Annons:
Etiketthjälpmedel
Läst 10991 ggr
JonnaCecilia
2015-09-01 17:48

Tips på smarta saker till rullstol?

Hej! Jag ska förhoppningsvis få en elrullstol detta decenniet (har bara tagit så låång tid, har en etac cross så länge när jag ska någonstans, men har lika svaga armar som ben så är ju totalt osjälvständig eftersom nån annan måste köra mig!), och har tänkt på en del saker jag skulle vilja ha för att kunna utnyttja den på bästa sätt. Tänkte höra vad ni har och om mina idéer för vad jag vill ha finns någonstans? :) Har rätt mycket smärtor som gör mig stel och svårrörlig i överkroppen, och vill jag ha med mer än vad som får plats i en eventuell korg eller mellan fötterna så behövs någon sorts förvaring bak. Det jag har tänkt på är om det skulle gå att sätta någon sorts rullist (tex som man har för att skjuta byrålådor in och ut) som kan gå runt till sidorna. Då skulle det gå att fästa förvaring bak som det går att dra fram med hjälp av ett snöre eller liknande, och jag kan packa i och ur saker med förvaringen jämte mig! Finns det inte får jag väl uppfinna ;) En annan bra sak hade ju varit att kunna fästa en ihopfällbar ramp på nån sida (eller bak, jämte förvaringen) så den är med om en hamnar någonstans där den behövs. Finns det någon sådan sorts fäste? Vad har ni för rullstolar och tillbehör till dem? Lägg gärna in bilder! :) Tänkte göra min så funktionell och snygg som möjligt, har köpt reflexspray att spraya på så jag syns bra också :)

Annons:
bernil55
2015-09-02 15:37
#1

Hoppas jag orkar svara lite sen, nu vill inte min kropp…

JonnaCecilia
2015-09-02 17:01
#2

Tack #1, hoppas kroppen mår lite bättre sen. Kram

thenameless
2015-09-02 23:03
#3

Eda gjorde väl reklam för en ryggsäck specialsydd för rullstol någonstans för ett tag sen?

Jag såg iaf ett inlägg om det hon gjorde någonstans på interwebben

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
2015-09-02 23:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Denna korg är inte för skor, den ska hänga bak på min rullstol! 🙂

bernil55
2015-09-02 23:21
#5

Men jag har i stället en dramatenväska hängande där,  har tyvärr inget foto.

bernil55
2015-09-02 23:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Min rullstol är en alldeles vanlig, hittar bara detta 10 år gamla foto som inte visar så mycket. Men korgen hänger där bak, ser jag på ett annat foto.

Annons:
thenameless
2015-09-03 23:07
#7

Du verkar ju  ha någon praktisk fästanordning för din krycka? eller om kryckan står i korgen?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

thenameless
2015-09-03 23:09
#8

Det är annars en bra grej om man kan hitta på en bra fästanorning för kryckor till rullstolen där kryckorna inte är i vägen och är lätta at ta fram vid behov.

Borde ju finnas fast jag inte har sett det på länge

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Eda
2015-09-04 16:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#9

Hej, jag har så småningom tänkt göra ett inlägg i min blogg om just rullstolstillbehör, vilket jag dock inte hunnit med än.

Vad jag hitintills skrivit i detta ämne är:
**Idé till liten fåtölj-, säng- och rullstolsväska 
**Där finns också länkar till butiker som säljer rullstolsväskor.

Förkläden och haklapp  med ett förkläde som kallas Hjälpredan och har fickor som jag tror skulle kunna funka i rullstol.

Städtips om du använder rullstol eller har svårt för att lyfta med en kasse för dammsugaren som man kan hänga bakpå rullstolen

 ………………………………………………………

thenameless frågade om kryckhållare för rullstol det har t.ex. Euforia  http://www.euforia.se/productlist.php?cat=&id=43

_Fotot på säng/rullstolskassen har jag fotat själv 
_Fotot på förklädet är från Smarta Saker Fotot på damsugarpåsen är fotat av: Gun-Britt

Mina bloggar: Textilochtips och handikapptips

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

thenameless
2015-09-05 01:19
#10

Påsen till dammsugaren är faktiskt riktigt bra. har tänkt prova den, men glömt när väl dammsugaren startas

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
2015-09-10 22:18
#11

#7 länge sen jag använde den men det var en skål för kryckan där. Är förmodligen kvar. Sen fick jag gjort en specialare så kryckan sitter på sidan, så jag kan ta den lätt.

thenameless
2015-09-11 00:09
#12

Låter bra. Du ser ju nästan ut som en sneseglare med kryckan som du hade den

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2015-09-11 01:28
#13

Det går att sätta krokar bak på ryggstödet på elrullstolar, i alla fall av märket Permobil, där kan man hänga ryggsäckar eller kassar. Vissa modeller har även så att man kan ha en korg eller låsbar låda där bak. Dock finns det i dagsläget inget med skenor så att man själv kan ta fram något utan att resa sig upp eller ha någon med sig.

Jennie


Annons:
thenameless
2015-09-11 08:47
#14

Det borde ju gå att montera något liknande det som Bernil55 hade på sitt ryggstöd så att man kan frakta kryckor? Gärna båda två om man använder två?.

Gärna vågrätt eller åtminstone läge.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
2015-10-13 00:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Ikväll har jag provisoriskt sytt fast handtagen på andra ledden på min kära uggleväska. Handtagen har dessutom varit för långa så sist jag var ut fastnade den i hjulet och jag klämde sönder en yoghurt! 😭 Jag hänger den alltså på rullstolens lediga armstöd. Rapporterar sen, går det bra syr jag fast dem ordentligt.

(Heter det handtag?)

thenameless
2015-10-13 10:01
#16

Bra att vara sy kunnig. jag har sytt mycket men inga påsar. Det kan vara något? Jag har någon som gillar ekrarna på min cykel.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

JonnaCecilia
2015-10-13 12:16
#17

Ska få en fyrhjulig Comet! :) Tjoho! Äntligen!

bernil55
2015-10-13 20:48
#18

#17 Grattis! Jag vet inte än vad det är men googlar sen eller om du har en länk.

#16 Det funkade bra! Så nu ska jag sy fast ordentligt. Du/ni kan få länken till kassen sen. Det var lite sprättande för att få loss handtagen men lätt att sy tillbaka dem. Går göra för hand för den som har bra händer.

bernil55
2015-10-13 20:51
#19

Har hittat Cometen, tuffare sak än den jag har.  🙂
Men min passar mig, jag har svaga armar/axlar.

bernil55
2015-10-13 20:56
#20

Billig kasse men dyra tillägg.

Annons:
thenameless
2015-10-13 21:56
#21

Lite mindre tuffa ugglor på den bara…

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

JonnaCecilia
2015-10-13 23:58
#22

#19 Har också svaga och värkande armar och axlar (eller ja, hela kroppen är svag och värkande men…) men jag ska få lite specialinställningar så det inte blir så jobbigt att svänga och gasa tex. Jag ville ha en med joystick, men de hade bara 1 (!) modell och den var väldigt klen och hade dels ingen förvaring, det gick inte ens att hänga en väska på ryggstödet, och var känslig mot vatten. Så sammantaget var denna bättre, och om den blir för jobbig att hantera så får vi fixa en annan lösning. Finns ett företag som gör om såna till joystickstyrda tex, och eftersom det alltså GÅR att göra så kanske de kan fixa det åt mig på HMC. De är rätt hjälpsamma där, speciellt som mamma jobbar nära dem och känner teknikerna ;) Annars kanske det ändå går att spara ihop till. Vill gärna ha en så här stadig så jag kan komma ut i skogen lite :) ska kolla på kassen! Har många idéer men lite ork, så kanske tar mig ett år att fixa den som jag vill ha den, men sen tar jag patent och blir rik på snygga rullstolslösningar ;)

thenameless
2015-10-14 00:45
#23

Jag vill ha sido  och backspeglar  snyggt monterade  och designade så de inte märks…..

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
2015-10-18 09:42
#24

#23 Ja, mina backspeglar var bara i vägen så de lade jag bort rätt tidigt…

bernil55
2015-10-18 09:45
#25

Jag har  tagit foton på mina extragrejer på rullstolen som jag lägger ut när jag får tid.  Ojoj, så brått! 🤪

Jag kanske lägger dem här även om frågeställarens rulle nu är  av en annan typ än min.

JonnaCecilia
2015-10-18 22:03
#26

Ja, det är väl bara trevligt att ha allt i samma tråd! :) Har en manuell Etac Cross, gillade den i början för den innebar att jag kom ut öht och kunde iallafall ta mig till läkarbesök och så, men nu längtar sååå på att kunna köra SJÄLV! Slippa ha nån med mig hela tiden, slippa åka i nån annans takt, slippa svänga, stanna bara när föraren väljer. Beroendet av någon annan är förfärligt. Det är knappt någon frihet för mig längre, plus att jag ofta blir åksjuk, eller körd rätt in i nånting föraren inte såg, eller trodde att de fåniga framhjulen skulle komma över men så blev det tvärnit istället. Blir nu ingen Comet utan en annan modell eftersom att det inte gick att ändra greppet på Cometen. Men det fanns en som var mindre grepp på så nu ska vi boka ny utprovning, antingen om den fraktas upp hit (tror det) eller om vi får åka ner till Halmstad. Halmstad hade ju varit bra på ett sätt, för om den rullen inte funkar skulle vi då ha fler alternativ. Men färden kommer nog ta slut på mig så jag inte orkar prova så många så det går kanske på ett ut. Tycker det är jättedumt att de bara har en joystickmodell, och den är jätteklen och känslig, tål inte regn (på varken joystick eller batteri) och kan inte frakta någonting, inte ens hänga en ryggsäck över ryggstödet! Suck. Att det ska vara så svårt att göra funktionella rullstolar som passar folk med funktionsnedsättningar?!

thenameless
2015-10-18 22:26
#27

Kan du inte köra en Cross själv? den ser lättkörd ut på bilder Fast du kanske inte har funktionen?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
JonnaCecilia
2015-10-18 22:30
#28

Har nästan ingen muskelstyrka i vare sig armar eller ben, kommer ca 20 meter på egen hand, oavsett om det är gående eller körande min Cross. Hade bara armarna varit starkare än benen så hade det väl gått, men hela kroppen är lika påverkad för min del tyvärr.

thenameless
2015-10-19 16:51
#29

Okej ,jag misstänkte det på hur du skrev, men tyckte det var bäst att fråga.

En smidig elrullstol är ju då det bästa för dej om du vill bli självständig.  helt klart. Inget liv att behöva bli knuffad överallt.

Sådana är jag tyvärr inte kunnig om. Men skulle ju rekommendera en så lätt och smidig som möjligt tror jag? Bernl  är bättre på det

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
2015-10-20 09:45
#30

Den här tanten ska ut och åka färdtjänst med sin gamla rullstol, för första gången på ett år. Så jag är hispig och kan ej koncentrera mig nu. Kan förresten inget om moderna rullstolar heller.  Vet bara att t ex Permobil har en massa modeller, någon som ser ut ungefär som min. Och den är skön och lättkörd!

JonnaCecilia
2015-10-20 13:04
#31

Det dumma är ju att utbudet varierar beroende på landsting så det är ju inget jag kan välja helt själv. Eftersom jag vill kunna ge mig ut på lite mer terrängstigar så behöver jag en rätt robust typ, samtidigt som jag själv inte kan hantera så robusta styrmodeller :/ Får liksom prova det min arbetsterapeut och hjälpmedelskonsulenten tror skulle passa mig utifrån det jag berättar om mina behov, och kompromissa. Superbra att man slipper betala rullar själv i Sverige men det ger ju också färre val.

RuiXue
2015-10-20 21:54
#32

Alla landsting har ett utbud av elrullstolar av olika modeller, elrullstolar med joystick. Tyvärr är det typ bara Permobil X850 med eller utan Corpus, som är terränggående, de andra i sortiment brukar mer passa inom och utomhus i normal terräng typ stadskörning, butiker, hemma och kanske gräs och grus. Men få klarar att ta sig ut i skogen eller dylikt.

Jennie


bernil55
2015-10-20 22:50
#33

På vissa breda stigar här där jag bor kan jag rulla, försiktigt, fast jag är en feg typ. Men jag kan inte själv bedöma vilken lutning jag och rullstolen klarar. Jag vet var min tyngdpunkt finns (hm…) men är lång och tycker väldigt illa om när det lutar i sidled.

thenameless
2015-10-21 13:28
#34

Jag länkade för längesen till en film på någon som körde en väldigt snabb permobil på vad jag tror var Strandvägen. Fast den hade de ju meckat med själva.

Men jag har också sett elrullstolar som funkar rätt bra i Terräng på Top Gear. Så det finns ju om man letar.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
annzoo
2015-10-24 18:24
#35

har du inte kraft att rulla manuellt finns ju sk e-motion hjul till vanliga rullstolen. Sedan finns det både rullstolsväskor att ha till både manuell och elrullstol att fästa.

bernil55
2015-10-25 09:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Färskt foto på min gamla rullstol, framifrån. Förhoppningsvis lägger jag ut detaljer sen.  Jag tycker det här är en synnerligen normal modell. Lika/liknande ska finnas t ex hos Permobil.

bernil55
2015-10-25 10:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Handtaget fick jag monterat för att armstödet  är så halt. Jag behövde bättre grepp när jag ska kliva av och på.

thenameless
2015-10-25 17:41
#38

Smart lösning. jag tyckr det är kul när man kommer på lösningar som inte riktigt ingår i original-

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
2015-10-25 19:45
#39

Har letat bland fotona men de blev så dåliga. På handtaget kan jag hänga t ex kära ugglekassen, på kroken vid joysticken som fanns från början hänger jag min ryggsäck, alltid! Kan visa sen hur den ser ut. 🙂

JonnaCecilia
2015-10-25 20:03
#40

Tydligen har de i Hallands landsting tagit bort joystickmodellerna från utbudet. Tycker också den såg rätt normal ut, min mormor har en liknande fast lite kraftigare… Antar att den gick att köra i regn? Mormors går i regn iallafall ;) Men tydligen inte den nu ENDA modell HL har kvar i sitt sortiment. Dåligt. En ska vara normfungerande för att kunna använda rullstol tydligen! -,-

bernil55
2015-10-25 20:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Prylarna som håller kryckan syns här. Man sätter kryckans nederända mot den svarta plattan baktill. Bra förklarat? 😇

Annons:
bernil55
2015-10-25 21:25
#42

#40. Så får det inte vara, naturligtvis ska du ha en rullstol du kan hantera, när det faktiskt finns!

Min funkar i regn, det står nånstans att jag ska skydda joysticken (vad kallas hela den plattan? Styrdon kanske) men när jag säger att jag drar en plastpåse över skrattar de på HMC åt mig. 😡

JonnaCecilia
2015-10-25 22:04
#43

Ja, jag ska ju få prova en annan nu, ytterligare en med handtag… Om ingen i sortimentet funkar, eller inte kan justeras så den funkar för mig, så får jag väl ansöka om en specialrulle eller nåt. Så tar det väl ett år till att få den. Har försökt sen 01-04-2014 då i Västra Götaland, men ekonomiansvarig tyckte inte jag behövde en för det skulle göra mig "passiviserad" (att kunna komma ut?!) så vi fick kämpa mot henne, sen flyttade jag 01-04-2015 och har försökt få en i Halland sen dess. Här finns ingen ekonomiansvarig att bråka med men annan byråkrati, semestrar, svårtillgängliga hjälpmedelspersoner… Men här SKA jag få en iallafall. Nån gång. ;)

RuiXue
2015-11-09 02:00
#44

Här är den senaste sortimentslistan för region Halland som jag kunde hitta, och det finns flera joystick stolar där, så terapeuten snackar nog bara gojja! http://www.regionhalland.se/PageFiles/37091/Lathund%20elrullstolar%202014%20(2).pdf

Jennie


thenameless
2015-11-09 13:57
#45

Det verkar konstigt att de ens skulle tillverka rullstolar som inte tål vatten? Att det inte skrivs ut att de är vattenbeständiga kanske bara betyder tt det är underförstått?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

JonnaCecilia
2015-11-09 17:04
#46

#44 Tyvärr har det ändrats i år, den där är från förra året :( de har tagit bort alla utom en, at var sur för det. Ska på ny utprovning 23/11, då hjälpmedelskonsulenten ska ha tagit upp någon eller några som ska passa mina behov. Håll tummarna. #45 Nope, finns uttryckt att batteri och joystick inte får komma i kontakt med vatten, och tydligen har puckona inte kommit på tanken att sätta ett hölje över batteriet? Bara joysticken hade man ju kunnat sätta en plastpåse runt, men svårare att hålla batteriet säkert från fukt, speciellt i Sverige. Gissar att det är lite som med de italienska spårvagnarna i göteborg, de har tvingats köpa det billigaste och glömt specifiera att det ska vara beständigt för svenskt väder. Kändes säkert självklart och sen när det är för sent och de redan köpt upp billig skit så inser de att det inte funkar här. Blir så less. "Scootrar" är ju så stora och klumpiga med, blir så less.

thenameless
2015-11-09 18:23
#47

#46 Det låter ju åt helvete. Tur man inte bor i Gbg . Svart sopsäck över batteriet kanske?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

JonnaCecilia
2015-11-09 18:46
#48

#47 Skulle tro att fukt kan samlas och göra skada på batteriet. I gbg fick jag öht inte elrullstol eftersom ekonomiansvarig ansåg att jag skulle bli passiviserad av att kunna ta mig ut xD eftersom jag KAN gå, lite grann typ 20 meter, så skulle en rullstol för utomhusbruk göra att jag slutade "försöka"? Lol. Nu i Halland är det självklart att jag ska få en, men en som går att köra med kassa leder, mycket smärta och i regn… Är tydligen inte något de tänkt på här.

Annons:
thenameless
2015-11-09 22:00
#49

Svart soppsäck över batteriet alltså… Förslut påsen om möjligt? innan det regnar eller snöat på det.

Jag är också emot elrullstolar om man kan ta sig fram med en manuell. Men ni verkar ju ha progressiva sjukdomar så ena dagen kan ni röra er och nästa inte. Då blir läget ett annat.

Och i vissa fall har en del funktionshinder som är så grava att de inte kan använda sina armar. Även de är förlåtna. Men det finns invalider som överdriver sina handikapp pga lathet  eller att de blivit passiviserade av överbeskyddande närstående som inte borde ha.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

JonnaCecilia
2015-11-10 14:33
#50

#49 Ja, självklart, hade mina armar klarat stt föra fram en manuell, eller om jag kunnat gå ut så hade jag ju helt klart gjort det! Och skulle jag bli bättre av forskning eller nåt mirakel så kommer jag inte sitta i någon rulle, då kommer jag gå och njuta av det! Älskade att gå innan jag blev sjuk, tvåtimmars promenader med hunden några gånger i veckan var vanligt. Senast maj 2013 gick jag en mil, men därefter försämrades jag kraftigt och sen januari 2014 har jag inte kunnat gå mer än 20 meter utan att vila, samt få stora symptomökningar och skov. Manuell rulle är ju toppen på så sätt att jag kommer nån vart öht, men det hade ju varit ännu bättre att slippa beroendet av att någon hjälper till hela tiden. Hade jag kunnat köra den själv hade jag gjort det alla gånger, hatar att inte vara i kontroll över vart jag åker, när jag ska stanna, eller svänga etc. Att jag blir åksjuk efter en stund när hjärnan fått för mycket intryck och jag blir trött hjälper inte direkt…

RuiXue
2015-11-11 01:02
#51

För mig blir elrulle bara för dagar då jag inte kan använda den manuella, som när jag har en riktigt kass dag och helt enkelt inte fysiskt klarar manuell, vid dåligt väder, eller om jag ska någonstans där det finns hinder på vägen som jag inte kan forcera med manuell rullstol som till exempel en för brant backe, eller om jag ska sitta i möte i många timmar eller sitta på en mässa eller åka regionaltåg så att jag behöver mer stöd för rygg och nacke samt kunna ändra sittställning. Men annars är det den manuella som gäller, har skjutit det framför mig i minst ett par år när det kommer till elrullstol just på grund av rädsla över att bli för passiv.

Jennie


thenameless
2015-11-11 10:32
#52

Jag vet ju inte om man blir passiviserad av elrulltol eller om jag bara inbillar mig? Men iaf det hänger väl ihop med att jag tycker de är stora och klumpiga också. Samt att jag inte vill framstå som mer invalid än jag redan är? löjliga hjärnspöken kanske?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
2015-11-12 13:31
#53

Intressant. Hoppas jag orkar kommentera sen, t ex sista inlägget.

Och visa lite mer av min rulle och vad jag fått för specialgrejer…

Idag gäller fågelskådning här: Sidensvansar, domherrar med mera i "mina" träd, flera timmar! ❤️

JonnaCecilia
2015-11-12 13:40
#54

#53 Åh, du måste bo längre norrut! Jag har än så länge bara talgoxar, blåmesar, gråsparvar och pilfinkar i min trädgård. Och några enstaka större, skata, kaja och nån koltrast. Men hoppas på att nån gång i vinter åka och se havsörn på naturum getterön här i trakten! Passivisering är väl relativt. För mig är elrullstol ett sätt att ha möjlighet att bli mer aktiv och självständig, eftersom jag nu knappt kan komma ut alls, innan inte alls i princip, nu på bottenvåning med egen ingång är det lättare i alla fall. Men kommer bara ut med hjälp i nuläget. En elrullstol skulle för mig vara en stor hjälp att bli mer aktiv, inte tvärtom!

thenameless
2015-11-12 19:58
#55

Jag minns inte om jag skrivit det innan i denna tråd men jag har satt i Sådana där clips reflexer som man ska ha på jackärmar o sånt i ekrarna på min stol. När de bytte hjul på kajken fick jag hjul utan refleer och jag hade dessa liggande.

Ibland får jag korrigera dem men i det stora hela funkar de bra

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
RuiXue
2015-11-15 00:28
#56

Det kan verka passivt att åka elrullstol, men i själva verket så aktiverar det små muskler kring ryggraden (om man inte har en skada som gör att man inga muskler har där längre) och jobbar på bålstabiliteten och kan därmed förbättra balansen. 

Men så kan jag hålla med om att en elrullstol kan vara stor och klumpig, åtminstone jämfört med en manuell rullstol som man kan slänga in i en helt vanlig bil utan problem.

Jennie


thenameless
2015-11-15 13:16
#57

#56 Sen är den inte så bra på små utrymmen. Den är sjukt tung så man osar farstukvistar  och kanter. Vissa är så höga att man inte kommer in under bord . Sen scicker chassit ofta ut så långt bakåt att man kan riva ner hela omvärlden när man svänger. ser det ut som iaf.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2015-11-16 01:33
#58

Ja, fast nu börjar elrullstolarna bli lite smidigare. Vissa i alla fall. Höjden är fortfarande ett problem förståss, men fler börjar bli smidigare i trånga utrymmen i alla fall. Den senaste modellen från Permobil, F5, vänder runt sin egen axel så den behöver inte alls mycket svängrum för sin storlek. 

Det allra klumpigaste är scootrarna för de behöver en rejält tilltagen svängradie och är väldigt långa med.

Jennie


thenameless
2015-11-16 16:10
#59

Jo skotrarna har jag aldrig riktigt förstått Jg tror de skapades för att baxa omkring feta amerikaner i runt Walmart?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2015-11-17 02:31
#60

Scootrarna passar sig bäst för personer som kan gå en del med och bara behöver hjälp för långa sträckor och utan behov att kunna ändra sits osv. Det är inget heldagsfordon precis. utan mer ut på promenad och ta sig till och från någonstans.

Jennie


thenameless
2015-11-17 12:39
#61

"62 Som mellan gångarna på Wal-mart 😃

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

JonnaCecilia
2015-11-17 13:03
#62

När jag läser era kommentarer om användning och vad som finns, blir jag ännu mer upprörd över det dåliga utbudet här i Halland. Som thenameless påpekar är scootrarna kanske inte gjorda för personer med rörelsehinder/sjukdomar etc, och inte för svenska mått heller! Här finns inte plats för stora scootrar (ibland kommer man ju inte runt i gångarna i vanliga affärer med vanlig manuell rullstol! Ofta är det ju nåt smartskaft som satt en back med någon vara mitt i en gång) och för en som mig med mycket smärta och dåliga leder är de omöjliga att hantera. Vi får väl se vad det är de har hittat åt mig nu, jag är verkligen inte förtjust i stora klumpiga scootrar, men jag har ju ändå inte ork att åka rullstol (sitta upp) hela dagarna så… Och hemma klarar jag mig med käpp, även om jag ibland hamnar på golvet mellan varven (för att vila efter den enorma ansträngningen att ta sig mellan rummen, oftast inte för att jag ramlar).

Annons:
thenameless
2015-11-18 01:30
#63

#62 Ta mej inte på för stort allvar jag är väldigt ironisk i emellanåt. Skotrarna är säkert jättebra för många? men jag associerar dem till sjukligt överviktiga amerikaner som är ute och shoppar.

Jag använder inte e-moppe eller e-rullstol själv. Mina kommentarer är endast observationer och analyser i kombination med min erfarenhet av att manövrera  manuella rullstolar. 

Utbudet på HC i Halland bestäms säkert av ert Landsting? Se till att ni får in rätt politiker i Styrelsen.

Men ni kan ju också försöka "lobba" för ett större utbud Mycket avgörs efter efterfrågan.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2015-11-19 02:06
#64

#62 Låter som Netto 😂 De ställer alltid pallar i gångarna! 

Ska se om jag kan försöka hitta på något. Jag är ju aktiv i Unga Rörelsehindrade både lokalt och på förbundsnivå så har ett hyfsat stort nätverk, och kanske att vi som organisation måste slå näven i bordet med då vi har medlemmar i Halland som använder Permobil med joystick idag och inte kan ta sig fram på annat sätt.

Jennie


bernil55
2015-11-19 10:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Jag hittade förresten ett foto på min rullstol där man någorlunda ser min specialare, väskan från en dramat som hänger där bak. Det passade så bra att hänga handtagen på "pinnarna" som sticker upp.

Kryckhållaren syns bra också.

bernil55
2015-11-19 10:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

Såhär ser en modern Storm ut

bernil55
2015-11-19 10:36
#67

#52 Jag mår så bra i min elrullstol så jag skiter fullständigt i hur jag ser ut. Dessutom är jag invalid! Tack vare att jag inte behöver tänka på kroppen kan jag koncentrera  mig på omgivningen och vara trevlig. Utom inne på varma affärer förstås…

På grund av arbetsskador, stor häck med mera har jag inte haft en chans att kunna köra en manuell. Jag fick testa lite…

#53 Jag bor i Östersund, här är det vinter nu. Vackert men inte alltid så kul när man kör rullstol.

thenameless
2015-11-19 15:29
#68

bernil: Den där verkar ju riktigt modern. Jag kan inte se några direkt utstickande skrymmande delar så den, Skitbra utveckling även bland permobiler.

Jag antar att kryckhållaren var ett tillbehör?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
2015-11-20 10:08
#69

Kryckhållaren specialtillverkades för mig av duktige killen på HMC. 🙂 Och flera grejer till som jag nog visat/nämnt förut. Hållare för griptången t ex fast den var inte fixad på detta foto, här hänger tången rätt ner på styrdonet och blev nog krossad. Handtaget med bättre grepp på sidan som är vänd hitåt fick jag också. Armstödet var kort och halt.

Ja, den nya ser tuff ut…

Annons:
thenameless
2015-11-21 00:36
#70

Fast de verkar ha gett dig ett buss säte?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

JonnaCecilia
2015-11-25 19:12
#71

Blir en trehjulig minicrosser, med lite tur redan nästa vecka! :) Så får vi se hur det går, och hur jag ska piffa till den.

thenameless
2015-11-25 20:40
#72

#71 Sätt en snajdig korg på styret 😃 I kill me!

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
2015-11-26 10:02
#73

Minicrosser pratar mina ms-kompisar på FB om, det är liksom drömmen.  För dem som kan hantera den.

Lycka till med testet!

thenameless
2015-11-26 10:14
#74

#71 Skämt åsido jag har tittat på bilder av en minicrosser och det verkar inte finnas jättemycket utrymme för att "pimpa" den… Men du kan ju måla om den om du har kontakt med någon lackerings bilfirma  eller tonåring som gillar spraymålning?.

Och sen borde det ju finnas utbyteshjul så du kan få olika storlekar och /eller fälgar och navkapslar?   Det hänger på vad du har för pengar att spendera? Men standardfärgerna brukar inte vara roliga

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
2015-11-26 13:44
#75

Min omgjorda kasse (#15) borde gå bra att hänga på ett armstöd?

thenameless
2015-11-27 07:10
#76

absolut

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
Upp till toppen
Annons: