Annons:
Etiketthjälpmedel
Läst 3314 ggr
[Torpedtass]
2015-03-11 22:41

Reflex på rullens ryggstöd.

Jag skulle vilja ha reflex bak på rullstolens ryggstöd, jag kommer ha lampor fram och bak samt reflexer i ekrarna men jag saknar reflexer bak. 

Om ni har, vad har ni för reflex där bak? 
Tips på vad man skulle kunna ha bak och vart det kan köpas?

Annons:
Inkanyezi
2015-03-11 23:14
#2

Jag har sett någon som helt enkelt har krängt en reflexväst över ryggstödet.

JonnaCecilia
2015-03-11 23:15
#3

Hänga en reflexväst över ryggstödet kan också funka! :)

[Torpedtass]
2015-03-11 23:26
#4

Reflexväst känner jag till men av erfarenhet från andra som har så, så blir de rätt skitiga vid blött väglag och måste då tvättas allt oftare och det vill jag helst undvika.

RuiXue
2015-03-12 01:37
#5

Jag har sånna där snäppbandsreflexer på det där metallstaget på ryggstödet på min Panthera S2, fungerar prima! Just nu har jag dem inte på då jag har så mycket andra reflexer på rullstolen, så den syns från alla håll ändå.  Har även snäppbandsreflexer på röret ovanför länkhjulen, de syns från alla håll! Plus reflexer på ekrarna i form av färgglada händer😂

Provade reflexväst ett tag på rullen, men tyckte bara det var ivägen när man skulle fälla upp ryggstödet, och blev även knöligt när jag satt i rullen. 

Det är denna typen av reflex jag har både ovanför länkhjulen och ibland på ryggstödet, de är inte ivägen alls såvida man nu inte sätter en julljuskedja på ryggstödet i Adventstid (vilket är skälet att jag tog loss reflexerna) 😂 http://www.clasohlson.com/se/Snap-reflex-Asaklitt/34-9146

Jennie


RuiXue
2015-03-12 01:42
#6

Dessa ser bra ut för ekrarna om man inte vill ha händer på ekrarna haha http://www.cykelkraft.se/ekerreflex-tec-monteras-over-eker

Jennie


Annons:
[Torpedtass]
2015-03-12 10:11
#7

#5 Tack för tipset. :) #6 Ekrarna har jag redan bestämt reflexer till, små blå rör man trycker dit på varenda pinne och då syns man kan jag lova. ;)

thenameless
2015-03-12 18:43
#8

Ekerreflexer kan du köpa i närmsta cykelaffär. Sen finns det ju "klämreflexer" som man sätter  på jackor normalt som jag själv har satt i ekrarna som man kan klämma fast i ryggstödet.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2015-03-12 18:52
#9

Snap-reflex är riktigt riktigt bra på ryggstödet, man tappar dem inte i första taget heller. Reflextejp provade jag ett tag men fick det inte att sitta bra och det var ett helsike att få bort igen sedan! Så snap-reflex är min rekommendation.

Jennie


Inkanyezi
2015-03-12 19:20
#10

Den stora fördelen med att sätta på en reflexväst är att det är mycket stor reflexyta, så att den verkligen syns bra. Snap-reflexen reflekterar visserligen bra, men ytan blir väldigt liten om man sätter den om ett rör eller liknande.

En reflexväst syns bra på flera hundra meters håll.

[Torpedtass]
2015-03-12 21:48
#11

Reflexväst tror jag inte skulle funka bra på en Panthera S2, har tippskydd back och en stång som går bakom ryggstödet. På själva stången kan jag fästa både lampor och reflex.

Inkanyezi
2015-03-12 21:52
#12

Ja, det beror ju på vilken typ av kajk man har. Hur som helst får man såna västar väldigt billigt emellanåt, och de brukar säljas lite överallt, bland annat i livsmedelsaffärer. Jula har dem ofta till lågt pris, och det är mycket reflexmaterial, som annars är rätt dyrt. Om det inte går att kränga på själva västen kan man ju klippa i den och sedan sätta fast reflexremsorna. Ju större reflekterande yta, desto bättre synlighet.

[Torpedtass]
2015-03-12 21:55
#13

#12 Jag har två sådana här hemma och klippa reflexremsorna var verkligen en smart ide, återbrukning för all del. 👍

Annons:
RuiXue
2015-03-17 13:50
#14

Jag hade reflexväst på ryggstödet till min S2 i början, det var mer ivägen än något annat på grund av röret på ryggstödet. Så snap reflexer fungerar mycket bättre just på en manuell rullstol med rör bak på ryggstödet. Däremot fungerar en reflexväst väldigt bra på typ en scooter eller elrullstol där ryggstödet inte har några utstickade delar bak. 

Jag hade tre snap reflexer på min S2 på rygg röret och har fortfarande på röret ovanför länkhjulen och eker reflexer. Det är aldrig någon som inte sett mig, förutom ett stolpskott på cykel som inte hade tänt belysningen som han enligt lag måste ha för att framföra cykel efter mörkrets inbrott! 

På en rullstol har vi inga lagkrav om reflexer eller belysning, men det är såklart bra att se till att man syns! Gatubelysning betyder inte att man syns, det betyder bara att man själv ser bättre!

Jennie


[Torpedtass]
2015-03-17 14:44
#15

Jag har nu satt reflexer på rullen, tog reflexerna från en reflexväst och dubbelhäftande tejp och satte dit det på stången bak samt stångarna på sidan fram vid fotbågen.

thenameless
2015-03-17 15:02
#16

Jag har två " klämreflexer" i Ekrarna

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: