Annons:
Etikettfärdtjänst
Läst 2553 ggr
VildaVittra
1/18/15, 4:18 PM

Färdtjänstförare åtalas

En färdtjänstchaufför åtalas efter att denne vält en kund ur rullstolen som senare avled samma dag. Ett samband har dock inte kunnat bevisas.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vastnytt/fardtjanstforare-atalas-for-fallolycka

Känner ni er säkra i färdtjänsttaxin?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
thenameless
1/18/15, 9:10 PM
#1

En trist händelse. Svårt att säga hur jag ställer mig i det hela?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
1/19/15, 3:44 PM
#2

Jag åker så lite och har inte haft problem med chaufförerna. Numera inte fordonen heller, vilket  jag hade förut.  Stora problem!

Svårt att bedöma hur klantigt detta var, men mannen verkade ju vara pigg, skulle han kanske ha påpekat att det var trappsteg? Svårt. Otäckt!

RuiXue
1/19/15, 8:51 PM
#3

Har inte ens färdtjänst ännu. Kör själv, eller blir hemma. Måste nog ta tag i ansökan snart så att jag kan komma iväg även om jag har en dag som jag inte bör köra själv och pappa inte har tid. Men alla skräckhistorier från färdtjänsten får mig att dra på det än mer, är väldigt skeptisk till att åka med folk jag inte känner… Har svårt för ryck så det spelar in med.

Jennie


thenameless
1/20/15, 6:51 PM
#4

Föraren har ju helt klart varit oaktsam som inte ser trappan men också kunden måste ju hålla korpgluggarna öppna?

Och ja om föraren inte vet hur man kör en kund i rullstol ner för en trappa. Borde han ha lämnat honom dä eller kanske frågat kunden hur han ska göra? alt. låtit vårdare ta över.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Inkanyezi
2/3/15, 12:00 AM
#5

Jag tycker att det är fel att enbart lasta färdtjänstföraren för en olycka som har sin grundorsak i hur fastigheten är byggd och hur skenorna som har installerats senare är monterade. Det här var en olycka som "väntade på att hända". Det var mer en fråga om vem som skulle drabbas, och eftersom entrén fortfarande är lika idiotiskt konstruerad, så kan det hända igen. Man behöver inte ens åka rullstol med kapade ben för att drabbas. Det kan hända vem som helst som bara är en aning ouppmärksam. 

Min uppfattning är att färdtjänstföraren självklart har brustit i aktsamhet, men det värre brottet har begåtts av arkitekt och byggare och den som installerade skenorna. Det borde vara otillåtet att bygga så, och det kanske är det.

RuiXue
2/3/15, 12:47 AM
#6

Ja i vissa bostadshus skulle man kunna tro att arkitekten gjorde ritningen på fyllan! Förstår inte hur de tänker när de sätter en hiss en halvtrappa upp till exempel, eller att hissen bara går till vartannat våningsplan men inte halvvångingar. Så var det där min mormor bodde de sista åren, en halvtrappa upp till hissen, och hissen stannade inte på var våning! Där i huset bodde dessutom många äldre. 

Likadant är det i fallet i artikeln, hur sjutton tänkte arkitekten där egentligen?

Jennie


Annons:
Inkanyezi
2/3/15, 1:09 AM
#7

Jag kom osökt att tänka på Fidel Castros fall. Det var ett trappsteg, en avsats, i lokalen där han höll sitt tal, och när han lämnar talarstolen och ska gå ner och sätta sig, så händer det:

RuiXue
2/3/15, 3:06 AM
#8

Oj! Det där kan man verkligen kalla en diktator på fall 🤐

Jennie


Inkanyezi
2/3/15, 7:23 AM
#9

Det resulterade i en spräckt knäskål och en del andra blessyrer.

Och det handlade bara om ett litet trappsteg. Fram till den olyckan rörde han sig obehindrat, vilket syns rätt tydligt på stegen han tar innan han faller.

thenameless
2/3/15, 5:03 PM
#10

När man är äldre kråvs det ofta inte mer för att aldrig igen bli riktigt bra och ofta kan det eskalera åldersförfallet.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
2/4/15, 7:34 PM
#11

Många äldre dör av brutna lårbenshalsar (heter det väl?).  Bl a en pigg moster till min gubbe . 😕

Inkanyezi
2/4/15, 7:36 PM
#12

När videon med fallet postades till tuben kom en hel del skadeglada kommentarer, men när jag ser den tänker jag bara på hur ont det gör, och att han inte bara är en massmördare utan faktiskt också är en gammal man. Han har gjort mycket ont för väldigt många under sin tid som "comandante", men det finns ändå ingen orsak att glädjas åt att han faller och skadar sig.

Det jag ville peka på med att visa filmen är att det där bygget var en fälla, som bara väntade på att någon skulle ramla i den. Här åtalas färdtjänstföraren, men den som har gillrat fällan går fri.

VildaVittra
2/4/15, 7:40 PM
#13

Ändock spände färdtjänstchauffören inte fast den äldre mannen, ett väldigt vanligt beteende bland chaufförer tyvärr, det kan vara allt ifrån att inte säkra rullstolen i bakluckan, till att skita i att spänna fast någon med säkerhetsbälte som inte kan göra det själv. Och varför? För att spara några sekunders tid. Det var tydligen allt dennes mans liv var värt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
thenameless
2/4/15, 7:41 PM
#14

Castro har gjort mycket gott för Kuba också vilket ofta talas tyst om. Men för att hålla sig till ämnet så gjorde det nog väldigt ont att falla platt till golvet så?

Precis som farbrorn i första klippet, oaktsamhet är det ju ifrån förarens del men jag tror ju inte han gjorde det avsiktligt.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Inkanyezi
2/4/15, 7:49 PM
#15

Jag ser det också som ett systemfel i hur färdtjänsten ordnas. När man har kunder som är så uppenbart ofärdiga att de kan behöva mer hjälp än vad en person klarar av att ge, tycker jag att man borde vara två för att betjäna dem. Jag, som väger en bit under sextio kilo, skulle inte vilja dra den här mannen nedför skenorna som sitter där, även om han vore fastspänd. Så en viktig fråga i sammanhanget om hur olyckan kunde uppstå är om föraren var ensam. I så fall har också arbetsgivaren eller färdtjänstorganisationen ansvar.

VildaVittra
2/4/15, 7:53 PM
#16

#15 Vilken ensam person klarar inte av att sätta på personen ett bälte? Och är man klen så är bilarna utrustade med en trappklättrare.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Inkanyezi
2/4/15, 8:21 PM
#17

Det finns alldeles underbara trappklättrare, men jag är inte övertygad om att de finns i alla färdtjänstfordon. Dessutom bör man kanske göra föraren medveten om att den behövs, när körningen beställs. Här förefaller det ju som om föraren inte har känt till trappstegen innanför porten. Jag förringar inte att det var en brist att kunden inte var fastspänd i stolen, men det är inte alls säkert att det hade vare sig kunnat förhindra olyckan eller mildra fallet. Om föraren skjuter sin kund över en kant utan att vara medveten om det är det ju ändå ganska sannolikt att det resulterar i ett fall.

thenameless
2/5/15, 11:48 AM
#18

Trappklättrare finns bara i ett begränsat antal färdtjänstbussar har jag läst i något tidigare inlägg. Jag ror att det var Leffe som hade koll på det som gammal förare?

Varför inte i alla fordon? Troligen en kostnadsfråga och plats/förvaraing?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: