Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 2853 ggr
Eda
2015-04-17 13:41

Problem med tillåtelse för bildpublicering

Är det fler än jag som inte får ett vettigt svar när det gäller bildförfrågan? 

De flesta foton och teckningar jag har i Facebook och mina bloggar: Textil och tips, handikapptips, FUNKATIPS i ICA-kuriren, ABCDE i Hemmets Journal har jag eller min familj fotograferat eller ritat. Men när det gäller hjälpmedel, båtar, böcker, kläder från butiker m.m. skriver jag numera och frågar respektive firma. 

De allra flesta, (om jag överhuvudtaget får något svar) är positiva och tycker att det är bra med gratis reklam. Vid ett enda tillfälle har jag nekats att publicera en bild och jag fick då ingen som helst förklaring varför.

Men sen är det några som ger ”god dag yxskaft-svar” d.v.s. de svarar inte på själva frågan utan t.ex. ”Oh vilken bra blogg du har”, men inte ett klart ja till bildpublicering (även om de antagligen menar det).

Jag hade t.ex. ett inlägg om ”Nyhetast motorbåtar” från Båtmässan i år inlagt i rörelsehinder iFokus”, min man skrev innan till Marinmäklarna och frågade om prisuppgift och om det var okey att publicera deras båtbild om man skrev: 
”Foto: Marinmäklarna”. Han fick prisuppgifter, men inte något svar angående fotot, det plockades därför bort från inlägget i rörelsehinder iFokus, som nu verkar lite konstigt eftersom det står:
Foto: Marinmäklarna och så finns det ingen bild.
Vi fick skriva sammanlagt 4 ggr innan vi till slut fick svar att det är okey med bildpublicering!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
thenameless
2015-04-17 22:00
#1

Pirata på sno allt som sitter löst

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
2015-04-18 12:13
#2

Jag har bara testat sånt lite grand, alltså försökt ta reda på vad jag får dela på FB. Tror det snos hej vilt och vet inte om folk brukar bli åtalade… Men möjligheten finns. Försökte läsa på lite grand men det är avancerat.  Om man bara skriver en text intill försvinner ju den hur lätt som helst också så jag brukar lägga texten på bilden.

Men just detta som kan betyda reklam borde väl ingen neka, tycker jag.

Jag snodde förresten bilden du lånat som visar hur våra fötter förväntas se ut, med stortån i mitten!

Kämpar just nu med att försöka beställa nya skor på nätet, suck!

thenameless
2015-04-18 15:24
#3

Om man helt uppenbart stjäl någons registrerade logga eller text/bild utan att göra någon förändring. Riskerar att bli anmäld för märkeintrång eller nåt liknande… Det händer sällan om man inte stjäl ifrån ett storföretag. Men om du som jag nämnde tar något och ändrar lite, så är du ganska säker.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Eda
2015-04-19 13:15
#4

Det är nog inte helt så enkelt, Rörelsehinder iFokus tog ju t.ex. bort min båtbild först eftersom jag inte hade fått ett klart godkännande. (Bilden är nu tillbaka).

En av Rörelsehinder iFokus Medarbetare tyckte att denna fråga också skulle passa in på: Foto iFokus och Bildbank iFokus, jag har därför ställt samma fråga i dessa forum, speciellt Foto iFokus har många synpunkter på just detta, läs gärna det.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

thenameless
2015-04-19 23:47
#5

Nej man "fårinte" ta någon annans bild och häva den som sin egen. Men det är lättare om man redigerar bilden lite typ änrar färger och lite sånt

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2015-04-21 00:38
#6

Det är alltid bäst att ta det säkra före det osäkra, antingen bara använda bilder man själv tagit, eller har tillstånd att använda, eller bilder där det framgår att man får använda. Alternativt länka till källan. Just här på iFokus är det väldigt noga med sådant.

Jennie


Annons:
thenameless
2015-04-21 19:30
#7

Det låer väl som ett bra råd…

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

DesK
2015-04-22 07:53
#8

thenameless, dina råd i den här tråden är helt förkastliga. Det är varken tillåtet att sno /stjäla andras verk eller att ändra andras verk. Detta är lagstiftat. Det är heller inte tillåtet att uppmana till att begå lagbrott. Vänligen läs lagen om upphovsrätt och följ även Edas råd.

http://foto.ifokus.se/articles/4f74402f88f472084c002f0f-upphovsrattslagen?discussions-1

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

bernil55
2015-04-22 09:31
#9

Jag läser sånt här då och då så mycket jag orkar, men min lilla funktionshindrade hjärna lär sig just inget nuförtiden.  Så jag får läsa igen. 😉

Jag fick i alla fall nyligen lov att lägga ut en inskannad gammal artikel från en av våra dagstidningar på FB. Då fick tidningsnamn och datum vara med på varje del.  Så jag tränar på att fråga. Och ser massor av saker folk lagt ut på FB som jag inte fått lägga ut….

DesK
2015-04-22 10:44
#10

Vad jag förstår, så gör du, bernil, så gott du kan, men när någon uppmanar till att överträda lagen, måste vi som är administratörer här ingripa. Det är sajtvärdens ansvar att se till att lagen följs, på den egna sajten och vi som är Medarbetare ska hjälpa henne med detta. Det är nämligen sajtvärden som kan lagföras, om det finns otillåtet material på sajten. Att det förekommer en mängd lagöverträdelser, vet vi alla, men det ger oss ju inte rätt att också göra egna lagöverträdelser.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

thenameless
2015-04-22 19:18
#11

#8 Desk Jag tror på ett fritt Internet där man kan göra nästan allt , bara det inte skadar någon annan direkt. Att låna en bild tycker jag inte är en stor sak särskilt om den inte föreställer en person.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Eda
2015-04-22 19:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Eftersom mina bloggar har många läsare är mina ambitioner att de skall vara så korrekta dom möjligt!

Nu har jag med mycket möda i samtliga av mina litteraturlistor i mina bloggar (de om stickning, virkning, reumatiska sjukdomar, demens, inkontinens, stomi m.m.) bytt ut till bokförlagens pressbilder.På en del förlag stod det hur man skulle göra, till andra fick jag mejla och fråga och till en del kom jag på att det var enklare att byta ut omslagsbilderna till en annan bok, vars bokförlags pressbilder var lättare att få tag på.
 
När det gäller gamla skivomslag vet jag inte vad som gäller så jag gick jag ner i källaren och rotade fram vad jag hittade och plåtade själv.

Beträffande den spektakulära fotbilden med stortån i mitten, som ligger i inlägget Skor för personer med rörelsehinder fick jag mejla Köpenhamns Nationalmuseum och fråga. Men nu tror jag att alla bilder är okej!

 Facebook: TextilochtipsFacebook: Handikapptips

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

thenameless
2015-04-23 19:37
#13

Det där e ju en optimal fot för den gamla tidens finskor

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
DesK
2015-04-23 20:54
#14

#11 Du får naturligtvis tycka och tro vad du vill, men den svenska lagen måste även du följa. Därför är det mycket olämpligt att uppmana människor till att stjäla bilder eller annat material som faller under lagen om upphovsrätt. Det är vår Sajtvärd här, som kan bli lagförd om det finns olagligt material på sajten, så visa henne hänsyn och låt bli att uppmana till att stjäla material och att visa stulet material.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: