Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 2743 ggr
RuiXue
2/2/15, 11:14 PM

Dåligt plogade vägar/gångvägar

Just nu har ju det mesta av landet snö på marken, det kan vara problematiskt för många men än mer för oss som lever med ett rörelsehinder och inte kan gå alls eller på samma sätt som en person utan rörelsehinder. 

Där jag bor har hyresvärden helt struntat i sitt ansvar att ploga i bostadsområdena, igår så gick det knappt att komma fram ens med FreeWheel och mamma som puttade på rullstolen, i eftermiddags fick jag lämna rullstolen hemma helt och ta ett par kryckor istället för att ta mig till garaget när jag och ett par vänner skulle ut på ett ärende i grannstaden. Till saken hör att idag borde jag verkligen inte ha varit uppe och gått alls! Min högra höft är så arg att den skriker i flera oktaver och jag kan knappt stödja på benet! Detta blev ju självklart inte bättre av att tvingas gå mer än jag brukar och borde, på en dag som jag helst inte hade gått alls. 

Hört av mig till VD'n för bostadsbolaget via mejl nu under kvällen, lite halv argt där jag uppmanade honom att se till att det plogas i områdena som bolaget äger! Det hade kunnat bli en lång, arg uppsats om det inte vore för teckengränsen i meddelanden på kontaktsidan för bolaget. Men fick i alla fall med att jag aldrig varit med om sämre, och undertecknade det med "En rullstolsbrukare och alla andra rörelsehindrade som bor i områdena" då det bor äldre med rullator och generell gångsvårighet här med. Även många barnvagnar i området. 

Man kan inte bli annat än förbannad faktiskt! Förr, innan denna nya VD'n tog över, så fungerade snöröjningen jättebra! Fastighetsskötarna eller inhyrd jourpersonal kunde vara ute och ploga i området när som helst på dygnet vilken dag som helst i veckan om det snöade och/eller riskerade komma mycket snö, allt för att det skulle vara så framkomligt som möjligt trots årstid! 

Funderar faktiskt på att gå så långt som att DO anmäla både kommun och bostadsbolag för den dåliga snöröjningen då det är diskriminerande att som rörelsehindrad inte få komma ut utan problem, snön nu är ju faktiskt ett enkelt avhjälpt problem då det bara handlar om några centimeter! 

Hur fungerar det där du bor?

Jennie


Annons:
thenameless
2/2/15, 11:36 PM
#1

Det är samma visa varje vinter när det kommer snö. Jag tror vi diskuterat saken tidigare. jag har bland annat klagat över att de inte plogat ända ner till marken utan lämnar ett snötäcke på ca 1-2 cm kvar. Vilket ger en trevlig snömodd att pulsa/slira fram i med stolen,  som gör en blöt och kall.

Jag har läst någonstans eller möjligen hört att det r pga att  de inte vill riskera att förstöra plogen…?

Även mitt bostadsbolag underlåter att ploga runt mitt hus (vilket är enda huset  i området med anpassade lgh) Jag har klagat över detta och viss förbättring har skett men det händer fortfarande att bolaget s skottare glömmer våt hus…..

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2/3/15, 12:51 AM
#2

Att rulla på snö går bra bara det är hårt packat så man inte sjunker ner i den. Just nu är det bara massa nysnö ute, med ett trevligt islager under så det är livsfarligt att gå om man är osäker på benen, och omöjligt att ta sig fram i en manuell rullstol. 

Man kanske skulle kräva av bostadsbolaget att man får ett garage med elport utanför dörren till bilen för att man inte kan ta sig till parkeringen om de inte plogar, DÅ skulle det nog bli plogat snabbt😂 Men de lär nog få stå ut med att jag måste ha en Permobil snart, för så illa som det är i vinter vad gäller snöröjningen, så illa har det ALDRIG varit innan! 

De smala hjulen på en manuell rullstol hjälper ju inte heller. Hade alla däcken varit som på FreeWheel så hade det kanske kunnat gå att ta sig fram, och då är det verkligen kanske!

Jennie


thenameless
2/3/15, 5:08 PM
#3

Kolla med HC om du kan få byta till ett par mycket bredare däck? Det borde finnas och gå att göra? Tänk ett par nästan ballongdäk med ordentlig terräng "slitbana"….Det tror jag att fler skulle välja om vi visste att alternativet finns? Det är nästan så att jag vill undersöka det själv.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

pudelfixa
2/4/15, 6:17 PM
#4

Har kollat med hjälpmedelcentralen hos dom fanns inga bredare däck. Men man kan tydligen köp ett par mountainbike däck hos Panthera med dom är dyra typ 6000 kr. Det får man betala själv. Man får tydligen sitta inne. Om man inte är politiker då blir det annorlunda.

bernil55
2/4/15, 7:28 PM
#5

Ja, nog tänker jag ta reda på om det går anmäla Riksbyggen. Och kommunen. Måste läsa på om diskrimineringen…

Men då lär det väl sägas "Det är bara att flytta" men det är det inte alls det!

Vi har diskuterat förut och kom fram till att även för oss med elrullstolar är tösnö värst. Jag har bra däck. Här var det inte alls tö nu (men blir, till helgen - blä!),  men massor av lössnö och det har jag ej testat. Värst är fortfarande min ramp (bostadsanpassares fel)

Riksbyggen har blivit mycket snålare med servicen på senare år. 😕

thenameless
2/4/15, 7:35 PM
#6

#4 Mountainbike däck kan du ju köpa för någon hundring i din lokala sportaffär om inte HC har dem?.

Det är rätt enkelt att byta däck hemma om man har verktygen, du behöver bara en cykelpump och verktyg för att kränga av och på däcken på fälgarna.

Jag har gjort det med min cykel och det borde ju inte vara annorlunda med en rullstol?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
pudelfixa
2/4/15, 8:04 PM
#7

Ang ramp. Flyttade till min lägenheten för ett år sen. Finns två ingångar, fanns dörröppnare till en dörren ville ha till bägge! Nej blev svaret. Fanns en ramp till en av dörrarna med är för brant, ok för barnvagnar om man kämpar lite! Ville byta! Svaret blev nej. Som tur är kommer jag ut genom den andra! Men mycket snö så är det kört.

thenameless
2/5/15, 11:50 AM
#8

tråkigt när det blir så

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2/5/15, 9:29 PM
#9

Kunde knappt ta mig från bilen och in på ICA i eftermiddags. Då inte jag körde idag så fick vi parkera på vanlig ruta, mellan den vanliga rutan och ingången var det flera centimeter oplogad snö som folk gått i, rullat kundvagnar i och all vad det nu är. 

I mitt kvarter kan jag fortfarande inte ta mig runt som jag vill, det är plogat, men för dåligt plogat så däcken sjunker ner.

Jennie


thenameless
2/5/15, 11:45 PM
#10

#9 Så är det överallt jag vet om sagt inte exakt varför? Men de lämnar ju ca 2 cm  snödjup när de plogar tyvärr. Enligt vad jag hört, för att inte skada plogen om den skrapar emot underlaget. Men det hjälper ju inte oss…

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2/6/15, 12:05 AM
#11

Definitivt mer än 2cm snödjup här på marken, och så den där lösa sörjan uppepå som är ungefär som att försöka rulla igenom potatismos eller nåt, minus det klistriga.

Jennie


thenameless
2/6/15, 10:34 AM
#12

som jag sa CA men visst kan det vara mer än 2cm.. Jag stör mig på det varje vinter

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2/6/15, 4:09 PM
#13

Det kan vara bättre plogat överallt annars, men inte just där snön ställer till problem! I mitt kvarter är det till exempel bra plogat fram till grindarna till fastighetskötarnas lilla innergård, för vanligt folk är det bara gången fram till tvättstugan, men du kan tro att asfaltsrampen upp till dörren INTE är skottad! Och gångarna mellan husen där folk går eller rullar hela tiden, där är det under all kritik! Nä, det är bara utanför grinden där utanför innergården som det är som det borde vara överallt…

Jennie


Annons:
thenameless
2/6/15, 7:49 PM
#14

Samma här. det verkar vara standard? Jag tvättade igår och gången fram till tvättstugan var ju dåligt plogad, Dessutom var den lilla "Gen"gången ifrån mitt hus till tvättstugan som korsar bil samt cykelvägen hade vallar i korsningarna samt den korta biten emellan  var moddig och isig… i uppförsbacke var det nära at jag inte kom upp.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Maria
2/17/15, 4:06 PM
#15

Hos oss har det fungerat fantastiskt bra de sista vintrarna. Plogbilen kommer så fort att man knappt hinner att se att det snöat. Dessutom så är de snabba med gruset också.

Men det är svårt att göra alla nöjda. Min man är ordförande i vår förening och fick ett telefonsamtal om att det var fel struktur på gruset😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Leffe
2/18/15, 4:33 PM
#16

I Solna tycker jag det sköts bättre i år än tidigare år

thenameless
2/18/15, 10:10 PM
#17

#16 I Solna så sandar de ju knappt… Men de plogar nog hyfsat? Fast nu smälter det bort igen.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2/25/15, 2:53 AM
#18

Jag fick faktiskt skriva ett rätt argt mejl till VDn för bostadsbolaget när vi hade snö häromveckan och inte kunde använda min rullstol, och det var först efter det som det blev plogat alls i kvarteret, men det var ändå under all kritik och nästan omöjligt att ta sig fram. Nu har snön tack och lov försvunnit igen, knappt ens några högar kvar ute, och med tanke på hur svårt det är att ta sig fram i snön och att vi nu är i slutet av Februari så hoppas jag verkligen att vi slipper mer snö nu! Okej om det snöar som det gjort idag, men bara det inte lägger sig på marken liksom. 

Här sandar de bra, men sanden är så grovkornig att den bokstavligt talat äter upp gummit på länkhjulen plus att det blir tungkört även på sanden. Har förvisso ett FreeWheel men det är inte alltid lämpligt att använda det, kan till exempel inte öppna dörrar när FreeWheel sitter på och det är även besvärligt när man ska in i affärer. Att sätta FreeWheel på hållaren på ryggstödet kan vara bökigt ibland med, så använder bara FreeWheel när jag bara ska vara ute och ska rulla längre sträckor.

Jennie


Upp till toppen
Annons: