Annons:
Etikettövrigt
Läst 3079 ggr
Eda
2014-10-03 11:41

Bloggtips gällande allt möjligt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Jag är ny medlem i rörelsehinder. Jag har ett par ”funktionsnedsättningsbloggar”:
www.textilochtips.wordpress.com som handlar om sömnad och kläder speciellt för personer med rörelsehinder (både mönster och tips på butiker) och
www.handikapptips.wordpress.com som handlar om allt mellan himmel och jord.
Ett inlägg jag nyligen gjorde i min blogg är ”Rullstolar för strand och bad” https://handikapptips.wordpress.com/2014/09/27/rullstolar-for-strand-och-bad/
Är det någon som har erfarenhet av dessa? Vad som slagit mig är att de är förvånansvärt dyra i inköp. En idé jag har är att det borde funka med en 2-hjulig skottkärra eller vanlig 4-hjulig kärra (ev. tippbar) om man hade en medbadare som kunde dra. Vad tror ni? 

Foto: Från Minicrosser AB:s hemsida

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
thenameless
2014-10-03 19:57
#1

Jag har inga sådana erfarenheter tyvärr men har kört stol på stranden. som du ser på bilden så funkar breda hjul bäst i sand, har man inga sådana att sätta på stolen inför badturen kan man släppa ut lite luft ur hjulen så får man bättre grepp. Det faller på att det blir jobbigt sen när man lämnar stranden igen…. Men har man med sig en bra pump är det kanske värt det??? Annars är en bra tvåbent kompis med lite muskler ett bra tips

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

thenameless
2014-10-05 01:16
#2

Förövrigt tycker jag  kajken ovan ser ball ut. Jag saknar bara drivringar på hjulen så att man kan köra den själv….. Kanske man kan be om på HC?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2014-10-06 02:37
#3

De där strandrullstolarna brukar kräva att man har en medhjälpare, dels är underlaget i sig tungt att köra på och dels så är strandstolarna ofta betydligt tyngre och klumpigare än vardagsstolarna. 

Vet inte ens om man kan få dem som hjälpmedel, men troligtvis kan man det inte. Det är synd att Sverige inte har stränder där dessa stolar går att låna eller hyra, sådant finns i utlandet på rätt många ställen. I Holland finns till och med en strand som hyr ut underdelar med larvfötter och joystick som man bara kör upp sin manuella rullstol på, ska se om jag kan hitta videon!

Jennie


RuiXue
2014-10-06 02:41
#4

http://youtu.be/hE7nMg5n1fU Här var den! Denna killen har samma diagnos som mig (EDS) och han är ifrån Holland.

Jennie


Eda
2014-10-06 11:00
#5

Hej!

Verkar fantastisk, men troligtvis är den väldigt dyr. På min blogg i inlägget om bad: 
https://handikapptips.wordpress.com/2014/09/27/rullstolar-for-strand-och-bad/ finns länkar till flera Youtubefilmer där de kör Hippocampen, som syns på bilden, utan medhjälpare både på inomhusbad och på strand. När det gäller hjälpmedel tror jag att de är för dyra för att man skall få sådana.

De allmänna bad som finns i Sverige som har sådana kajker (som jag känner till) står också nämnda i min blogg.
Eda

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

RuiXue
2014-10-12 03:28
#6

Tummen upp för Askersunds kommun! 

Nu är det bara att hoppas på att fler tar efter så att personer med fysiska funktionsvariationer också kan få bada! Man ska verkligen inte behöva köpa en strandrullstol själv, och jag funderar lite på om man på något sätt kan tillämpa tillgänglighetslagen på badplatser och badhus också då de är allmänt rum.

Jennie


Annons:
thenameless
2014-10-12 08:44
#7

Jag kollade filmen, det gick ju bra att köra den själv utom med ballongdäcken där på stranden. Jag får anta att den är i rostfri metall?

Lite dyr men har ni resurser så….

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Eda
2017-07-03 07:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

En badhjälp/strandrullstol som är ganska ny på marknaden är Yngwe.

Enligt tillverkaren är den lätt att montera och demontera och kompakt och därigenom lätt att ta med på resor. Firman som gör den heter Swehelp. Mannen som konstruerade stolen gjorde den ursprungligen till sin dotter som har rörelsehinder. Stolen är svensktillverkad, testad godkänd av Hjälpmedels-institutet enligt Läkemedelsverkets standard.
Stolen kostar en del, men är billigare än t.ex. Hippocamp och Marina. Länk till hemsidan: www.swehelp.nu
Swehelp finns också på Facebook

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

thenameless
2017-07-04 10:44
#9

#8 Den kan brukaren definitivt inte köra själv. Den liknar en bår. Men är säkert behändig om man bara ska köra ut någon till brygga eller strandkanten och dumpa dem i vattnet?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Eda
2017-07-04 11:22
#10

 Stolen är precis som du säger till för att den sittande skall få assisterad hjälp ner i vattnet eller förflytta sig på stranden.

_Fotot är från Swehelps  Facebooksida

_

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

thenameless
2017-07-04 13:34
#11

Jag är så självständig att jag inte gillar att bli skjutsad. tror att om jag skulle bli helt rullstolsbunden och vill hänga på stranden får man investera i ballongdäck eller nåt för bästa framkomlighet?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: