Annons:
Etiketthjälpmedel
Läst 3963 ggr
bernil55
10/21/14, 12:23 PM

Panthera X manuell rullstol

Ett trevligt och spännande reportage om en killes vansinniga idéer som ledde till en fantastisk rullstol (tror jag; jag har ej testat).

Annons:
bernil55
10/21/14, 12:24 PM
#1

Sorry, det funkar inte men jag ska kontakta DA genast och fråga vad f-n dom sysslar med! 😕

RuiXue
10/25/14, 1:27 AM
#3

Jalle är verkligen en jag ser som vardagshjälte! 

Har inte provsuttit en Panthera X, men har provlyft en på Leva och Fungera förra året, och oj vad lätta de är! Känner ett par som har Panthera X och vikten är helt fenomenal, däremot är ju materialet väldigt känsligt för stötar och punktbelastning så det är tyvärr lätt hänt att rullstolen går sönder, jag hoppas verkligen de kan hitta ett sätt att göra Panthera X mindre känslig framöver!

Jennie


thenameless
10/25/14, 11:03 AM
#4

Glenn var det ja, Han som dog? Det var Han och Jalle som skapade Spinner och grundade företaget som senare blev Panthera. intressant artikel

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
10/31/14, 11:58 PM
#5

Dog han?  Nu har jag glömt vad det stod i artikeln…

thenameless
11/1/14, 6:17 PM
#6

Glenn Iponen eller nåt  liknande hette han han dog ganska nyligen i cancer.  Det har skrivits om honom på sajten tidigare (Det är killen i bakgrunden med runda brillor på bild 3)

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
RuiXue
11/4/14, 7:56 PM
#7

Kom in en man i en Panthera X på en restaurang på Gallerian i Torsdags precis när jag och lägerkompisarna var på väg ut efter lunchen, då kom jag på ett lite småroligt namn på den: Pappersrulle! Panthera X är ju så himla lätta! 😃

Hoppas på att kunna provköra en framöver någon gång, bara för att jämföra köregenskaperna med min S2

Jennie


thenameless
11/4/14, 10:00 PM
#8

Jag pumpade mina däck igen ikväll första gången sedan i somras någongång. Jäklar vilken skillnad i köregenskaper det ger! man tänker inte på det förrän man gjort det och bara "glider fram"…. Jag har en XLT har jag för mej?den fungerar

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
11/7/14, 1:31 AM
#9

Pumpa däcken kan göra jätteskillnad! Men det är även stor skillnad på olika däck har jag märkt. Hade Schwalbe RightRun på min rulle fram tills för ett par veckor sedan, nu har jag istället Schwalbe Marathon Plus som förvisso är lite tyngre, men har betydligt bättre punkteringsskydd och jag upplever även att de har mycket bättre köregenskaper än mina gamla däck, stolen känns mer styv och balanserad på något sätt. 

Men pumpa däcken, det måste jag nog allt komma ihåg att göra imorgon tror jag!

Jennie


thenameless
11/7/14, 8:48 AM
#10

Luften försvinner ju sakta ur däcken så man märker knappt förändringen men jag gick ifrån att hjulen knappt rullade alls utan att jag tryckte på till att den rullar iväg av sig själv vid minsta  buktning i underlaget. Man borde ha en egen tryckluftspump i förrådet

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
11/8/14, 2:35 PM
#11

Pump med tryckmätare fungerar bra också, jag har en från Clas Ohlson. Slipper rulla iväg till bensinstationen för att pumpa numera, de pumparna på macken orkar ändå inte upp i 8 bar utan att man måste fylla på tanken med luft minst en gång.

Jennie


thenameless
11/9/14, 5:24 PM
#12

Dåliga pumpar i götet… 😃

Jag tror inte jag har mer än 6-7? kommer inte riktigt ihåg???

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
11/10/14, 1:56 AM
#13

Men hjälp! Hur kommer du ens framåt?😂 Mina däck ska ha minst 6 bar men helst kring 8, maxtrycket är 10. 

De pumparna som används till bilar är mer anpassade för de lägre ringtrycken som just bilar har, bildäck må ha större luftvolym än ett litet rullstolsdäck, men trycket är så himla mycket lägre, så när man kommer med rullen så orkar det liksom inte pumpa så hårt. Men med cykelpumpen jag har så går det hur bra som helst att komma upp i 8-9 bar, det är tungt att pumpa men det går!

Jennie


Annons:
thenameless
11/10/14, 8:08 PM
#14

det fungerar utmärkt. skulle nog inte våga trycka i 10 bar i däcken?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
11/11/14, 1:40 AM
#15

8 brukar vara lagom 🙂 Åtminstone om man kör med RightRun eller Marathon Plus däck.

Jennie


thenameless
11/11/14, 10:33 PM
#16

ah jag siktar på 7-8 är det inte hårt trycker jag i mer

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: