Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 2211 ggr
JonnaCecilia
9/2/14, 4:05 PM

Undersökning för att förbättra för funkisar

Hej! Någon som sett eller är med i den här undersökningen? http://www.mfd.se/uppfoljning/rivkraft/ Fick tips om den via min patientförening, rme, men orkar nog inte vara med själv tyvärr… annars verkar det intressant och bra om det leder nån vart! Antar att man mailar dem för anmälan?

Annons:
bernil55
9/2/14, 8:41 PM
#1

Bra grej, men jag är så odelaktig i samhällslivet så jag tror det skulle bli bara fåniga svar eller inte finnas nåt alternativ som stämmer.

Till höger finns "Anmäl dig…"

Jag ska definitivt sprida detta i alla fall. Och kanske provar jag själv…

bernil55
9/2/14, 8:42 PM
#2

Vår kommun ligger i alla fall bra till när det gäller tillgänglighet läste jag nyligen.

bernil55
9/2/14, 9:47 PM
#3

Jag ber om ursäkt - jag är ju med! Fick just ett mail som jag ej kollat än.

Ja, jag ska ha god man! Snart! Tyvärr! 😛

JonnaCecilia
9/2/14, 9:56 PM
#4

Haha, ingen fara… Har också en hel del kognitiva svårigheter. Har precis sökt personligt ombud! ;) Ang undersökningen så kände jag precis som du skrev först, jag har svårt att uttala mig för jag kommer inte ens ut i samhället. Så bra funkar det ;) Kanske just därför man ska vara med! Har för mycket om mig och kring mig nu för att orka oavsett. Hoppas att det lugnar sig snart, har varit så mycket nu alldeles för mycket.

millam
9/3/14, 10:08 AM
#5

Tänker definitivt vara med så gott jag kan! Anmäler mig på studs, är ju redan med i andra paneler!

bernil55
9/3/14, 11:31 AM
#6

Jag är också med i paneler… som jag sällan orkar med…
Fast medan jag orkade tjänade jag "massor" på dem.  🙂

Annons:
millam
9/3/14, 2:03 PM
#7

Bryr mig inte om belöningar, fast det är ju en fördel förståss..däremot om det är nåt vettigt där jag kan vara med och förändra. Var och en gör så gott man kan. Alla orkar inte, jag är inte heller säker på att jag orkar varje gång, det går inte alltid veta i förväg..

bernil55
9/4/14, 9:51 AM
#8

De jag varit med i handlar mest om vanliga, oftast tråkiga konsumtionsfrågor och nu har jag gått ur de flesta.  Händerna orkar inte och jag behöver inga mer presentkort på prylar. I början fick  jag pengar på ett ställe, som jag köpte pärlor för. 😃

Nyttiga paneler kan jag gärna vara med i gratis. Numera.🙂

RuiXue
9/5/14, 11:31 PM
#9

Ska ta och anmäla mig jag med! Är ute i vimmlet rätt mycket och är engagerad i just tillgänglighetsfrågor!

Jennie


millam
9/6/14, 1:14 AM
#10

Det stör mig otroligt mycket att väldigt många affärer, cafeer och liknande i grannskapet har trappor, för att kunna ta sig in är omöjligt om man inte kan gå själv lite. Och ha nån med sig som kan passa stolen ute på gatan. 

Vissa har ramp, men innanför dörren, då personalen får komma ut för att sätta den på plats. Dom försöker åtminstone. Men svårt att veta för den rullstolsburne i förväg.

Andra har krokiga vägar via lager till en hiss, nånstans undangömt så man får ta reda på i förväg om det alls går att komma in. Inga impulsköp där inte.

Tillgängligheten till allmänna toaletter är en mycket stor irritationsmoment, då jag behöver gå på toa en gång i timmen. Nu ska ju Stockholm installera ett antal nya toaletter på stan, hoppas bara dom också är handikappanpassade.

thenameless
9/6/14, 12:56 PM
#11

På kungsholmen som ju lutar ner mot vattnet  särskilt fridhemsgatan ner mot s:t eriksagarqan där har de ju insteg i princip alla butiker. där borde de ju kunna bygga en ramp in eller liknande. Bra att de verkar ha egna lösa de kan sätta ut… Att de inte kan vara uta hela tiden beror nog på att dörren blir svår att stänga samt att ungarna stjäl dem?

Toan är ständigt problem jag är glad att det finns så många handikapptor som det gör ändå. då herrtoan sällan har sopkorgar(varför inte det förresten?)

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

JonnaCecilia
9/6/14, 2:44 PM
#12

Väldigt irriterande hur mycket affärer och annat som alltid har det där trappsteget upp, eller en enorm tröskel! Dörrar som smälls igen om man inte håller upp dem… Ah, man känner sig så välkommen överallt! Tom där jag bor är en enorm tröskel i porten där nere, vad är grejen liksom? Kommer inte begära bostadsanpassning eftersom vi letar ny lägenhet, men det är ju irriterande under tiden. Fine att husen här byggdes på 70-talet (då när alla var friska och gående) men de har renoverat stort på 90-talet och senast i vintras ändrade de portkodssystemet till aptusbricka och sådär, sätt in ramper då? Behöver ju inte vara mycket, en liten bit betong/cement så är det fixat? Och en port som kan hållas öppen, nej det är inte "säkert"? Blir så trött. Finns enkla lösningar på allt men det är liksom "för jobbigt" för de som inte drabbas varje dag.

Brukar ju inte gå på herrtoan men kanske inte alltid finns papperskorgar på samma sätt som på damtoan för att ni inte har "hygienprodukter" som behövs slängas den där veckan varje månad? Tycker personligen att alla toaletter ska ha papperskorg och handfat! Äckligt att gå ut för att tvätta händerna, så mycket bakterier på handtagen… och som tjej vill man ju speciellt ha handfat om man bytt tampong. Har ALLTID desinficering i handväskan…

thenameless
9/6/14, 7:04 PM
#13

Nej män anses inte behöva papperskorgar eller tvålar på våra toaletter, så jag brukar tycka det är skönt att slinka in på damtoan om det finns någon ledig för att kunna slänga hygienprodukter och tvätta händerna när jag är klar. Bonus även om det ärett kombinerat skötrum för då finns det plats och garanterat papperskorg

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
JonnaCecilia
9/6/14, 10:18 PM
#14

Konstigt att det ska vara könsbestämt med toaletter… Dessutom är det ju inte alla kvinnor som har snippa och alla män som har snopp…

thenameless
9/7/14, 5:55 PM
#15

# 14 kallas inte de HEN? Fast de går väl in på de toaletter de brukade gå på innan de beslutade sig för att bli "hen"

Hur som helst: "Ropen skalla toalettvål åt alla!!"

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

thenameless
9/7/14, 6:06 PM
#16

Jag brukade besvara enkäter ifrån" myndigheten för assimillation" eller vad de nu hette och få en lottför besväret men det var ett slag sen nu.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

JonnaCecilia
9/7/14, 10:11 PM
#17

#15, Nja, "hen" är någon som är icke-binär, dvs som inte identifierar sig som varken man eller kvinna. Då går man nog som du säger som det juridiska kön man fått vid födseln. Jag tänkte dock mer på transsexuella, dvs transkvinnor eller transmän som inte har genomgått den kirurgiska transitionen till sitt "riktiga" kön. Då kan man ju ett tag exempelvis ha bröst, ljus röst och i övrigt klä sig och uppfattas som kvinna men fortfarande ha snopp. Eller tvärtom. Om man då som transman går in på damernas för att man kanske behöver papperskorgen för att byta produkt så kanske någon protesterar tex. Har hört att transpersoner ofta har problem med att gå på offentliga toaletter, oavsett om de är man/kvinna o har snopp/snippa. Någon protesterar alltid, tror/tycker att de går "fel". Konstigt att vi inte kommit längre än att folk kan få själva bestämma vilken toa de ska gå in på! ;) Lite off topic sådär…. :)

thenameless
9/8/14, 8:58 PM
#18

Enligt mina erfarenheter klagar sällan män på att kvinor kommer in på herrtoan. Så den få ni ta på er 😉

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
9/11/14, 10:56 PM
#19

Ändå rätt skönt att det finns specifika toaletter. Jag skulle inte gå in på en herrtoalett frivilligt och undviker helst "blandtoaletter" för att det är mer regel än undantag att det är piss på golvet där karlar vart och inte kan sikta med dasen! Det både ser illa ut och luktar hemskt om det inte är städat på en stund! 

Oftast behöver jag inte använda offentliga toaletter, men måste jag så använder jag antingen handikapptoaletten eller så får mamma eller en kompis vakta min rullstol medan jag är inne på damernas🤪

Insteg i butiker är ett hopplöst aber! I vissa fall så kan man ju med erfarenhet och teknik komma in i en manuell rullstol, men en elrullstol tar sig inte över lika höga kanter som en manuell!

Jennie


Upp till toppen
Annons: