Annons:
Etikettvardagsbestyr
Läst 2747 ggr
Eda
2015-01-18 10:49

Städtips efterlyses

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Teknik för att damma och tvätta golv om man är rullstolsanvändare.
Efter att jag fått ett mejl med ett bra dammsugartips om man använder rullstol, tänkte jag att jag skulle skriva ett inlägg om städning från rullstol i min blogg handikapptips.wordpress.com  

Följande tips har jag fått från funktionshinder.se, som jag också frågat om städtips:
Använd robotdammsugare,( iRobot Braava 320 och 380) som också kan våtmoppa (verkar praktisk men den är inte testad i Sverige och den har fått blandat kritik utomlands) 
Damma med dammvippa så att man räcker längre (nackdel, det mesta dammet åker iväg och hamnar någon annan stans) 
Damma med dammsugare så att dammet blir uppsamlat 
**(Anlita städhjälp) 
**…………………….. 

**Har rörelseiFokus lite fler tips? 

**Är det t.ex. ingen av er som monterar en microfibertrasa (mirakeltrasa) på något sätt som t.ex. på en skurborste, pinne eller liknande gärna med teleskopskaft?
 
När det gäller golvtvätt, vilket är enklast; att släpa med sig hinken eller låta den stå kvar på en plats och sen och rulla fram och tillbaka som en skottspole med en våtmopp, som man tvättar ur mellan varven? 

Andra tips?

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
bernil55
2015-01-19 15:47
#1

Just städningen har jag hjälp med men jag måste peta lite själv ibland. Dammsugaren orkar jag inte röra, ny och bäst i test och vansinnigt tung.   😮😴😴

Kommer jag på nåt skriver jag sen jag sovit middag.

RuiXue
2015-01-19 20:54
#2

Våga be om hjälp! Ofta kan man som rörelsenedsatt vara berättigad städhjälp via hemtjänsten i kommunen, blir man berättigad kan man tydligen åtminstone i vissa kommuner välja själv vem som ska utföra tjänsten.

Jennie


Eda
2015-01-20 10:35
#3

Visst skall man våga be om hjälp med städning. Men min rullstolsburna mamma t.ex. var på pappret berättigad till ”Städning var 3:e vecka”, vilket inte alltid skedde och dessutom kunde golvet bli ganska lerigt efter rullstolspromenader däremellan.

Jag fick ytterligare igår ett bra städtips angående en mikrofibermopp försedd med sprayflaska, alternativt att man själv har med en lös spayflaska med såpvatten el. dyl. så man slipper hink.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

RuiXue
2015-01-20 21:36
#4

Ångmopp typ H2O mopp är bra med. Lite trög att köra över golvet förvisso, men den har allt i ett och tar den mesta smutsen! 

Dåligt med städ så sällan! Det måste man kunna få beviljat oftare!

Jennie


thenameless
2015-01-21 17:57
#5

Man kan få en polska eller thailändska för en hyfsad peng har jag hört? Bara man har egen utrustning hemma

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
2015-01-22 12:46
#6

Vad det kostar med hemtjänst är så olika i olika kommuner. Och det är olika upplagt.

Jag har blivit tilldelad 8 tr servicetjänster, som det heter här, den del som inte handlar om personlig omvårdnad. Sen väljer jag hur mycket jag vill använda, men det kostar 190 kr/tim. Men jag har handikappbidrag.  Utnyttjar bara 1,5 t varannan vecka än, men visst ser det illa ut den andra veckan… Får välja utförare och jag valde kommunen, det funkar bra!

Privat städ med RUT-avdrag blir ungefär samma kostnad. Testat det med. 

Sopa kan jag eller använda antistatisk mopp ibland men jag skulle vilja ha ett teleskopskaft till den så jag kan förkorta det.

Annons:
Eda
2015-01-22 15:13
#7

Clas Ohlson har Städmopp Smart Microfiber med teleskopskaft, med skaftet kan man också förlänga dammvippan, fönstertvättaren etc.
http://www.clasohlson.com/se/b/Hem/St%C3%A4da-&-diska/Moppar-&-hinkar

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

bernil55
2015-01-22 21:51
#8

Ja, jag ska studera… har presentkort där men måste få någon att handla.

Gummiraka blev jag påmind om där. Det var jättebra till ett slätt badrumsgolv, men till mitt "knottriga" (för att ej halka) går det sämre, men jag måste nog testa igen.

Duscha går så bra men att sen ta hand om allt det blöta gör mig… nipprig! 🤪

RuiXue
2015-01-23 05:34
#9

När jag har duschat får golvet faktiskt självtorka. Men så brukar det inte bli så väldigt vått ute i resten av badrummet heller, och jag har alltid innetofflor på mig i alla fall. 

Hemtjänst brukar kunna anpassas efter vilken inkomst man har med, på vissa ställen är det kostnadsfritt för brukaren om man har en väldigt låg inkomst.

Jennie


bernil55
2015-01-23 09:53
#10

Ja, visst går de efter inkomsten. På vår kommuns sida finns exakta besked om sånt . Jag är för "rik" (har så låg hyra) så jag får betala - och får alltså tillbaka en del.

Jag ska ha på stödstrumpor och skor innan jag lämnar badrummet, det är en del av problemet. Och jag har inte duschkabin på grund av snubbelrisken.

Jag vet det finns nåt man kan lägga på golvet tillfälligt för att hindra vattnet, kommer jag på vad, var, lägger jag hit det.

Upp till toppen
Annons: