Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 2068 ggr
Eda
6/6/15, 10:56 AM

Jakt för alla!

Inte för att jakt tillhör min favoritsysselsättning, men i DN (15-02-03) läste jag att Svenska jägareförbundet i södra Älvsborg skall göra det lättare för personer med rörelsehinder att jaga genom att bygga ramper till jaktpassen med tak över för rullstolsanvändare. Anpassningen är en del i Jägareförbundets projekt ”Jakt för alla”.   

Bloggar: Textilochtips och handikapptips

Båda bloggarna har referenswebbplats på Facebook - gilla gärna och dela!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
thenameless
6/6/15, 12:50 PM
#1

Det låter som de har gjort jakten till ett "fredagsnöje"? Jakt har ju aldrig varit för alla särskilt inte rörelsehindrade och borde vara en kamp.

Litegrann som när de tar bilen ut på savannen för att skjuta lejon och elefanter mm

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Eda
6/6/15, 3:17 PM
#2

Håller med dig!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

thenameless
6/6/15, 11:52 PM
#3

Ska tillägga att jag är en sån där vargkramande stadsbo också. Trots att vi har vargar som strosar runt i utkanterna av "min" förort….

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[Torpedtass]
6/7/15, 8:28 PM
#4

Kom jag här då, uppvuxen i jägarfamilj och i planen att ta jaktlicens. Jag finner detta väldigt bra, alla oavsett rörelsehinder eller ej ska kunna bidra till att vårda vår natur.

Jakten har fått för dåligt rykte och de som mest bidrar till det är ju, som allt annat, media som har en benägenhet att dels få saker att låta illa men också endast fokusera på de sämre jägare som drar ner för alla andra.

Jakten är, för de som tar det seriöst, ett sätt att bevara arter i ett hållbart tillstånd. Jag är också liksom min familj helt emot att skjuta vargen då även den behövs i naturen.

Även om många inte ser det så har även de en roll där jägarna tillsammans med rovdjuren håller "gräsätarna" i ett acceptabelt antal vilket då också gynnar naturen, grässlätter blir inte lervälling tex som kan bli resultatet av överpopulation hos herbivorer.

thenameless
6/12/15, 5:48 PM
#5

Sen ska man ju tillägga att en hel del växtarter är beroende av att växtätarna hålls i schack .

Jag har säkert sagt det förut i en debatt om vargar`Men ett lysande exempel var ju när de i Yellowstone nationalpark först sköt ihjäl alla vargar, För att sen se att djurstammen mådde sämre och fauna försvann ur parken, När sen på 80-90-talet ett antal vargar återinplanterades vargar i parken i konflikt med de omgivande jordbruken och farmerna som sköt vargar på fläcken om de strövade ur parken in på deras marker, Såg en återväxt av utrotningshotad och annan växtlighet och djur beroende av den.

Men det blev ett avsteg ifrån ursprungsinlägget. Visst är det trevligt för de skröppel  som vill skjuta på levande mål… Men jag ifrågasätter mest behovet/anledningen till att göra det enklare? Är man skröppel ska man kanske inte jaga? då det egentligen är fysiskt omöjligt?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[Torpedtass]
6/12/15, 9:46 PM
#6

#5 Åh det ja. Älskar videon som beskriver hur yellowstone "läkte" sig själv när de återinsatte vargarna.

Möjligen, jag kan ju gå så för mig är det inga problem. Endast vissa dagar jag behöver rullstolen. Dock tänker jag väl att det finns säkert jägare som plötsligt blivit rullstolsburna och för de att jaga igen är ju tillgängligheten viktig. Sen blir man ju inte jägare för skoj skull heller.

Annons:
Upp till toppen
Annons: