Annons:
Etikettvardagsbestyr
Läst 2088 ggr
Eda
11/23/14, 4:35 PM

Åkpåsar för rulleanvändare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu när det börjar bli kallt kan det vara skönt med något varmt över benen. Åkpåsar brukar vara dyra, så kolla först om du inte gratis kan få låna en sådan. (Min numera avlidna mamma som var bosatt i Stockholm fick i början av 2000-talet gratis låna en varmfodrad åkpåse, föreskriven av arbetsterapeut. Den var mycket varm, men besvärlig att komma i, eftersom hon måste kliva i påsen )  

I min textilblogg finns beskrivning på en mycket lättsydd åkpåse (man kan t.ex. sy den av en gammal Fleece-filt). Den är sydd i enkelt tyg och därför inte supervarm, men har fördelen att den går att dra på när man sitter i rullstolen.
Sömnadsbeskrivning och hänvisning till vilka butiker som säljer åkpåsar. Se: Lättsydd åkpåse

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
thenameless
11/23/14, 10:23 PM
#1

Sådana minns jag ifrån när jag var riktigt liten och åkte barnvagn. De borde ju funka för dem som inte behöver kunna hoppa ur stolen.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Eda
11/24/14, 9:08 AM
#2

För min mamma funkade det inget vidare på äldre dar (hon blev 97 år och kunde inte stå) utan jag fick praktiskt taget lyfta i henne i åkpåsen.
Om man föredrar täckbyxor, finns sådana också för rullstol, adresser var man kan köpa dessa finns också i min blogg.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

bernil55
12/2/14, 9:53 AM
#3

Jag fick låna en variant av arbetsterapeuten för länge sen, men jag skulle ju klättra på själv, så jag kunde inte få med mig fötter och allt. 😉

Nu vill jag bara ha ett lätt men tätt skynke att lägga över benen men har inte hittat något lämpligt än i mina gömmor. Fast där finns mycket fortfarande. Det jag använder ibland är en fleecefilt men jag gillar inte plast…

Och jag åker inte långt.  Men skulle jag bli stående fryser jag ihjäl. 😮

Upp till toppen
Annons: