Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 2723 ggr
millam
2015-08-14 14:22

Elrulle på tåg

Annons:
Inkanyezi
2015-08-14 15:09
#1

Jag tycker nog att det är ett rätt solklart fall av diskriminering, så som lagen är formulerad. Den som använder ett hjälpmedel som ersätter fungerande ben har ju ingen annan möjlighet än att ta sig fram med hjälpmedlet. Jag kan förstå om det finns problem att få på en elrulle, oavsett typ, på vissa vagnmodeller, men jag vet inte hur vagnparken ser ut numera. Det var rätt längesen jag åkte med SJ, men på den tiden var de flesta av vagnarna otillgängliga vilken typ av rulle man än har. Skulle man åka fick man bli buren ombord och kajken hopfälld och undanställd.

Visst kan det fortfarande finnas vagnar som är dåligt anpassade till kunderna, men om tjejen har kunnat åka tidigare tycker jag nog att det inte riktigt håller att kategoriskt neka henne för att hennes elmoppe har styre. Och om man inte kan tillåta styret av säkerhetsskäl, borde man försöka hitta en lösning.

Vixxen
2015-08-15 00:15
#2

Blir så trött…  😮

 …på all otillgänglighet och diskriminering i vårt samhälle.

thenameless
2015-08-15 02:51
#3

För att gå emot strömmen… Kunde hon inte ha tagit en elrulle av klassisk t snitt utan styre som tar mindre plats?

På min tid var en elrullstol en rullstol med motor.  en motordriven pryl med styre eller ratt var ett motorfordon/permobil som beskrivs i texten dessa kördes på vägbanan och inte inomhus

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
2015-08-15 09:54
#4

#3 Jag vill också gå emot strömmen, så de två första meningarna hakar jag på så länge. Hoppas orka utveckla detta, för det är inte helt enkelt.

(Tills vidare: Man tar inte bara en viss typ av hjälpmedel. Landstingen eller  regionerna eller vad tusan de kallar sig nu styr en del…)

thenameless
2015-08-15 12:21
#5

Ok När jag är på HC och skall prova ut ett hjälpmedel så få jag ofta kravspecifiera och sedan testa  några olika. Jag kör ju manuel rullstol så de tar fram några sådana om det är helt nytt vill jag bara uppgradera tar de  fram någon  av samma eller motsvarande märke, sen arbetar man sig därifrån

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
2015-08-15 13:32
#6

Det är typ 15 år sen jag fick min ute-elrullstol  så egentligen vet jag inte riktigt, men det rapporteras från andra håll och det är stora skillnader vad som köps in och hur mycket man själv kan välja, verkar det som.

Dock tycker jag det är lite skumt att "alla" med MS ska ha den typ av fordon det handlar om här. Jag tycker det ser väldigt obekvämt ut för armarna och det är ju inte bara benen som påverkas av vår sjukdom. Det ser förstås mycket tuffare ut men min rulle är garanterat mycket mer bekväm och lättkörd!

Annons:
thenameless
2015-08-15 17:33
#7

Sen håller jag med Inkanyazi om att har hon fått åka tidigare och det inte varit problem så är det ju löjligt att helt plötsligt börja neka. 

Där hade jag protesterat som fan och troligen vägrat ge mej

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

millam
2015-08-18 00:26
#8

Jag fick inte välja. Blev hänvisad en modell, men som tur var så var den för stor för mig, så då fick jag nästa. 

På min fråga vad dom har så att jag kunde haft ett ord med i laget fick jag bara ett undvikande "vi har väl ett par modeller till om denna inte skulle passa", dom bestämde vad som passade mig. Fick inte ens veta vilka som fanns att välja på..

Urdåligt!! Bara för att dom ville bli av med dom större modellerna som inte passar i en stad, går inte in i alla hissarna exempelvis..så dom själva fick en ny modell som provexempel (den skulle jag haft egentligen) , jag fick deras gamla utgående, begagnade som alla provkört på.. Bor man i en stad ska det vara anpassad till att köras i en stad tycker jag. Men inte fick jag säga vad som passade mig..

Inkanyezi
2015-08-18 06:44
#9

#8 Hjälpmedel ska tilldelas och provas ut i samråd med den som ska använda hjälpmedlet, så det är väl lite slarvigt att inte ta hänsyn till användarens behov?

Som jag ser det borde det vara helt okej om du tar kontakt med den som hanterar hjälpmedelsärenden och berättar att du har problem med att rullen inte funkar när hissarna är små, och att du behöver en annan. Det borde inte vara svårt att få fram en som är bättre anpassad till dig.

Det är ju ändå ditt behov som ska styra tilldelningen, inte att de kanske vill bli av med en äldre modell som kanske ingen vill ha, för att den inte passar där den ska användas?

thenameless
2015-08-18 09:12
#10

#8 Jag tror att de utnyttjar att du inte vågar säga ifrån. Jag har sällan stött på problem även om de också börjar med att försöka prångla på mig de gamla spinner stolarna de har på lagret. Men det gäller att bara prata vidare om dina behov och vad som inte funkar med den.  om du inte vågar säga att du vill ha något nyare? Föreslå ett märke eller modell. Säg att du vill ha något lättare med kortare framgaffel osv

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2015-08-21 07:41
#11

Om det är samma tågtyp och samma elscooter, så är det bara urlöjligt utav SJ att plötsligt neka henne att åka. Sedan är det förvisso inte sällan andra regler på fordon med elscooter kontra elrullstol med joystick. Elscootrarna ses ibland som mopedliknande, medan en elrullstol med joystick verkligen ses som en rullstol.

Jennie


Vixxen
2015-08-21 08:23
#12

#11 Har väl ingen betydelse vad det kallas? Är det ett hjälpmedel för att underlätta någon vardag ska det inte ha någon betydelse!

thenameless
2015-08-21 10:35
#13

Scottrar är motorfordon som är skrymmande, Elrullstollar är hjälpmedel för multihandikappade.

På samma sätt som en bonde inte får ta med sig sin traktor på tåget, är dessa scotrar bäst att lämna hemma. de flesta multihandikappade och gravt överviktiga som främst använder sig av scottrar eller elrullstolar har en alternativ "stol" hemma. använd den då ni skall resa långa sträckor. för att underlätta för er och de som hjälper er på resan

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
Inkanyezi
2015-08-21 12:26
#14

#13 Jag vet inte vem du är, men jag tycker att det där var mycket dumt.

Om du tänker en fem sex vändor till, kanske du kan förstå varför jag tycker att det var dumt, men om du aldrig kommer på det, så saknas något.

Men rent sakligt finns egentligen inte så mycket att bemöta, för det du skrev var så inihelsike fel på i stort sett alla punkter, så det är ingen mening att ens försöka bena ut det. Om du inte förstår hur kränkande det är för de människor du pekar ut på det här sättet, så kan jag nog inte hjälpa dig.

Den som behöver elrulle är nog glad att handikappet är kroppsligt.

RuiXue
2015-08-21 23:01
#15

En elscooter är anpassad för att användas mellan hemmet och affären, eller i andra tillfällen utomhus och inne i större butiker där det inte kräver att man åker kollektivt eller i bil för att ta sig mellan hemmet och destinationen. De är ypperliga om man har problem att gå längre sträckor, men annars är hyfsat rörlig och liksom bara behöver avlastning för längre sträckor i vardagen och för promenader i sitt närområde, men inte har behov utav att använda sitt hjälpmedel på heltid och inte behöver kunna ändra sittläge. 

En elrullstol med joystick däremot är en heltidsstol som passar både inne och ute oftast, de är anpassade för att tas med på kollektivtrafiken och är även godkända att sitta i under färd i färdtjänstbuss till exempel då de har fästpunkter för att kunna spännas fast och har en ordentlig sits där även brukaren kan spännas fast för säker färd. De är gjorda för att brukaren ska kunna sitta i sin rullstol hela dagen i nästan alla situationer (de saknar inbygd toalett). Mig veterligen är det bland de vanligaste elrullstolarna bara Permobil X850 med eller utan Corpus som inte är godkänd att ta med i kollektivtrafiken då det är en ren utomhusstol anpassad för terräng. Men annars är joystick stolarna godkända att ta med i stort sett överallt då det för många brukare är det enda sättet de kan ta sig fram utan hjälp från vårdare. 

Det är en enorm skillnad på en scooter typ Minicrosser och en elrullstol typ Permobil.

Jennie


Upp till toppen
Annons: