Något helt annat

Funkofobi?

2015-07-11 15:27 #0 av: [ThisIsWheels]

Hej! Jag undrar bara vad ordet "funkofobi" betyder? Jag har inte hört talas om det tidigare och det är något jag vill lära mig mer om. 

// Wheels

Anmäl
2015-07-11 15:33 #1 av: Hera

Funkofobi är de fördomar som finns om människor med funktionsnedsättningar.

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här!      
Relationer * HundarBodyart * Kvinna * Fiske * Viktminskning 
Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!

Anmäl
2015-07-11 15:50 #2 av: thenameless

Hera verkar ha koll. jag håller med.

Anmäl
2015-07-12 11:45 #3 av: [ThisIsWheels]

Tack för svar! Glad

Anmäl
2015-07-12 12:51 #4 av: thenameless

Själv tycker jag ordet låter lite fånigt, Men det erkar ha slagit igenom bland allmänheten

Anmäl
2015-07-17 11:16 #5 av: bernil55

Jag har aldrig använt det och tycker det låter lite... konstigt. Ska vi hitta på något vackrare? Fast det står ju inte för nåt vackert, så det var dumt tänkt. Tyst

Anmäl
2015-07-17 16:05 #6 av: thenameless

Jag tror ju inte att de som diskriminerar oss har fobi för folk med funktionshinder direkt?

Anmäl
2015-07-27 19:50 #7 av: bernil55

Men vissa som ser en i rullstol t ex tror väl ibland att vi/många av oss inte har så bra förstånd heller? Då blir de extra osäkra/rädda och undviker oss för de vet inte hur de ska bete sig. De kan bli osäkra ändå, av fysiska funktionshinder, för de är ovana, tycker synd om oss et cetera.

Det kan ju vara så (sämre förstånd alltså och t ex min hjärna krymper), men det finns ingen naturlig koppling mellan rörelsehinder och tänk-hinder (?) vad jag vet.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.