närheten just då, eller att denne någon som är i närheten inte är fysiskt kapabel att hjälpa till då det är tungt även om man hjälper till själv. 

Med hiss så vore allt detta icke problem, och alla skulle kunna ta sig mellan de två sidorna utav järnvägen obehindrat i alla väder åretom oavsett om man ska med tåg eller andra ärenden, om man har körkort eller ej, sitter i rullstol eller bara har stukat foten eller kanske kommer med en stor resväska för att man ska resa bort en vecka. Det finns inte någon grupp människor i samhället som inte skulle gynnas av att det kom en hiss till den gångtunneln på stationsområdet.

Jennie


thenameless
2015-10-15 00:46
#11

Men cyklar din mamma till grannorten  när hon skall  till andra sidan utan att ta tunneln?….  Du skev ju att hon cyklade runt när hon ska över och inte ville ta tunneln…? Fast hon kanske e spänstig…

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2015-10-15 18:16
#12

Så vart artikeln publicerad! Lite småsaker jag gärna hade sett annorlunda, men inte helt lätt för en journalist att ta in så mycket information på en gång om saker de inte känner till så mycket om sedan innan. 

http://www.alingsastidning.se/2015/10/bommar-i-backe-stoppar-jennies-tagresor/

Jennie


thenameless
2015-10-15 23:44
#13

Nu fick jag klart för mig vad b"bommarna" är för något iaf..

Kan de inte sätt in rulltrappor då om hiss är för dyrt? Säger jag utan att veta vad som är dyrast?

Har de barnvagnsräls i trapporna?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
RuiXue
2015-10-17 02:14
#14

Det är utomhus utan tak 😐 Och nej, det finns inte ens någon barnvagnsräls i trappan utan barnvagnar är hänvisade till den "anpassade" backen precis som cyklar och rullstolar. Även en gående kompis påtalade i kommentarer på min Facebook att det är svårt även för personer med barnvagnar att ta sig fram på stationen på grund av backen och bommarna, och även hon påtalade problemet om någon kommer med en person i rullstol och ska till andra sidan järnvägen. Hennes mamma hade MS så hon vet vad hon pratar om när hon luftade oron över att någon kan tappa taget om en rullstol så att den far handlöst ner för backen, eller att den som kör inte orkar knuffa uppåt. De rullstolar som oftast körs utav en annan än den som sitter i är ju ofta mycket tyngre än de stolar som vi aktiva brukare har. Kommer någon med en komfortstol typ Invacare Azalea så snackar vi om ungefär 35kg rullstol plus brukaren! Så det ÄR ett problem även för andra än oss med rörelsehinder, och det är en fara! 

Har även utmanat en i kommunen som påstod att det väl inte är så svårt att ta sig fram där. Utmanar honom att ta sig med rullstol från centrum av orten (en gata med ojämn gatsten i betong) och till stationen och till andra sidan järnvägen på tid, tar han för lång tid på sig så missar han tåget och flera viktiga möten. Då han ska vara på annan ort i flera timmar så har han även med sig en väska som ska med för att det ska bli så verkligt som möjligt. Ska bli intressant att se om han hör av sig! Detta ska även utföras en regnig dag 😛

Jennie


thenameless
2015-10-17 15:00
#15

Bra initiativ! Mer sånt ligg på där så att han inte fegar ur. Risken är  ju att han kommer att snacka bort det för  går han med på utmaningen är han ju bortgjord om han inte klarar det bättre än dig.

Och då blir det en politisk förlust också

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

thenameless
2015-10-17 15:02
#16

Fst ärligt så har jag aldrig förstått problemet med gatsten när man sitter i rullstol?

När man går dåligt som jag, Ja I Rullstol med pumpade däck? Nej

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2015-10-20 22:09
#17

Gatsten är tungt att köra på, viberar mycket vilket kan orsaka smärta för många eller spasmer om man är spastisk, stenarna tenderar även att sätta sig olika så att det blir ojämnt. Betongstenar är betydligt bättre än de uthuggna stenarna, men inget av det är optimalt, de uthuggna stenarna som även kallas kullersten ibland (kullersten kan även vara runda stenar) har dessutom mellanrum mellan var sten och som ibland är tillräckligt för att ett länkhjul ska fastna så att man får tvärstopp. 

Jag har svårt för uthuggen gatsten även med mitt FreeWheel för att det blir onödigt tungt att ta sig fram, och vibrerar mer än att rulla över asfalt. Utan mitt FreeWheel på så brukar jag föredra att vara väldigt lätt på länkhjulen för annars skakar jag sönder totalt plus att jag har varit väldigt nära på att flyga ur rullstolen när jag fått tvärstopp mellan ett par stenar. 

Idag ringde förresten kommunalrådet i min kommun och vi ska ordna ett möte tillsammans med planeraren och prata om hur vi kan förbättra stationsområdet!

Jennie


bernil55
2015-10-20 22:46
#18

Gatsten har jag retat mig på idag igen, när jag besökte min vackra stad för första gången på ett år! Fattar inte, är det bra för någon? Vackert, jadå.

thenameless
2015-10-21 13:37
#19

Ja de är inte optimala. jag föredrar ju asfalt eller betong eller  en sliten grusväg oavsett om jag går eller åker stol

Av de anledningar ni räknade upp även om det inte är ett stort problem och jag har har ju inga problem med skakningar. Som tur är så är inte kullersten vanligt här även om det blivit vanligare igen, tror det är billigare igen?

Men ja det får gärna försvinna helt även om det är miljövänligare än asfalt

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2015-11-09 01:43
#20

Imorgon ska jag ha möte med kommunalrådet och planeraren och vi ska diskutera en snabb lösning på hur vi kan förbättra stationsområdet, sedan stora förändringar såsom installation av hiss ligger hos Trafikverket då de äger gångtunneln och det är något jag hela tiden vetat att det inte är kommunen som ansvarar för utan det ligger på högre nivå. 

Gatsten är ett aber! Jag kollade faktiskt priserna på asfalt gentemot gatsten och gatsten är faktiskt betydligt dyrare per kvadratmeter än asfalt, plus att det tar längre tid att anlägga vilket i sin tur leder till en hög arbetskostnad så jag kan inte se något ekonomiskt motiv till att städer anlägger nya områden med just gatsten! Jag kunde förvisso bara få fram priser för privatperson, men ja, gatsten var betydligt dyrare!

Jennie


Annons:
thenameless
2015-11-09 14:12
#21

Det är ju billigare för företag och myndigheter att köpa in ifrån grossister och producenter efter som de köper i betydligt större volymer än du och jag. Jag tror nog att det mest är det estetiska i det hela som gör att Gatsten blivit populärt igen? Det kittlar lite i deras tillbaka till 40-talet nerv också

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2015-11-11 01:12
#22

Tror också det har med det estetiska att göra. Men hade nog hellre sett att man i så fall målade gatsten på något plant underlag, eller åtminstone använder betongplattor i olika former och färg istället för huggen sten som blir väldigt ojämn!

Jennie


thenameless
2015-11-11 10:20
#23

Jag håller med helt och hållet

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2015-11-15 00:37
#24

Huggen sten är ju en snubbelrisk för gående, tungt att köra på för rullstolar plus att det är mycket obehagligt och kan trigga spasticitet hos vissa, klackar kan fastna mellan stenar, det är tungt för rullatorer och barnvagnar, resväskor för ett herrans väsen och länkhjulen på en rullstol kan få tvärstopp. Av alla hårda underlag så finns inget värre än gatsten av natursten av något slag, antingen huggen eller runda.

Jennie


Upp till toppen
Annons: