Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 1120 ggr
[ThisIsWheels]
7/11/15, 3:27 PM

Funkofobi?

Hej! Jag undrar bara vad ordet "funkofobi" betyder? Jag har inte hört talas om det tidigare och det är något jag vill lära mig mer om. 

// Wheels

Annons:
Honestyisdead
7/11/15, 3:33 PM
#1

Funkofobi är de fördomar som finns om människor med funktionsnedsättningar.

thenameless
7/11/15, 3:50 PM
#2

Hera verkar ha koll. jag håller med.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[ThisIsWheels]
7/12/15, 11:45 AM
#3

Tack för svar! 🙂

thenameless
7/12/15, 12:51 PM
#4

Själv tycker jag ordet låter lite fånigt, Men det erkar ha slagit igenom bland allmänheten

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
7/17/15, 11:16 AM
#5

Jag har aldrig använt det och tycker det låter lite… konstigt. Ska vi hitta på något vackrare? Fast det står ju inte för nåt vackert, så det var dumt tänkt. 🤐

thenameless
7/17/15, 4:05 PM
#6

Jag tror ju inte att de som diskriminerar oss har fobi för folk med funktionshinder direkt?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
bernil55
7/27/15, 7:50 PM
#7

Men vissa som ser en i rullstol t ex tror väl ibland att vi/många av oss inte har så bra förstånd heller? Då blir de extra osäkra/rädda och undviker oss för de vet inte hur de ska bete sig. De kan bli osäkra ändå, av fysiska funktionshinder, för de är ovana, tycker synd om oss et cetera.

Det kan ju vara så (sämre förstånd alltså och t ex min hjärna krymper), men det finns ingen naturlig koppling mellan rörelsehinder och tänk-hinder (?) vad jag vet.

thenameless
7/28/15, 1:06 PM
#8

Bra formulerat jag förstår hur du tänker. Jo kanske jag får vänja mig vid ordet.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: