Annons:
Etikettövrigt
Läst 3012 ggr
RuiXue
2014-11-06 00:10

Funkofobi nytt ord i SAOL!

Funkofobi har fått plats i den nya upplagan av SAOL, Svenska Akademins Ord Lista! Detta är stort! 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4058&artikel=6010357

Jennie


Annons:
[LUV]
2014-11-06 00:31
#1

åh vad glad jag blir! skrev på någon lista om det för ett tag sedan!

thenameless
2014-11-06 18:17
#2

Funkofober landet över:huka er i bänkarna!

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2014-11-07 01:28
#3

Blev otroligt glad när jag hörde talas om det, för det har ju verkligen inte funnits ett officiellt ord för det innan, även fast det funnits behov länge!

Jennie


Maria
2014-11-11 12:30
#4

Jag tycker det är ett irriterande dåligt ord.😡

Fobi är något som man kan lida av i mer eller mindre utsträckning och det kan försvåra livet så att man till och med behöver behandling. Fobi är en tärande rädsla för den som drabbas. Fobi är ett funktionshinder för de som är drabbade hårt. Hur kan man då koppla ihop funktionshinder med fobi som ett  ord som talar emot sig själv?

Det här handlar inte alls om fobi. Det handlar om fördomar, hat och elaka människor.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[LUV]
2014-11-11 15:03
#5

#4 kan hålla med dig till viss del, det är ju samma sak med t.ex homofobi.. 

men det är ändå ett steg i rätt riktning!

tarantass
2014-11-11 15:15
#6

"Fobi" har nu en gång två betydelser: en medicinsk och en mer vardaglig. Inte precis det enda ord som har det. Då är det litet poänglöst att avvisa ett ord som innehåller den ena betydelsen (den vardagliga i det här fallet) för att det inte stämmer med den andra (medicinska). Såvida man nu inte helt vill avskaffa den förra betydelsen.

Ett ord för saken behövs ju.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
Maria
2014-11-11 15:24
#7

Jag förstår andemeningen och fobi är ju inget rörelsehinder men kan vara ett funktionshinder därför tycker jag att ett annat ord hade varit mer lämpligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tarantass
2014-11-11 15:56
#8

#7: just för funkofobi menar du, men inte för homofobi eftersom homosexualitet inte är något funktionshinder?

Har du någon idé om ett annat ord?

Man skulle ju också kunna se funkofobi (och homofobi) som funktionshinder i det ordets rent bokstavliga bemärkelse: saker som nedsätter funktionsförmågan hos dem som har dem. Även om det i det här fallet är idéer, som man kan ändra, och inte medfödda drag som man inte kan ändra.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

RuiXue
2014-11-11 16:09
#9

Jag tycker i alla fall att det är bra att det fått ett ord som kommit med i SAOL. Sedan kan man ju tycka vad man vill om att det har ändelsen fobi, men tror de tänkt likt i fallet med homofobi. Och många är kanske rädda för det de inte känner till, och lite så kan det ju bli både med homosexualitet och funktionsvariationer för de som inte själva lever med det. 

Så även om det inte är en fobi i samma bemärkelse som till exempel spindelfobi, så är det kanske en viss rädsla hos funkofober för att de inte känner till hur vi med funktionsvariationer lever, och kanske själva är rädda för att en dag få en funktionsvariation som kanske kräver bruk av rullstol eller gånghjälpmedel eller hjälp i vardagen.

Jennie


Maria
2014-11-11 17:06
#10

Jag tycker också att det är bra med ett ord för detta avvikande beteende. Jag har heller inget bra alternativt ord att föreslå.

Jag reagerar mest för att ordet fobi ingår som faktiskt kan vara ett svårt tillstånd för många. Det låter fel att säga homofobi också tycker jag men ändå med det förbehållet att homosexualitet inte är en funktionsnedsättning.

Egentligen spelar det inte så stor roll för alla inser ju andemeningen men om man ska godkänna ett ord i SAOL så kanske man skulle tänka ett snäpp längre.

Jag är förmodligen ganska ensam om dessa funderingar😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tarantass
2014-11-11 17:27
#11

#10

Vet jag inte om du är. Jag kan tänka så, men tycker det andra jag skrev väger över. Bland annat just för att alla förstår andemeningen och för att det är väldigt svårt att först hitta på och sedan också få igenom ett ord, så passar man inte på när det händer kanske man inte får någon mer chans.

SAOL godkänner inte ord, den bara registrerar dem Svenska Akademien tycker har blivit vanliga nog i "gott språkbruk" för att få plats där. Ibland kan den också rekommendera något ord eller någon böjningsform, men då kan det lika gärna hända att den får bakläxa av allmänheten, och då brukar Akademien ta tillbaka sitt förslag. 

Så det går hur bra som helst att använda ord som inte står där. Det är vi rentav tvungna till ibland, eftersom SAOL bara är tänkt som en handbok, inte någon komplett ordlista.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Maria
2014-11-11 18:25
#12

#11 Fel av mig. Jag vet att man inte godkänner men jag tycker det rimmar illa med "gott språkbruk" SAOL förklarar ordet homofobi "rädsla för homosexualitet" ska de då förklara funkofobi med "rädsla för funktionshinder" Det blir ju galet tycker jag, då det egentligen beskriver fördomar.

Hade man skrivit fördomar mot funktionshinder och homosexualitet så hade det varit mer korrekt på det sättet vi använder ordet.

Nu låter det ju som en fobi/rädsla och blir ju egentligen raka motsatsen till vad folk menar i dagligt tal.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tarantass
2014-11-11 18:34
#13

#12: skriv det till Akademien vetja! De blir säkert glada över synpunkter, och det är alltid svårt att få till en kort beskrivning så att den täcker vad som avses utan att bli missvisande. I det här fallet inte minst för att rädsla och fördomar hänger samman.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
Maria
2014-11-11 20:11
#14

#13 Haha, jag kanske ska skriva dit. Får ta mig en funderare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

thenameless
2014-11-11 22:28
#15

Annars kanskE "inalidaversion"  kan funka? eller blir det samma betydelse?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

tarantass
2014-11-13 13:33
#16

#15: bra försök, men det är två stavelser längre, har knökigare rytm och inget av de båda leden ("invalid" och "aversion") är något vi använder lika ofta eller som känns lika modernt eller ledigt som "funktionshindrad" och "fobi".

En bra illustration till svårigheterna med att medvetet bilda nya ord som ska kunna slå igenom. (Ingen anklagelse, jag kom själv inte ens på "invalidaversion".)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

thenameless
2014-11-14 00:26
#17

Jag har sagt det förut jag får säga det igen, Jg har väldigt svårt för denna modrna strävan efter att bli så politiskt korrekt som möjligt i språkbruket. Jag tycker det e löjligt helt enkelt. varför ska man hela tiden ändra och snygga till ord på saker, titlar etc???  I de lättkränktas land Har det mesta spårat ur.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

tarantass
2014-11-14 00:42
#18

Älska eller hata det (eller något däremellan), men det är likadant i alla länder. Språkligt slitage och en del av den ständigt pågående anpassningen mellan språk och vår sig ständigt förändrande syn på världen, samhället, oss själva och så vidare.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

thenameless
2014-11-14 18:40
#19

Så är det ju. Men jag tycker det är löjligt när någon helt plötsligt blir kränkt av ord som alltid har använts om något.

Jag förstår de rasistiska öknamnen men  ja… äh Jag är väl funktionsabnorm  eller vad det heter nu?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: