Annons:
Etiketthjälpmedel
Läst 8860 ggr
Eda
10/11/14, 3:30 PM

Tips på "självknytande" skosnören & skolås

Foto: Från SmartaSakers hemsida

Att knyta skosnören har många personer, såväl gammal som ung, besvär med och det underlättar ju inte precis om man dessutom har rörelsehinder!  

I min blogg har jag just gjort ett inlägg om olika sätt att förenkla ”skosnörning”, bl.a. med elastiska skosnören och skolås. 
Nike kommer 2015 ut med självknytande och automatiskt justerande skor, som man kan se i en film som finns på min blogg i inlägget: 
**Skosnören som inte behöver knytas 

**Eftersom jag är en gammal tant tänkte jag passa på och fråga, är skor med U-lace-snörning fortfarande populära?

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
RuiXue
10/12/14, 3:21 AM
#1

Numera finns ju skosnören med sån där liten knapp på så man drar åt precis som snöret på en jacka, utan att behöva knyta. Jag har ett par Ecco skor med den snörningen och det är så smidigt om man har svårt för att knyta skor av ett eller annat skäl! 

Annars så brukar jag ofta knyta skon stabilt nog för att den ska sitta bra, men löst nog för att kunna ta på och av skorna utan att behöva knyta upp snörena. Har funderat på att köpa spiralsnören eller de där snörena med dragsko på till skor med vanliga snören, men det blir aldrig av bara.

Jennie


Eda
10/12/14, 9:27 AM
#2

Bra att du nämnde Ecco, jag har skrivit in det i min blogg.
Ett budgetförslag jag alldeles nyss läste om var att använda ett vanligt resårband, som man sätter en knut på!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

bernil55
10/12/14, 12:33 PM
#3

Den här typen använder jag. Jag spar på allt som kan vara användbart när ett klädplagg är slut, så jag behöver sällan köpa något.

bernil55
10/12/14, 12:37 PM
#4

Sorry, kan ej använda den här sid an längre tydligen.

Provar igen på gamla vanliga (fula) viset:  http://www.stoffochstil.se/Katalog/Sytilbehoer.aspx?group_id=4905&articleid=15764

bernil55
10/12/14, 11:49 PM
#5

Ibland hittar jag kanske bara ett rött och ett blått i mina gömmor, men det gör väl inget?  Det funkar ju. 😃

Eda
10/13/14, 10:06 AM
#6

Jag märkte att jag i rubriken skrev skolås, men det heter faktiskt snörlås om man skall vara noggrann. Men eftersom jag märkte det för sent (ändra kan man ju bara göra första timmen efter inlägget), blev det som det blev! 
För övrigt tackar jag för alla tips!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
thenameless
10/13/14, 7:14 PM
#7

#6 Vi förstod nog alla vad du menade, så det är lugnt?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
10/13/14, 7:31 PM
#8

Elastiska skosnören har jag också på lager men tror de är för klumpiga för skorna jag använder nu. Och vet ej om min droppfot klarar att ta sig "igenom". Det tar dagar för mig (känns det som) att testa något på fötterna.

RuiXue
10/14/14, 12:50 AM
#9

Funderar på att pipa förbi en skobutik eller sportbutik på Måndag när jag vart hos Ortopedtekniska och ändå ska stanna till på Knalleland. Verkligen på tiden att prova elastiska skosnören känner jag! Har inte haft sådana sedan jag var riktigt liten!

Jennie


Eda
10/14/14, 6:51 PM
#10

Om man har små snörhål, som bernil55 nämnde, kan jag tänka mig att det skulle funka med resårsnodd, som man sen satte en knut på eller snörlås. Resårsnodd 1,5 mm finns bl.a. på Ohlssons tyger som också har webbshop.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

thenameless
10/15/14, 5:56 PM
#11

Det finns ju skor med sån där knapp som drar åt skosnörena så att man inte behöver knyta också. Har sett det på cykel och löparskor

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Eda
10/16/14, 6:14 PM
#12

Menar du samma sorts snörning med knapp som RuiXue/Jennie skriver om i svar 1, som finns t.ex. på en del Ecco skor?   

Här hittade jag ytterligare ett par varianter på skosnören:

http://www.wiggle.se/ultimate-performance-elastiska-skosnoren/ 

http://www.wiggle.se/orca-snabbsnorning/

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

thenameless
10/16/14, 10:01 PM
#13

#12 Jag vet faktiskt inte? på deras och dina bilder visar de snörena utan skor… jag har bara sett dem i ett par skor och på fötter men verkar smart hur som hels.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
RuiXue
10/18/14, 1:20 AM
#14

Det är något i den här stilen jag har, kanske rent av denna modellen: http://www.putfeetfirst.com/se/ecco/Kvinna/Sportskor/ECCO-ULTRA-TERRAIN-1-1/p/268270

Jennie


Upp till toppen
Annons: