Annons:
Etikettersjukdomarskador
Läst 3149 ggr
[Juel70]
2015-01-21 20:45

Rörelsehinder

Hej!  Undrar om jag kan passa in här, för rörelsehinder har jag. 

Jag kan inte springa och inte hoppa. Har problem med hela min ryggrad och jag tycker övre ryggen blivit sämre på sistone.

Nedtill (Halva ryggen) så har jag diskdegeneration, diskglidning (12mm) , missbildad kota, spondolylos, flack vänster bäcken. Just nu är nedre ryggen rätt bra pga all spondolylos, men det krackelerar då och då och då får jag nervrötter i kläm som gör att jag domnar i benen. Ibland när spondolylosen krackelerat nedtill så kan jag även har svårt att röra mig pga smärta.

I övre ryggen har jag mest problem nu, jag har överrörliga kotor med nervrötter i kläm i övre ryggen+ nacken. Det jag mest lider av där är att nerver som kommer i kläm påverkar lungor och hjärta.  Jag skulle ha tagit magnetröntgen, men fick panik i den där maskinen så jag gick hem.  Men ska ta kontakt med läkaren för en remiss till stockholm som har en öppen magnetröntgen. Så får vi ser hur det ser ut där. Troligen diskdegeneration där också och spondolylos på vissa ställen.

Har varit gymnast i mina unga dar och tror att det ställt till mycket i ryggen.

Fler som har liknande problem som mig?

Annons:
[Juel70]
2015-01-21 20:47
#1

Jo, min ryggläkare sade att det kan bli aktuellt med ryggoperation. Undrar också om det är någon som gjort sådan operation? Är det inte en ganska riskabel operation? Troligen är det nån form av steloperation som jag syftar på.

 Men jag pratade med en kvinna förut som hade liknande problem som mig.  Dom fick gå in i ryggmärgen och mellan kotor för att avlägsna nervrötter.. typ som en skrapning inifrån på nåt sätt.

[Juel70]
2015-01-22 08:49
#2

Här var det inte så livat 🥳

bernil55
2015-01-22 10:08
#3

Hej Juel70!

Nej, du har otur, det är inte så livat här.

En del av oss (jag) är sjuka också, förutom funktionshinder, och orkar inte mycket.

Sen är det nog ganska lite folk som kollar här nu. Jädra Facebook? 🤔

thenameless
2015-01-22 21:53
#4

Hej Juel du passar in tycker jag det verkar som. 

Anledningen till att vi inte svarar ögonblickligen är väl som bernl säger att vi ite är så många skribenter här längre? folk har flyttat till Fejan mfl. Själv tittade jag på tv…. eller jobbade

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[Juel70]
2015-01-22 22:45
#5

Hej på er! Ja, vad tråkigt att alla gått till FB.  Men nu är jag här, skriver gärna lite 🙂 Trevligt å träffas.  Vad för slags rörelsehinder har ni om man får fråga? 🌺

RuiXue
2015-01-23 05:30
#6

Tycker det låter som om du passar in här! Välkommen 😃

Överrörlighet kan ställa till med mycket, själv har jag EDS så hela kroppen glappar och har sig även om jag inte direkt är någon ormmänniska 😂

Jennie


Annons:
bernil55
2015-01-23 09:59
#7

Jag har haft MS i minst 36 år och har diverse problem, men klarar mig själv bortsett från städning och lite mer pyssel. Elrullstol ute, elrullstol eller rullator inne.

Tråkigast är nästan att händerna funkar dåligt, ska använda Voice Xpress men kan fuska lite.  Har artros också…

Jag som älskade att skriva. 😕

[Juel70]
2015-01-23 10:46
#8

#6 Hej Ruixue.  Googlade lite på EDS. Visste inte vad det var.

#7 ok 😮 MS är ingen rolig sjukdom. Har några släktingar som har det också. Var har ditt satt sig?  Det började i benen hos en släkting, men har det krupit uppåt och han har liggrullstol nu. Voice xpress, det är data med röstfunktion?

bernil55
2015-01-23 11:58
#9

Voice Xpress i mitt inlägg ovan är en länk. ;-)

[Juel70]
2015-01-23 12:16
#10

Ok, nu såg jag 🙂 Tack

bernil55
2015-01-23 13:43
#11

Jag är för trött för att skriva mer, använder Expressen nu, men den är ganska ovillig ibland. Och att skriva i Word och kopiera över dit jag vill ha texten är så jädrans tråkigt.

RuiXue
2015-01-25 04:01
#12

EDS hör fortfarande till ovanliga sjukdomar, dock är inte hypermobilitetstypen (den vanligaste typen av EDS) speciellt ovanlig egentligen, däremot är det ovanligt att diagnosen ställs. Men skulle man börja utreda Fibromyalgi patienter till exempel så skulle man med stor sannolikhet finna att många av dem i själva verket har EDS som grunddiagnos och har fått fibromyalgi eller fibromyalgiliknande symtom sekundärt. 

Så mörkertalet är stort!

Jennie


[Torpedtass]
2015-02-22 14:30
#13

Känner igen mig till viss del.
Jag har EDS-ht, Fibromyalgi, Pelvospondylit (Bechterew), Artros, Orofacial funktionsnedsättning och Willis-Ekom Disease. Jag är rätt låst i vardagen, kan inte springa eller hoppa och jag kan definitivt inte gå längre promenader utan är beroende av rullator, kryckor och elrullstol.

Annons:
thenameless
2015-02-23 18:41
#14

Där var det mycket som jag fick googla. Du har det inte lätt. Men välkommen du med

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: