Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 1326 ggr
Eda
8/29/15, 4:56 PM

Några intryck om Gotlands tillgänglighet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

_Foton:
Raukar
Donnerska huset 
Langska huset 
Högklint 
Rullstolsväg till Högklint
_
Förra veckan var min man och jag på Gotland. Jag har inte på något sätt gjort någon inventering om framkomligheten och funktionsanpassningen över ön, men vissa intryck fick vi ändå. 

Visby med sina backar och kullriga stenbeläggning är inte speciellt lämpad för rullstol. Turistbyrån i Visby d.v.s. Donnerska huset är dock försedd med ramp för rullstolsburna samt RWC-toalett.

Vi besökte också Langska huset i utkanten av Visby där Gotlands Hemslöjdsförening har utställningslokal. Damerna som visade oss runt berättade att allt som visas är placerat på bottenplanet för att underlätta för personer med rörelsehinder.

På Högklint såg vi en speciell rullstolsväg från parkeringen som når ända fram till den fantastiska utsikten (man ser ända fram till Visby). På parkeringsplatsen finns också RWC-toalett.

På Bergmancentret på Fårö som vi också besökte är tillgängligheten mycket god. Alla utställningar ligger på samma våning utan trösklar. Café och RWC-toalett ligger en halv trappa ner och dit finns hiss.

Bloggar: Textilochtips och handikapptips

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
bernil55
8/30/15, 7:27 PM
#1

Jag har aldrig varit på Gotland men har en Facebookkompis där, så jag får se mycket fint. Vilken spännande ö! Och just idag har jag fått lite info om raukar och hur ön är uppbyggd, av fossiler.

Ja, jag ska inte åka dit men är så glad att få se foton därifrån. :-)

Upp till toppen
Annons: