Annons:
Etikettrehabilitering
Läst 2466 ggr
Eda
2/8/15, 9:18 AM

Nyhetstips från MVT-mässan i Kista

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Foto: Inerventions hemsida

MVT betyder Mötesplats, välfärdsteknik och e-hälsa, en mässa som var till för personer med funktionsnedsättning med massor av utställare.

Jag tänker bara berätta om tre som jag tycker fantastiska uppfinningar! Den första, se bilden, är ”Klädedräkten Mollii” från Inerventions ett hjälpmedel som i första hand hjälper personer med skador av Stroke, Cerebral pares, förvärvade hjärnskador, ryggmärgsskador och kronisk smärta. Om man använder shunt, baklofenpump, pacemaker eller liknande kan man inte använda hjälpmedlet, pga de magneter som är fästa på dräkten som stör medicinska implantat. För övrigt har det inga kända biverkningar.
Fredrik Lundqvist som uppfunnit detta plagg har ni kanske sett i TV-programmet Draknästet.  
Resultatet var förbluffande, det visades en film före och efter behandlingen. Det var en kvinna som först hade kontinuerliga ryckningar och efter behandlingen låg så gott som helt stilla.

Den andra var en motionscykel jDome BikeAround, som hade en omslutande bildskärm, kopplad till Google Street View. Om man satt på cykeln och trampade fick man intryck av att man cyklade på en verklig gata och när man vred på styret så kom man in på tvärgatan. När jag var på mässan var Stockholm inkopplat och det kändes som jag verkligen cyklade fram på Skeppsbron (något jag inte vågar i vanliga fall). Cykeln är tänkt för rehabilitering efter en stroke eller för personer med demens.  Nackdel är att cykel och skärm är mycket dyr!

Det tredje gällde rehabilitering från Welfare Sverige som man kan utföra själv i hemmet! Det finns för nio övningsmoduler inom områdena: Artos, axlar, cirkulation, generell träning, hjärta, höft, knä, KOL och rygg.
Det måste vara mycket bra om man bor t.ex. i glesbygd med långt till sjukgymnast. Det fungerade så att först fick man se hur man skulle träna och sedan skulle man göra likadant. Det hela bestod av en pekskärm ansluten till en kamera, där resultatet av träningen skickades digitalt till en fysioterapeut, som sen kunde kontakta den som tränade, om han/hon gjorde fel eller ”maskade” och inte tränade något.

**Mer utförligt om detta mässbesök har jag skrivit i min handikapptipsblogg, där finns också med bifogade länkar, adresser till Hemsidor och Youtubefilmer i inlägget: 
**Nyheter om hjälpmedel vid spasticitet, inkontinens, rörelsehinder, demens samt larm

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Tjeja
2/8/15, 9:41 AM
#1

Finns det någon sida där man kan läsa mer om dendär dräkten? Du kan inte lägga upp en länk kanske? 🙂

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Eda
2/8/15, 9:58 AM
#2

Om du klickar här på mitt blogginlägg, kan du läsa mer om dräkten samt se länkar:
Nyheter om hjälpmedel vid spasticitet, inkontinens, rörelsehinder, demens samt larm

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Eda
2/8/15, 10:13 AM
#3

Jag glömde att nämna att länkar finns också på min handikapptipsblogg till Youtubefilmer där man kan se en patient före och efter behandling med klädedräkten.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

bernil55
2/9/15, 2:24 PM
#4

Cykeln har dom skaffat på ett ställe här, tror det är en mötesplats för äldre/dementa. Verkar jättekul!

thenameless
2/13/15, 1:22 PM
#5

Av filmerna att döma verkar det ju vara skitbra. nästan så att jag önskar att jag var cp-skadad istället för skiten jag har nu…. Inget hopp i sikte för ryggmärgsskadade vad jag vet? Man läser om upptäckter med nerver och celler men inget de verkar kunna omsätta i verklig nytta?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Eda
2/14/15, 10:12 AM
#6

Jag hoppas verkligen för din och alla de med ryggmärgsskador, att man upptäcker något revolutionerande som hjälper.  

Nu till något annat. - Ingen har hitintills uppmärksammat rehabilitering som jag skrivit om i mitt inlägg. Jag kan tänka mig att många kanske har synpunkter på att ”Storebror” övervakar dig, men samtidigt tror jag det kan göra oerhörd nytta. Jag har t.ex. två vänner med funktionsnedsättning som jag vet struntar i sina anvisningar angående träning de fått från respektive sjukgymnast och läkare och de mår i dagens läge väldigt dåligt. Hade de haft någon som verkligen uppmärksammade deras brist på engagemang tror jag de skulle må betydligt bättre idag.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
thenameless
2/14/15, 1:27 PM
#7

#6 Att personer med skador  o dyl. struntar i sin rehab trots noggranna instruktioner är ett stort problem. Jag har sett personer som inte gör det och de kommer ofta tillbaka till livet snabbt emedan de som är soffpotatisar och "inte orkar" bara blir sämre

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: