Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 1504 ggr
[ThisIsWheels]
8/9/15, 11:15 AM

Tunnelbanor i London?

Hej! Jag och min familj vill gärna ta en weekend i London, men jag sitter ju i rullstol och undrar hur man löser det med alla tunnelbanor? Och hur är tillgängligheten rent allmänt? 

// Sally

Annons:
thenameless
8/9/15, 12:59 PM
#1

Nu var det riktigt längesen jag var i London men de har ju rulltrappor upp och ner där. Jag har inget minne av hissar. Men det finns säkert på en del stationer?

Själva tågen är cylinderformade men är i övrigt som våra gamla vagnar, om de inte också har uppgraderat sin vagnpark?

Du har ju The jubilee line som är den nyaste  t-banelinje som går ut till docklands de byggde inför Olympiaden som borde vara ultramodern också. Ledsen att jag inte har någon nyare information

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

millam
8/9/15, 2:33 PM
#2

Åkte aldrig T-bana där, tyvärr. Det fanns så mycket att se på gångavstånd, de få gånger som behövdes bekostade jag Svart taxi.

[ThisIsWheels]
8/9/15, 4:50 PM
#3

#1 och #2 Tack för svar! Jag får fundera på hur jag ska göra 🙂

thenameless
8/10/15, 4:27 PM
#4

Det finns alltid alternativ om t-banan ej funkar? De har ju bussar utan dörrar du kanske kan ta dig upp på plattformen till?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
8/26/15, 1:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Tyvärr är T-banan i London rätt ökänd för dålig tillgänglighet. Många stationer saknar hiss och på vissa stationer krävs ramp för att komma på och av tågen enligt vad jag hört, det finns till och med fall där rullstolsburna fått åka till en annan station för att komma av tåget och komma upp till gatunivå, och sedan får ta buss eller taxi till den plats de egentligen skulle till. Har hört att det är lättare att ta bussen i London om man är rullstolsburen och inte klarar rulltrappor på något sätt. Kan man alls använda sina ben och ställa sig upp samt ta några steg för att ta sig förbi hinder så är det nog inga problem, men sitter man på heltid så kan det bli besvärligt. Har själv inte varit i London som hjulbent utan bara som gående och det är över 10 år sedan nu. 

En annan sak att ha i åtanke är att T-banan i London är väldigt full av folk under rusningstid. Betydligt värre än i Stockholm. Så det kanske rent av inte går att komma på tågen vissa tider på dagen, det kan vara svårt nog även för gående stundtals. Helgerna är kanske lite mer förskonade, men vad jag kan minnas från min skolresa 2004 när vi var i London på långweekend, så var det mycket folk i omlopp även på helgen, fast inte lika illa som en Lördag i Beijing 🤐

Bilden nedan tog jag i Beijing i Maj 2009 när jag var där, vi stod som packade sillar på tunnelbanetåget 😂

Jennie


thenameless
8/26/15, 9:55 PM
#6

Detvar otroligt längesen jag var i london senast så du har säkert rätt. Bussarna i linjetrafik är dock öppna baktill där man går på det kan vara lite högt men kommer man på ifrån en trotoar tex. kan det gå bra

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
millam
8/26/15, 11:37 PM
#7

"5# Ungefär vad jag också hört, kollade upp sist jag skulle dit. Så det där tror jag faktiskt stämmer. Enklast att välja hotell någorlunda centralt så man har det man vill se på relativt nära håll.

RuiXue
8/31/15, 6:04 PM
#8

Annars finns ju taxi med, men det kostar ju en förmögenhet! 

De nya bussarna ska vara tillgängliga, alltså inte de klassiska dubbeldäckarna utan moderna låggolvsbussar av liknande modell som de vi har i stadstrafiken här i Sverige.

Jennie


[ThisIsWheels]
9/1/15, 9:45 AM
#9

Tack för alla svar! 😃

Upp till toppen
Annons: