Annons:
Etiketthjälpmedel
Läst 2974 ggr
RuiXue
8/24/15, 11:15 PM

Ny rullstol på gång!

På Onsdag ska jag träffa min arbetsterapeut för att prata mer om ny rullstol och ta lite mått osv. Min Panthera S2 som jag haft i snart 2.5 år och tycker väldigt mycket om, passar inte riktigt mina behov längre då den är allt för tung när jag måste lyfta den, samt är i behov utav en rullstol som hjälper mig att hålla ihop benen mer för höfterna och bäckenets skull. Min S2 är dessutom inställd som en aktiv komfortstol typ, och jag är en väldigt aktiv brukare. 

Det mest troliga är att det blir en Quickie Helium, men jag får se vad jag sitter bäst i helt enkelt när det är dags att komma till hjälpmedelscentralen. Men ja, en Quickie Helium är det som känns mest troligt då de både är enormt lätta och går att anpassa väldigt mycket både vid beställning men även i efterhand. Man kan till exempel ändra ryggvinkeln lika lätt som att fälla upp och ner ryggen då det bara handlar om olika hål på en bricka och man kan ha upp till två olika nivåer öppna på hålen för att lätt kunna välja vinkel, och så kan man självklart byta vart det är igenpluggat med om behovet ändras. 

Känns lite trist att kanske lämna Panthera, jag är trots allt väldigt förtjust i Panthera då de gör enormt bra rullstolar, har trevlig personal samt att företaget i helhet får tummen upp från mig. Men måste helt enkelt se till vad som passar mina behov bäst, och där tror jag nu att Quickie Helium passar bättre då det är en väldigt lätt och kompakt rullstol, gillar dessutom de fasta sidoskydden som man inte tar bort för att fälla ryggen, vilket innebär mindre plockepinn när man ska ha rullstolen i och ur bilen. En Helium tar dessutom väldigt lite plats vid transport oavsett om man har den i passagerarsätet eller i bagageutrymmet på en bil eftersom de bara har ett rör på var sida ner från sitsen till fotbågen, och bara ett rör under sitsen (axeln som hjulen sitter på) 

Ska bli skönt att få prova ut något som passar mina nuvarande behov bättre, jag har en betydligt aktivare körstil idag än jag hade för 2.5 år sedan och mycket mer erfarenhet både av rullstolskörning och vad som finns på marknaden. 

Den nya rullstolen kommer ha en avsmalnande front, troligtvis mindre kamervinkel än jag har idag (har 4 grader idag) för att inte behöva lika mycket golvyta och betydligt lägre ryggstöd. Och självklart inga tippskydd! Blir det en Quickie Helium så kanske, kanske jag väljer att ha sådana där nedfällbara körhandtag på då de knappt väger något och tar liten plats när de ej är i bruk, men ändå finns där om man behöver dem. Men troligtvis kommer jag inte ha körhandtag heller då det är så ytterst sällan jag behöver hjälp av någon. 

Något jag däremot funderar allvarligt på till den nya rullstolen är en sån där väskhållare fram på rullstolen att sätta en typ kabinväska på då jag ej längre kommer ha utrymme på fotbågen att sätta saker på som jag gör idag. En sån där väskhållare är i plast, så de väger väldigt lite och kan dessutom fungera som extra fotstöd om man vill få upp fötterna lite i ett annat läge. Men får se hur jag gör med det.

Jennie


Annons:
thenameless
8/25/15, 10:41 PM
#1

Lycka till. Själv måste jag fixa en pyspunka på drivhjulet. Min grava förkylning gör att jag ogärna lämnar lägenheten. Men får trycka i mig en handfull alvedon och ringa HC

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
8/26/15, 1:09 AM
#2

Ajdå! Punka är inget roligt alls…  Men kan varmt rekommendera Schwalbe Marathon Plus däck, de har extra tjockt punkteringsskydd så att man ska kunna köra på ett häftstift utan att få punka på innerslangen. De är marginellt tyngre i vikt än Schwalbe Right Run, men upplever att de även har betydligt bättre köregenskaper. Märkte skillnad direkt när jag bytte från Right Run till Marathon Plus i höstas, blev riktigt kär i Marathon Plus däcken 😂

Jennie


thenameless
8/26/15, 9:59 PM
#3

Jag hade helgjutna däck på gamla stolen men fick inte det på denna när jag bytte. ville ha störe hjul också för att nå bättre så de passade säkert inte heller?

Får se om jag kn få några helgjutna imorn?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

millam
8/26/15, 11:42 PM
#4

Lycka till! Skulle själv behöva en som man kan fälla ihop, betydligt mycket enklare om man reser. Och så undrar jag hur mycket max får man väga själv för att ha den där stolen?

thenameless
8/27/15, 9:50 AM
#5

#4 Intressant fråga.. Den brukar man sällan ställa men den e ju viktig. borde stå i specifikationerna

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
8/31/15, 6:01 PM
#6

På Panthera så är det 100kg på Light och X samt de smalare sittvidderna på de andra. På Quickie Helium är det 100kg med fasta vinklar och lättviktsklädsel, annars 125kg och på Quickie Xenon (kryssfälld) så är det 125kg om jag minns rätt. Hur det ser ut bland andra leverantörer är jag osäker på, men 100kg brukar vara rätt standard för max brukarvikt, även om rullstolarna håller för betydligt tyngre brukare! 
En Panthera X håller till exepel utan vidare för en brukare på runt 130kg trots att den bara är godkänd för brukare upp till 100kg.

Jennie


Annons:
millam
8/31/15, 7:33 PM
#7

Bra! Ibland har man massa kassar i bagaget bakom.. Hänger på handtagen!

thenameless
8/31/15, 9:51 PM
#8

Illa om man e fet som jag då… Jag får börja gå helt enkelt :-(

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Vixxen
9/1/15, 1:07 AM
#9

#8 Bra lösning! Informera Försäkringskassan bara! 😃

thenameless
9/1/15, 11:22 AM
#10

#9 he he he ska göra det

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
9/2/15, 11:39 PM
#11

Hm, för mig räcker snart inget till heller… Men lösningen var ju enkel: Gå! Dels lär jag förlora lite vikt, dels…. lär jag förlora både ben och rygg och lite annat.  Lite kan jag gå om det är max 17' varmt härinne, men inget ute.

thenameless
9/3/15, 11:04 PM
#12

Jag ska väl erkänna igen (jag har sagt det förut) Jag är huvudsakligen gångare även om jag har en rullstol jag använder hemma och jag var en gång i tiden friidrottare i rullstol. Men jag går till vardags även om det inte är bra. Så Förnedringskassan vet det redan, jag har så lite som möjligt med dem att göra sedan länge. Men de vet

Jag tror det är en xlt jag har? jag glömmer hela tiden men den verkar klara min vikt som närmar sig specifikationerna. Om det är samma som de RuiXue räknade upp?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Vixxen
9/4/15, 1:16 AM
#13

#12 Fuskare där! 😇 😃

Annons:
RuiXue
9/11/15, 1:18 AM
#14

Jag kan gå lite, men blir snabbt dålig när jag står eller går så använder mest rullstolen, speciellt när jag är ute.

Jennie


pudelfixa
10/2/15, 7:24 AM
#15

Hej! Har en Panthera s2. Nöjd! Har du fått din nya rullstol! Hur är den?

thenameless
10/2/15, 10:24 AM
#16

Vet inte? Knaske livet varit enklare om jag valt livet som rullstolsburen. allt hade varit naturligt kringskuret så t o m jag hade accepterat det?

Men jag envisades med att gå istället…

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
10/3/15, 1:43 AM
#17

Väntar fortfarande på att min AT ska få tummen ur och utprovning. Men läget börjar bli akut nu för jag blir bara sämre…

Jennie


pudelfixa
10/3/15, 10:18 AM
#18

Byt handledare! Jag gjorde det! Fick allt jag ville ha! Perfekt! Lycka till!

thenameless
10/3/15, 3:06 PM
#19

Bra idé om du är missnöjd så kan du säkert be om att få byta habdläggare? Den du har är överhopad me jobb?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
10/5/15, 5:03 AM
#20

Ska försöka få komma till kollegan istället, annars får den NärRehab mottagning som först hjälpte mig med nuvarande rullstol (och som sedan mot min vilja flyttade över mig till den mottagning jag går på nu) vackert stå ut med att jag inte vill gå kvar på nuvarande utan vill gå på den större mottagningen istället.

Jennie


Annons:
Upp till toppen
Annons: